کودکتان خاک می خورد؟
خوردن خاک توسط بچه‌ها، علامتی از کمبود آهن در آن‌ها است و از آنجا که کمبود عناصری مانند روی و آهن آثار ناخوشایندی در سلامتی دارد، باید برای تشخیص و درمان به موقع اقدام کنید.

اشتیاق کودک‌ به خوردن خاک را بررسی کنید

فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان تاکید کرد: والدین باید در دادن قطره آهن به کودک حساسیت داشته باشند و به این موضوع مهم توجه کنند. دکتر هادی موسی‌خانی اظهار کرد: پدر و مادرها اگر می‌‎‌بینند فرزندشان تمایل دارد از سجاده آن‌ها مُهر بردارد و بخورد یا موارد دیگری مانند خاک گلدان را می‌خورد، حتما برای بررسی این اشتیاق به خاک خوردن در فرزندشان، به پزشک متخصص مراجعه کنند. وی افزود: خوردن خاک توسط بچه‌ها، علامتی از کمبود آهن در آن‌ها است و از آنجا که کمبود عناصری مانند روی و آهن آثار ناخوشایندی در سلامتی دارد، باید برای تشخیص و درمان به موقع اقدام کنید.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی قدس قزوین با بیان اینکه کمبود آهن می‌تواند رشد جسمی و ذهنی کودک را کم کند، تصریح کرد: بعضی از والدین به دلیل ترس از رنگ گرفتن دندان‌های کودک یا خرابی آن‌ها، قطره آهن تجویز شده را به درستی به کودک خود نمی‌دهند. موسی‌خانی اضافه کرد: مقابله با کمبود آهن فواید بی‌شماری از جمله پیشگیری از کاهش ضریب هوشی و تمرکز بچه‌ها دارد و حتی در مورد پیشگیری از کوتاهی قد کودکان نیز می‌توان وجود این عنصر حیاتی را موثر دانست. عنصر آهن در بیشتر آنزیم‌های مهم بدن که در واکنش‌های شیمیایی شرکت می‌کنند، به عنوان یک جزء کاربردی و حیاتی نقش دارد. موسی‌خانی با اشاره به اینکه آهن نقش اساسی در بیشتر واکنش‌های پیچیده مغز و اعصاب دارد، یادآور شد: دستگاه گردش خون که مهم‌ترین جزء آن گلبول‌های قرمز است و نقش آن رساندن اکسیژن به تمامی سلول‌های بدن است، بدون آهن نمی‎تواند اکسیژن را جذب و در ارگان‌های هدف آزاد کند.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی قدس قزوین تاکید کرد: بر اساس دستوالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی، قطره آهن از شش ماهگی شروع می‌شود و تا دو سالگی هم باید به طور مستمر ادامه داشته باشد، ولی طبق تحقیقات گسترده و مطالب علمی که در کتاب‌های مرجع آمده است، در نوزادانی که سر موقع به دنیا می‌آیند و از شیر مادر تغذیه می‌کنند از چهار ماهگی و در نوزادان زودرس از زمان دو برابر شدن وزن تولد، باید قطره آهن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از علائم فقر آهن کم خونی است، افزود: شاید به جرأت بتوان گفت که علایم اولیه فقر آهن، اختلالات عصبی و رفتاری مثل بی‌اشتهایی، تحریک پذیری، بی‌خوابی، لج بازی و تعریق است. موسی‌خانی افزود: قطره آهن به طور معمول زمانی شروع می‌شود که کودک دندان در نیاورده است. بنابراین اگر والدین سر وقت قطره آهن را شروع کنند، بچه عادت کرده و موقعی که دندان‌های شیری خود را در می‌آورد، مدت زمانی گذشته که کودک به طور مرتب قطره آهن خورده است و نباید مشکلی پیش بیاید. به هر حال تغییر رنگ دندان‌ها ناشی از آهن امکان پذیر است، ولی پوسیدگی دندان‌ها غیرطبیعی است.

وی ادامه داد: جدا از موضوع سیاه شدن دندان‌های غیردائمی و شیری، ممکن است برخی بچه‌ها خوردن این قطره را دوست نداشته باشند، ولی والدین بدانند که هیچکدام از این دلایل نباید منجر به آن شود که با ندادن قطره آهن و کمبود آن، باعث اختلالات اصلی بدن کودک شویم.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان توصیه کرد: این دارو با قطره چکان به حلق بچه چکانده شده و بعد از آن مقداری آب یا آب میوه به بچه داده شود و یا با پنبه خیس، دندان‌های جلویی کودک را تمیز کنیم.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir