وقتی کودک در یادگیری زبان مادری مشکل دارد
زبان، منشا شناخت فردی و اجتماعی و ارتباط مناسب با محیط است.
یک متخصص عصب شناسی زبان گفت: رفتار همراه با خشونت والدین و خشونت‌های اجتماعی موجب اختلال در یادگیری زبان مادری در کودکان می‌شود.

دکتر رضا نیلی پور گفت: هنگامی که کودک در حال رشد دارای مشکلات یادگیری زبان مادری باشد به اختلالات رفتاری نیز دچار می‌شود. نیلی پور به علل دیگر اختلال یادگیری زبان در کودکان اشاره کرد و گفت: علل مادرزادی، ژنتیکی و حتی آموزشی در محیط مدرسه نیز ممکن است کودک را در یادگیری زبان مادری و متعاقب آن در نحوه رفتار و شناخت دچار اختلال کند.

وی با بیان اینکه زبان، منشا شناخت فردی و اجتماعی و ارتباط مناسب با محیط است به والدین تاکید کرد: با کودکان خود با مهربانی رفتار کنند و در صورت مشکل ارتباطی و زبانی برای توانبخشی و درمان مناسب کودکان اقدام کنند. این متخصص عصب شناسی زبان همچنین در ادامه گفت: کودکان اوتیسمی، عقب مانده ذهنی، نارسا خوان (در خواندن و نوشتن دچار مشکل است) و فلج مغزی هم از جمله کودکان دارای اختلال زبان و رفتار هستند که منشا این اختلال در آنها مغزی است.

عضو هیات علمی گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: گروهی از بزرگسالان نیز تحت شرایطی دچار مشکل زبانی- ارتباطی با منشاء مغزی می‌شوند. نیلی پور افزود: مبتلایان به سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر، اسکیزوفرنی، بیماران تومور مغزی و کسانی که ضربه مغزی می‌شوند هم دچار مشکل شناخت، برقراری ارتباط و همچنین مشکل زبانی هستند که به توانبخشی و ارزیابی‌های زبانی نیاز دارند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
قدرت تمرکز و یادگیری با این بیماری کاهش می‌یابد!
عاملی مهم که باعث ضعف در یادگیری کودکان می شود؟
غذاهایی برای تقویت یادگیری در سنین مختلف
تأثیر تغذیه بر یادگیری کودکان
محافظت از پیری مغز با یادگیری چند زبان مختلف!