اگر هنگام بوسیدن کودک تان احساس شوری کردید, حتما به پزشک مراجعه کنید!
عرق این کودکان مبتلا به بیماری CF (فیبروز کیستیک) به دلیل نمک بالای آن شوری زیادی دارد و والدین زمانی که هنگام بوسیدن کودک احساس شوری کردند، باید در زمینه آزمایش تشخیص این بیماری اقدام کنند.  

بچه‌های شور در خطرند!

دکتر سید حمیدرضا مرتضوی, فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی با بیان اینکه والدین زمانی که هنگام بوسیدن کودک احساس شوری کردند، باید در زمینه آزمایش تشخیص بیماری CF اقدام کنند. بیماری CF (فیبروز کیستیک) یک بیماری ژنتیکی است و این بیماری در کودکان بروز پیدا می‌کند.

در این بیماری بر اثر اختلال در کانال‌های دفع کلر در راه‌های مخاطی، ترشحات مخاطی غلیظ شده و آب نمی‌تواند وارد راه‌های مخاطی شود.عدم دفع مخاط به دلیل عدم ورود آب، موجب انسداد راه‌های مخاطی شده و این انسداد موجب  ایجاد عفونت می‌شود.

 این بیماری عوارض مختلفی دارد و این امکان وجود دارد که ترشحات پانکراس که شامل آنزیم‌های هضم و جذب غذاست دچار مشکل شوند که در نهایت می‌تواند سوء تغذیه و کاهش رشد را برای کودکان رقم بزند.

 این بیماری علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی، عوارض ریوی را نیز به دنبال دارد که در آن بافت ریه دچار عفونت و تخریب می‌شود.

بیماری CF (فیبروز کیستیک) صعب‌العلاج است.داروهای این بیماری عمدتا گران بوده و از آنجا که این بیماری در زمره بیماری‌های خاص قرار ندارد، بیشتر خانواده‌ها از عهده تامین هزینه‌های درمان این بیماری بر نمی‌آیند. این امر موجب شده تا برخی خانواده‌ها برای درمان بیماری فرزندشان مراجعه‌ای به مراکز درمانی نداشته باشند. این بیماری مزمن است و مرگ و میر آن نیز بالا است.برای درمان این بیماری دستگاهی وجود دارد که دارو را وارد ریه می‌کند. خرید این دستگاه هزینه بالایی می‌خواهد. علاوه بر این جلیقه‌ای وجود دارد که باعث ماساژدادن ریه‌ها می‌شود و به تخلیه ترشحات مخاطی کمک می‌کند که این جلیقه نیز کمیاب بوده و البته هزینه بالایی نیز دارد.

 این بیماران در کنار داروهای خود به دستگاه اکسیژن و نیز مراجعه به روانپزشک، فیزیوتراپ، متخصص غدد، گوارش و ریه نیاز دارند. داروهای این بیماری نگهدارنده هستند و بیمار با مصرف آنها می‌تواند عمر طولانی‌تری داشته باشد.

وی تست عرق و میزان کلر عرق را یکی از راه‌های تشخیصی این بیماری عنوان کرد .اگر میزان کلر در عرق کودکان بالا باشد، آزمایش‌های دیگری برای تشخیص قطعی این بیماری تجویز می‌شود.



علائم بیماری CF (فیبروز کیستیک) در بدو تولد:

  1. کودکانی که به راحتی دفع مدفوع ندارند 

  2. کودکانی که مدفوع آنها چرب است 

  3. کودکانی که رشد خوبی ندارند

  4. کودکانی که خوب قد نمی‌کشند 

  5. کودکانی که عفونت ریه یا سرفه‌های مکرری دارند که خوب نمی‌شود

باید از نظر وجود این بیماری آزمایش شوند.

وی با بیان اینکه عرق این کودکان به دلیل نمک بالای آن شوری زیادی دارد، گفت: والدین زمانی که هنگام بوسیدن کودک احساس شوری کردند، باید در زمینه آزمایش تشخیص این بیماری اقدام کنند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir