خطر وسایل الکترونیکی برای کودکان
استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی برای کودکان مضر است. این وسایل الکترونیکی سلامت کودکان را تهدید می کند.

اختلال در تکامل بینایی کودکان به دلیل استفاده از این وسیله الکترونیکی

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نور آبی منتشر شده از وسیله‌های الکترونیکی می‌تواند سبب آسیب به چشمان کودکان شود، به ویژه اگر در ساعت‌های پایانی شب و در نور کم، آنها به بازی با این وسیله‌ها بپردازند.

چشم کودکان چندین سال پس از تولد، هنوز در حال تکامل و رشد است و وسایل، چون تلفن همراه، تبلت و رایانه به دلیل نور آبی شدیدی که از خود ساطع می‌کنند می‌توانند به مویرگ‌های ریز چشم کودکان آسیب برسانند.

تاکنون چندین بار دنیا شاهد حادثه تلخ نابینا شدن نوزاد به دلیل تابش نورخیره کننده فلش دوربین‌ها بوده است و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه چشم کودکان به نور حساس است.

افزون بر آسیب به بینایی، تابش نور شدید وسایل الکترونیکی در شب‌ها سبب بی خوابی و بدخوابی کودک خردسال شده و درصورتی که این روند ادامه پیدا کند در رشد کودک و ضریب هوشی او اثر منفی می‌گذارد. نور ساطع شده از وسایل الکترونیکی، ساعت‌ها در انتهای کره چشم کودک باقی می‌ماند و به دلیل اختلال در ترشح هورمون ملاتونین کودک دچار بدخوابی می‌شود.

کارشناسان دانشگاه کلورادو که در این تحقیق حضور داشتند، همچنین دریافتند اثر نور وسایل الکترونیکی بر چشم کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است که سبب آسیب به چشم آنها می‌شود.

بر این اساس محققان به والدین توصیه می‌کنند، کودکان بازه زمانی استانداردی با این وسایل الکترونیکی کار کنند و به ویژه شب‌ها از کار با این وسیله خودداری کنند تا خواب بهتری داشته باشند و به چشم آنها آسیب نرسد.

نتایج این پژوهش در مجله Pediatrics منتشر شده است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir