هشدار وزارت بهداشت درباره این دانش آموزان!
دانش‌آموزان سالانه در سه سطح معاینه می‌شوند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به آمار ۱۵ درصدی چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان کشور، درباره روند رو به رشد این معضل سلامتی هشدار داد و اصلاح سبک زندگی را از دوران کودکی خواستار شد. به گفته دکتر علی‌اکبر سیاری حدود ۱۵ درصد دانش آموزان کشور دچار اضافه وزن و چاقی‌اند و متاسفانه این روند رو به افزایش است. از طرف دیگر با مشکل کم تحرکی نیز روبرو هستیم. به طوری که تنها حدود ۵۶ درصد دانش‌آموزان از برنامه ورزشی مدارس استفاده می‌کنند.

وی افزود: از آنجا که عوامل خطری که منجر به مرگ زودرس می‌شوند از دوران کودکی مشکل‌ساز می‌شوند، بنابراین لازم است بتوانیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش بر روی عوامل خطر سلامت دانش‌آموزان بویژه کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و اضافه وزن چاقی کار کرده و از افزایش آن جلوگیری کنیم. سیاری ادامه داد: در آموزش و پرورش برنامه خوبی برای سیستم ورزشی وجود دارد و با توجه به وجود پایگاه‌های تغذیه‌ای در مدارس می‌توان روی مبحث غذای سالم نیز اقدامات اصلاحی را انجام داد.

وی به معاینات و سنجش سلامت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان سالانه در سه سطح معاینه می‌شوند؛ بدو ورود به مدرسه که از لحاظ سلامت جسمی، روانی و آمادگی تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرند و همچنین غربالگری‌هایی که در مقطع راهنمایی و دبیرستان انجام می‌شود و در نیاز دانش آموز مربوطه به سطوح بالا‌تر ارجاع داده می‌شود. در مجموع به دنبال انجام این اقدامات پرونده سلامت ویژه دانش آموزان تشکیل می‌دهیم و نهایتا هر دانش آموز زمان فارغ‌التحصیلی از دبیرستان از کارت سلامت برخوردار خواهد بود.

سیاری به تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش جهت اصلاح بوفه‌های مدارس و اقلام توزیعی در این بوفه‌ها اشاره کرد و افزود: دستورالعمل اجرایی پایگاه‌های تغذیه‌ای سالم به امضای وزاری بهداشت و آموزش و پرورش رسیده و اقلام مجاز و غیرمجاز جهت عرضه در بوفه مدارس مشخص شده است. وی گفت: مواد غذایی که در بوفه‌ها توصیه می‌کنیم موادی هستند که تحت عنوان غذای سالم نیاز کالری کودکان را تامین کرده، کم نمک و کم چربی هستند. بر اساس این دستورالعمل هفت نوع موادغذایی جهت عرضه در بوفه‌های مدارس مشخص شده است. به عنوان مثال خشکبار شامل توت، انجیر، انواع برگه‌ها، شیر و فرآورده‌های لبنی کم چرب و بویژه شیرهای غنی شده با ویتامین دی و کلسیم، دوغ بدون گاز، آب معدنی و بهداشتی، انواع میوه مانند سیب و نارنگی، بیسکویت بدون کرم، لقمه سالم مانند نان و پنیر و گوجه و نان و تخم، غذاهای پختی شامل انواع لوبیا و عدسی کم نمک و کم چرب مجاز و انواع سوسیس و کالباس، نوشابه‌های گازدار و... غیرمجاز است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
راه های مقابله با چاقی شکمی
اگر می خواهید چاق نشوید، بخوانید
چاق ها نابارور می‌شوند؟!
بهترین سن پیشگیری از چاقی در کودکان
بهترین میوه برای درمان چاقی چیست؟