عوامل موثر بر قد کودکان را می دانید؟
کودک معمولا باید از ماه اول تولد ماهانه یک و نیم الی دو سانتی‌متر قد بکشد.
یک متخصص کودکان، به بیان عوامل موثر در رشد قدی کودکان اشاره و توصیه‌هایی پیرامون افزایش قد در کودکان ارائه کرد.

دکتر محمد علی رئیسی با بیان اینکه وقتی کودکی از مادر متولد می‌شود در حالت معمول حداقل 45 سانتی‌متر و حداکثر 54 سانتی‌متر قد دارد، اظهار کرد: وقتی که این کودک پا به حیات می‌گذارد، باید یک وزن مشخص داشته باشد که چیزی بین دو و نیم کیلوگرم تا چهار کیلوگرم است. وی ادامه داد: کودک معمولا باید از ماه اول تولد ماهانه یک و نیم الی دو سانتی‌متر قد بکشد، گفت: در این صورت باید در سال اول تولد حدود 25 سانتی‌متر بر قد کودک افزوده شود. همچنین باید بر دور سر کودک 12 سانتی‌متر اضافه شود. حداقل اندازه دور سر کودک 32 سانتی‌متر بوده و حداکثر آن 37 سانتی‌متر است که این حدود اندازه طبیعی و نرمال به حساب می‌آید.

این متخصص کودکان به آن دسته از کودکانی که بیشتر از این حدود رشد می‌کنند نیز اشاره کرده و گفت: این افراد کسانی هستند که غده هیپوفیزشان از نظر هورمونی زیاد ترشح می‌کند و موجب می‌شود قد آن‌ها بیشتر رشد کند. این موارد از حالت طبیعی خارج است و نوعی بیماری تلقی می‌شود که باید از منظر پاتولوژی بررسی شود. رئیسی تاکید کرد: اگر این بررسی‌ها در سنین زیر پنج سال انجام و بیماری از منظر پاتولوژی مشخص شود راحت‌تر می‌توان امر درمان را پیگیری کرد.

وی درباره علت بلند یا کوتاه شدن قد کودکان گفت: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قد نهایی یک کودک پدر و مادر او هستند. در واقع افزایش قد کودک در درجه اول تابع عوامل ژنتیکی است. به این معنا که اگر پدر و مادر کودک بلند قد باشند قد کودک نیز بلند می‌شود.

این متخصص کودکان در ادامه به ارائه یک رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد نیز پرداخت و گفت: یک برنامه غذایی مناسب برای افزایش قد گنجاندن مواد قندی به میزان 50 درصد، چربی‌ها به میزان 30 درصد و پروتئین‌ها به میزان 20 درصد در هر روز در سبدغذایی است. رئیسی افزود: به دانش آموزان باید مواد غذایی مناسبی برسد و در دوره‌ای که در سن رشد هستند باید از تغذیه مناسب برخوردار باشند. همچنین کودکان باید از همه گروه‌های غذایی شامل لبنیات، مواد پروتئینی، گوشت، حبوبات، غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنند. با این حال والدین نباید در خوردن مواد غذایی اصرار کنند زیرا حجم معده بچه‌ها کوچک است و موجب بی‌اشتهایی آنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه که استفاده از ورزش‌های کششی می‌تواند موجب افزایش قد شود، دویدن و پریدن را برای افزایش قد کمک کننده دانست و گفت: با داشتن برنامه ورزشی و رژیم غذایی مناسب قبل از بلوغ می‌توان به نوجوان کمک کرد که حتی تا 10 سانتی‌متر بلندتر شود. در این روش بدون هیچ عارضه‌ای قد او بلند می‌شود. ورزش در سنین 10 تا 16 سالگی و تغذیه مناسب سرشار از کلسیم، ورزش‌های بسکتبال، فوتبال و تنیس برای قد‌بلندتر شدن بسیار موثر است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
كمبود این ویتامین از رشد قدی كودكان می‌كاهد!!
علل کوتاهی قد در کودکان و راههای درمان آن
قد آینده فرزندتان را پیش بینی کنید!
نقش تغذيه در افزايش قد
این ماده معدنی برای رشد قد ضروری است