عوارض خطرناک لاک زدن برای دختربچه های زیر 7 سال
بعضی از لاک ها به دلیل ترکیبات شیمیایی و سمی که دارند برای افراد به ویژه کودکان مضر هستند. یکی از عوارض استفاده از لاک برای کودکان زیر 7 سال کاهش ضریب هوشی در کودکان است.

خطرات لاک زدن برای بچه ها

تولونس نام ماده شیمیایی موجود در لاك‌های ناخن است و در مجاورت هوا تبدیل به بخاری با بوی تند و شیرین می‌شود. تولونس محلولی است كه در لاك‌های ناخن‌ با سایر مواد تركیب می‌شود و یك تركیب غلیظ را ایجاد می‌كند فتالیت‌ها مایعات چربی هستند كه به ترد و شكننده به نظر رسیدن رنگ لاك كمك می‌كنند.

مقادیر زیادی از فتالیت‌ها باعث تأثیرگذاری آنها روی هورمون‌های تولید مثل و البته خارش پوست و چشم و حتی گلو می‌شود. فرمالدهیدها نیز باعث سفتی لاك‌ها می‌شوند و البته نوعی نگهدارنده لاك‌ها در برابر باكتری‌ها نیز محسوب می‌شوند.

اگر از فرمالدهیدها به میزان بسیار اندك استفاده شود، بی‌خطر هستند مگر آنكه نسبت به آن حساسیت داشته باشید. متأسفانه این شیشه‌های كوچك بسیار زیبا و شیك با درخشش فوق‌العاده چشم‌نواز سرشار از انواع مواد شیمیایی هستند و بسیاری از متخصصان مصرف آنها را برای انسانها خطرناك می‌دانند.


  1. آیا لاك‌ها برای كودكان خطرناك هستند؟

بستگی به نوع لاكی كه مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ دارد. لاك‌های قدیمی‌تر كه سرشار از مواد شیمیایی ذكر شده هستند، بدون شك برای كودكان خطرناك هستند مخصوصا آن دسته از كودكانی كه عادت به جویدن ناخن‌ها و یا حتی مكیدن انگشت دارند.اما این روزها بسیاری از تولید كنندگان ادعا می‌كنند محصولاتی را ارائه می‌دهند كه هیچ‌یك از این مواد شیمیایی خطرناك را ندارند و كاملا بی‌زیان هستند.

اگر دختر كوچولوی شما علاقه زیادی به لاك زدن از خود نشان می‌دهد هرگز سراغ لاك‌های قدیمی و سنتی نروید و در عوض انواع بی‌خطر كه بدون مواد سمی هستند را خریداری كنید. بهتر است كه پایه لاك محلول در آب باشد.

  1. اثرات لاک ناخن بر ضریب هوشی

معمولا روی لاك‌ها و برچسب‌شان، مواد تشكیل دهنده آنها به طور كامل نوشته نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند كه استفاده از لاك ناخن در كودكان زیر 7 سال باعث كاهش هوش آنها می‌شود.

فتالیت‌ها كه پیش‌تر دربارة آنها خواندید، از تركیبات شیمیایی هستند كه در شامپوها، صابون‌ها، اسپری‌ها، عطر و ادكلن و اسباب‌بازی‌های پلاستیكی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. دانشمندان معتقدند كه فتالیت‌ها روی هوش كودكان اثر می‌گذارند و باعث كاهش آن می‌شوند اما هنوز لازم است كه تحقیقات بیشتری راجع به این موضوع به انجام برسد.

آنها معتقدند كه فتالیت‌ها روی هورمون تیروئید ما اثر می‌گذارند و باعث تخریب اندوكرین می‌شوند (مادرانی كه در دوران بارداری از لاك ناخن به صورت همیشگی استفاده می‌كنند). ترشحات هورمون تیروئید مادر در دوران جنینی تاثیر مستقیم روی رشد مغز كودك به جا می‌گذارد.


  1. سایر عوارض لاک ناخن

متاسفانه برخی از مادرها روی ناخن‌های كوچك دختربچه‌های كوچك‌شان، لاك‌های رنگی می‌زنند و به این نكته توجهی نمی‌كنند كه ممكن است فرزند خردسال آنها مواد سمی لاك را به چشم و پوست خود بمالد و آنها را تحریك و دچار حساسیت كند.اگر چنانچه این مواد وارد دهان كودك خردسال شوند، بسیار خطرناك‌تر نیز می‌شود. عادت جویدن و مكیدن ناخن در بسیاری از كودكان شایع است حال تصور كنید كه اگر ناخن‌های كودك به لاك آغشته شده باشد، تمام این مواد مضر وارد دستگاه گوارشی او می‌شود.

فرمالدهید موجود در لاك‌ها كه برای خشك شدن لاك به كار می‌رود، به شدت آلرژی‌زا است و علاوه بر آن یكی از عوامل ایجاد سرطان است.


  1. عوارض استفاده از لاك پاك كن

مشكل استفاده از لاك و خطرات ناشی از آن یك طرف و استفاده از لاك پاك كن یك طرف دیگر قضیه است. معمولا خانم‌ها از آستون برای پاك كردن لاك استفاده می‌كنند. تماس طولانی مدت با آستون می‌تواند مشكلات قلبی و ریوی و حتی كبدی ایجاد كند.

مصرف این محصول زیبا و فریبنده در دوران بارداری نیز به همان اندازه مخرب است معمولا سالن‌های آرایش به اندازه كافی دستگاه تهویه هوا ندارند و هوای ناسالم برای مدت زمان طولانی در یك جا ساكن می‌ماند. محصولات آرایشی كه بیشترین مواد شیمیایی تبخیر شده را در محیط پراكنده می‌سازند، باعث بروز مشكلات تنفسی، علائم عصبی و حتی سرطان در مادر باردار و جنین داخل شكم او می‌شود.


  1. جنس لاک ناخن

اگر چنانچه در دوران بارداری به این نكات توجه نموده‌اید ولی حالا دوست دارید دختر كوچولوی نازتان گاهی اوقات روی ناخن‌هایش لاك داشته باشد، حتما به دنبال تهیه جنس مرغوب و با كیفیت باشید.

برخی از تولید كنندگان محصولات آرایش این روزها لاك‌هایی را تولید می‌كنند كه در آنها از رنگ‌های مجاز خوراكی استفاده می‌شود و پایه آنها خوب است. این لاك‌ها برعكس سایر لاك‌ها هم راحت‌تر پاك می‌شوند و هم خطری برای سلامت كودكان محسوب نمی‌شوند.

اگر كودكتان از روی عادت همیشه ناخن‌هایش را به سمت دهان می‌برد و آنها را می‌جود، هرگز برای او از لاك‌ناخن استفاده نكنید.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com