پارکت و سرامیک این مشکل بزرگ را در پای کودک تان به وجود می آورد!!
رئیس انجمن جراحان ارتوپدی اطفال، زندگی شهرنشینی و استفاده از سطوح صاف مانند سنگ و سرامیک و پارکت را برخی دلایل شیوع و بروز صافی کف پا عنوان کرد.

صافی کف پای کودک تان به دلیل پارکت و سرامیک است

تقی بغدادی در سمینار مشترک انجمن ارتوپدی اطفال و انجمن جراحان ارتوپدی ایران اظهار کرد: در جوامعی که مردم آن از کفش استفاده نمی‌کنند و بر روی سطوح ناهموار مانند خاک و خاشاک راه می‌روند، صافی کف پا کمتر دیده می‌شود اما افرادی که از کفش استفاده می‌کنند و بر روی سطوح صاف مانند سنگ، سرامیک و پارکت راه می‌روند صافی کف پا شیوع بیشتری دارد.

بغدادی گفت: پیش از سن مدرسه حدود ۵۰ درصد کودکان صافی کف پا دارند که در سنین بالا این عدد به ۱۶ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی اطفال یادآور شد: بروز بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم می‌توانند موجب بروز صافی کف پا شود و ادامه آن موجب پارگی تاندون‌هایی می‌شود که حفاظت از قوسی کف پا را بر عهده دارند، در این شرایط کف پا دچار صافی دردناک می‌شود که معمولا در دهه‌های چهارم و پنجم زندگی افراد رخ می‌دهد. وی افزود: درمان صافی کف پا در بیشتر موارد به جراحی نیاز دارد تا موجب ایجاد قوس کف پا و تسکین درد شود.

بغدادی تاکید کرد: در روند درمان صافی دردناک کف پا باید به علت زمینه بروز آن توجه جدی شود و در مرحله بعدی به کاهش درد بیمار کمک کرد که معمولا در این مرحله از وسایل کمک ارتوپدی مانند کفش و کفی طبی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا جراحی در موارد خاصی که درمان‌های غیر جراحی جواب ندهد و بیمار مشکلات حرکتی داشته باشد، توصیه می‌شود. رئیس انجمن جراحان ارتوپدی اطفال گفت: در مواردی برای کودکان صافی کف پا را مساله ارثی مطرح می‌کنند که در این شرایط ربات‌ها انعطاف پذیر می‌شوند.

بغدادی افزود: همواره این سئوال وجود دارد که در این شرایط اگر از کفش و یا کفی طبی استفاده کنیم صافی کف پا رفع می‌شود که پاسخ نه است، در بسیاری موارد کودک دارای صافی کف پا دچار خستگی زودرس می‌شود و در فعالیت‌های خود درد دارد.

وی ادامه داد: از این رو گروهی از کودکان که صافی کف پا دارند به اضافه وزن هم مبتلا می‌شوند چون صافی هم زمینه نرمی مفاصل را ایجاد می‌کند و هم موجب خستگی زودرس کودک می‌شود، از این رو کودک تحرک زیادی ندارد و این موجب اضافه وزن می‌شود.

بغدادی گفت: در مواردی هم ممکن است صافی کف پا با انحراف زانو همراه باشد که در این شرایط زانوی کودک به شکل ایکس(X) می‌شود که این زانوها کودک را کم توان‌تر می‌کند و یک سیکل معیوب میان صافی کف پا و انحراف زانو ایجاد می‌شود.

 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ana.ir