حرکات یوگا - حرکت ایستادن روی سر ( Head Stand )
حرکت ایستادن روی سر(سیرشاسانا) در یوگا باعث هماهنگی عضلات دست  می شود .

حرکت ایستادن روی سر یوگا

سیرش (Sirsh) به معنی سر است .
در طول انجام تمرین‎های یوگا، ما نه تنها عضلات را ریلکس می‎کنیم، بلکه همچنین قدرت، ساختار و توانایی را در نقاط درستی افزایش می‎دهیم. در حرکت ایستادن روی سر، شما قدرت و ساختار را هم در گردن و هم بخش بالایی کمر در یک زمان افزایش داده و عضلات دست و هماهنگی خود را ورزیده می‎کنید. همچنین، ایستادن روی سر، یک اثر آرامش بخش روی تفکر شما دارد.

 

 

 


1- روی زانوهای خود روی زیر انداز یوگای خود بایستید. دستان خود را به هم بپیچید و فاصله‎ی بین کف دستان را حفظ کنید به شکلی که انگار یک توپ تنیس در کف هر دو دست خود دارید.

 

head-stand-step1.gif

گام اول


2- شانه‎ها اساس ایستادن روی سر را شکل خواهند داد. سعی کنید که اجازه دهید قسمت بالایی دست شما با پهنای شانه‎های شما قفل شود و در نتیجه، آن‎ها پشتیبان شانه‎ها باشند. اجازه دهید که قسمت بالایی کمر شما فرو بریزد و گردن خود را به سمت بیرون از فرق سر خود کش دهید. زانوهای خود را بلند کنید.

 

head-stand-step2.gif

گام دوم


3- اجازه دهید قسمت پایینی دستان شما نقش حمایتی را داشته باشند و به سمت داخل حرکت کنید تا پشت شما صاف شود.

 

head-stand-step3.gif

گام سوم


4- روی یک پا قرار بگیرید و فرق سر خود را به  سمت کف اتاق بیاورید و روی یک پا در یک زمان قرار بگیرید. مچ دستان خود را به روی زمین فشار دهید. به سختی باید وزنی روی آرنج‎های شما باشد و تا می‎توانید باید وزنتان روی فرق سرتان باشد.

 

گام چهارم


5- روی سر خود عمودی بیایستید و سعی کنید عضلات ران، سینه و پاهای خود را به شکلی قرار دهید که قسمت بالایی کمر شما یک برآمدگی شکل ندهد و  گردن شما فرو نرود. همچنین، اجازه ندهید که شاهد این باشید که مرکز ثقل در قسمت پایینی کمر شما به جای قسمت بالایی قرار بگیرد و نتیجه این باشد که عضلات قسمت پایینی کمر شما گره بخورند.

 

head-stand-step5.gif

گام پنجم


6- به نقطه‎ای در جلوی خود متمرکز شوید. به آرامی دم و بازدم را داشته باشید و سعی کنید کاملاً بی‌حرکت باشید و به شکل آرامی این تمرین را تجربه کنید.

 

head-stand-step6.gif

گام ششم


با بالا پریدن نادرست، عمل انجام صحیح حرکت ایستادن روی سر غیرممکن است. همچنین، زمانی که شما به درستی بالا می‎پرید، حداکثر استفاده از این ژست را می‎برید. گردن حساس است و زمانی که شما به شکل صحیحی در این حرکت قرار نگرفته باشید، به آسانی به آن ضربه می‎زنید. این ورزش را به آرامی انجام دهید و اگر ممکن است چند باری تحت نظارت یک مربی یوگای با تجربه انجام شود. یک راه جایگزین امن برای این حرکت ایستادن روی سرتان روی یک چارپایه‎ی مخصوص ایستادن روی سر یوگا است.

 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ