به کودکان قرص سرماخوردگی ندهید!
مصرف قرص سرماخوردگی معمولی که افراد بزرگسال، بدون تجویز آن را مصرف می‌کنند، برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود

قرص سرما خوردگی برای کودکان مضر است

قرص سرماخوردگی، حتی برای کودکان بالای دو سال نیز ممکن است ضرر داشته باشد. این قرص‌ها نه تنها باعث بهبود علایم سرماخوردگی در کودکان نمی‌شوند، بلکه عوارض جانبی خطرناکی از جمله افزایش ضربان قلب و بروز تشنج دارند. سازمان غذا و دارو مصرف قرص‌های سرماخوردگی را برای کودکان زیر دو سال منع کرده است.

سازمان جهانی غذا و دارو، همچنین به پدر و مادرها درباره مصرف قرص‌های سرماخوردگی به همراه داروهای دیگری مثل آنتی‌هیستامین‌ یا مسکن برای کودکان بالای دو سال هشدار می‌دهد زیرا مصرف این داروها با یکدیگر خطر اووردوز را به همراه دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها نیز فقط می‌توانند با باکتری‌ها مقابله کنند و بر روی ویروس سرماخوردگی تأثیری ندارند. درضمن به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر به کودکتان آنتی‌بیوتیک بدهید، احتمال اینکه در آینده به بیماری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مبتلا شود بیشتر است.

مسکن‌های ساده‌ای مثل استامینوفن یا ایبوپروفن نیز می‌توانند در کاهش علایمی مثل تب و گلودرد در کودک مؤثر باشند اما فراموش نکنید که تب کم‌درجه می‌تواند به کشته شدن عفونت‌ها کمک کند و حتما ضرورتی ندارد که آن را پایین بیاورید. اگر به کودکتان استامینوفن می‌دهید، مراقب دوز آن باشید. به نوزادان زیر ۶ ماه، ایبوپروفن ندهید و از مصرف آسپرین برای کودکان زیر ۱۸ ماه خودداری کنید. مصرف آسپرین در کودکان با بروز سندروم ری در ارتباط است.

اما برای اینکه علایم سرماخوردگی نوزادتان بهتر شود، از روش‌های زیر کمک بگیرید:

- تا می‌توانید مایعات به او بدهید. مصرف مایعات گرم مانند سوپ به کاهش گلودرد کمک می‌کند.

- از بخور سرد در اتاق او استفاده کنید.

- از ساکشن بینی برای تخلیه مخاط بینی او استفاده کنید تا راحت‌تر نفس بکشد.

- او را تشویق به استراحت کنید و مدت زمان بازی و فعالیت او را کم کنید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com