روی کالسکه بچه را در روزهای گرم نپوشانید
پژوهشگران می‌گویند پوشاندن کالسکه نوزاد حتی با ملحفه‌ای نازک بویژه در روزهای گرم و آفتابی بسیار خطرناک است و می‌تواند به مرگ کودک منجر شود.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS

بسیاری از والدین اگر مجبور باشند نوزادشان را بیرون ببرند، برای محافظت از او در برابر آفتاب تند، روی کالسکه را با پتویی سبک یا ملحفه‌ای نازک می‌پوشانند غافل از اینکه با این کار زندگی دلبندشان را به خطر می‌اندازند.  مطالعه‌ای که اخیرا از سوی پژوهشگران سوئدی منتشر شده نشان می‌دهد پوشاندن کالسکه حتی با ملحفه‌ای نازک در زیر آفتاب داغ سبب می‌شود دمای داخل کالسکه ۱۵ درجه بالاتر از دمای داخل کالسکه‌ای باشد که در همان شرایط قرار دارد اما رویش را نپوشانده‌اند.

دکتر اسوانته نورگرن، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان آسترید لیندگرن در شهر استکهلم سوئد، می‌گوید: با پوشاندن کالسکه در اصل، جلوی گردش هوای موثر در اطراف نوزاد گرفته می‌شود و همین موضوع سبب بالا رفتن دمای محیطی او خواهد شد.

شاید در نگاه نخست این افزایش دما چندان خطرناک به‌نظر نرسد اما نورگرن می‌گوید که این کار می‌تواند سبب بروز «سندروم مرگ ناگهانی نوزاد» یا SIDS شود. این سندروم در واقع مرگ نابهنگامی است که معمولا طی خواب رخ می‌دهد و بیشتر برای نوزادانی اتفاق می‌افتد که کمتر از یک سال دارند و ظاهرا سالم هم هستند.

درون کالسکه به‌شدت داغ می‌شود و یکی از واکنش‌های طبیعی و قطعا ناخودآگاه نوزاد در چنین شرایطی متوقف ساختن تنفس است زیرا بدن او ممکن است به این نتیجه برسد که به رحِم مادر بازگشته است. به همین دلیل توصیه اکید به والدین این است که هرگز برای جلوگیری از گرمازدگی یا مراقبت کودکشان در برابر آفتاب روی کالسکه‌اش را نپوشانند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir