علائم بیماری های خطرناک در کودکان
هنگامی که کودکان نشانه هایی غیر معمول را نشان می دهند، اغلب شرایطی طبیعی دارند و چندان جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر متوجه سطح غیر معمول ناراحتی و یا  این علائم بیماری در کودک خود شده اید، ممکن است مشکلی بزرگ‌تر شکل گرفته باشد.

این علائم بیماری در کودکان را بسیار جدی بگیرید

هنگامی که کودکان نشانه هایی غیر معمول را نشان می دهند، اغلب شرایطی طبیعی دارند و چندان جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر متوجه سطح غیر معمول ناراحتی در کودک خود شده اید، ممکن است مشکلی بزرگ‌تر شکل گرفته باشد.در ادامه با برخی از این نشانه ها بیشتر آشنا می شویم که نیازمند توجه بیشتر هستند و ممکن است در صورت تداوم، مراجعه به پزشک ضروری باشد.

 

عدم واکنش به صداهای بلند

اگر نوزادان از قدرت شنوایی برخوردار نباشند یا مشکلی در این زمینه داشته باشند، نمی توانند مشکل خود را به زبان بیاورند. همچنین، آنها نسبت به محرک های مختلف آن گونه که انتظار می رود واکنش نشان نمی دهند. اگر متوجه شدید صداهای بلند نوزاد شما را اذیت نمی کند یا وی واکنشی به آنها نشان نمی دهد، در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا احتمال وجود مشکلات شنوایی بررسی شود.

 

ناشنوایی

همان گونه که کودکان بزرگ‌تر می شوند و در معرض دستگاه های پخش موسیقی قابل حمل، سیستم های استریو، بازی های ویدئویی، تلویزیون و حتی خیابان های شلوغ شهر قرار می گیرند، قدرت شنوایی آنها ممکن است با خطر مواجه شود. قرار گرفتن در معرض سر و صداهای بلند می تواند به قدرت شنوایی کودک آسیب وارد کند. هنگام استفاده از هدفون اجازه ندهید کودکان صدا را بیش از اندازه افزایش دهند و مدت زمانی که در معرض سر و صدای بلند سپری می کنند را تا حد امکان محدود کنید

 

تب بالا و سردرد شدید

کودکان اغلب به واسطه بیماری هایی مانند ویروس های معده و عفونت های جزئی دچار تب می شوند. هنگامی که تب بالا با سردرد همراه می شود و چنان شدید است که کودک تمایلی به باز نگه داشتن چشم های خود ندارد، این می تواند نشانه ای از مشکلی بزرگ‌تر باشد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق این شرایط مشخص شود. تشخیص زودهنگام می تواند از عوارض بیشتر و مرگ پیشگیری کند.

 

مشکل تمرکز

نوزادان نمی توانند به شما بگویند که از تاری دید رنج می برند یا این که ناتوان از متمرکز کردن چشم های خود هستند. اما روش هایی وجود دارند که می توانند به شناسایی این شرایط کمک کنند. اگر نوزاد شما هرگز روی اجسام متمرکز نمی شود یا در یافتن اجسامی که در نزدیکی وی قرار دارند با مشکل مواجه است، شرایط را به پزشک خود اطلاع دهید.

نشانه هایی مانند دوبینی، مشکل در خواندن، یا بیش از اندازه نزدیک نشستن در برابر تلویزیون در کودکانی که در سن مدرسه قرار دارند باید مورد توجه قرار بگیرند. اگر فرزند شما عملکرد خوبی در کلاس درس ندارد، اطمینان حاصل کنید که به خوبی می تواند تخته سیاه را مشاهده کند یا خیر. مالش مداوم چشم نشانه دیگری از مشکلات بینایی بالقوه است.

 

درد شکمی

درد در ناحیه شکم میان برخی کودکان شایع است، به ویژه زمانی که رژیم های غذایی جدید را دنبال می کنند، مواد غذایی جدید را امتحان می کنند، یا بیش از اندازه از مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس مصرف می کنند. اما اگر متوجه سطح غیر معمول ناراحتی در کودک خود شده اید، ممکن است مشکلی بزرگ‌تر شکل گرفته باشد. از نشانه های ناراحتی غیر معمول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درد شکمی در قسمت پایین سمت راست.

- استفراغ.

- اسهال.

- حساسیت معده هنگام لمس.

درد در ناحیه شکم می تواند نشانه ورم آپاندیس باشد. تفاوت کلیدی بین ورم آپاندیس و ویروس معده این است که در ورم آپاندیس درد شکم با گذشت زمان بدتر می شود.

 

خستگی شدید

اگر فرزند شما نشانه های خستگی را نشان می دهد یا سطح انرژی وی همانند گذشته نیست، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. خستگی شدید به واسطه عوامل مختلفی شکل می گیرد. این شرایط را به عنوان نشانه ای از خواب کم شبانه یا عوارض دوران بلوغ دست کم نگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

پزشک طیف گسترده ای از احتمالات را بررسی می کند که از آن جمله می توان به کم خونی، سوء جذب، سردرد و افسردگی اشاره کرد. باید برای فرزند نوجوان خود این امکان را فراهم کنید تا بدون حضور شما با پزشک صحبت کند، زیرا ممکن است قصد مطرح کردن موضوع پزشکی یا اجتماعی خاص را داشته باشد که از شرح آن در برابر شما خجالت می کشد.

 

مشکلات تنفس

از نشانه های آسم(Asthma) می توان به مشکلات تنفس هنگام انجام بازی یا ورزش، صدای سوت مانند هنگام بازدم، تنگی نفس، یا دشواری در بهبودی از یک عفونت دستگاه تنفسی اشاره کرد. درمان به بهبود کامل آسم منجر نمی شود، اما در به حداقل رساندن نشانه ها یا توقف حملات آسم در زمان وقوع آنها کمک کند. اگر متوجه شدید فرزندتان در تنفس مشکل دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

 

کاهش وزن

کاهش وزن غیر قابل توضیح موضوعی نگران کننده است. نوسانات جزئی در وزن طبیعی هستند، اما کاهش چشمگیر و ناخواسته می تواند نشانه ای از مشکلی بزرگ باشد. در این شرایط باید به پزشک مراجعه شود تا دلیل دقیق کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی شود.

 

تشنگی شدید

انجام ساعت ها بازی و ورزش نیاز بدن به آب را افزایش می دهد. اما نیاز سیری ناپذیر فرزند شما به آب و تشنگی دائمی، حالتی عادی نیست و باید برای شناسایی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید. ابتلا به بیماری دیابت یکی از دلایل اصلی تشنگی ارضاناپذیر محسوب می شود. تشنگی یکی از نشانه ها است و از نشانه های دیگر می توان به افزایش ادرار، گرسنگی شدید، کاهش وزن، و خستگی اشاره کرد. در صورت مشاهده این قبیل نشانه ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرزند خود را برای معاینه نزد پزشک ببرید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:shafaonline.ir