یبوست کودکان و 2 علت اصلی آن
یبوست کودکان دو علت اصلی دارد که باید سریعتر تشخیص داده شوند. در ادامه به بررسی مهم ترین علل یبوست کودکان می پردازیم.

یبوست کودکان

به گفته ‌ دکتر علی حکمت نیا استادیار رادیولوژی،  درصدر بیماری‌های گوارشی در کودکان، یبوست است که امروزه بسیار در جامعه ما شایع است. رادیولوژی مرتبط با این مسئله حائزاهمیت است چرا که این مشکل در کودکان می تواند 2 علت عمده داشته باشد که عبارتند از:

  • رژیم غذایی
  • تکامل نیافتن سلول‌های عصبی روده کودک دردوره جنینی

که هر دو مسئله جدی است و افتراق این دو ازیکدیگر بسیار مهم است. درصورتی که یبوست کودک مرتبط با رژیم تغذیه‌ای باشد، با اصلاح غذایی یا درمان دارویی،‌ مشکل حل خواهد شد، ولی در صورتی که ناشی از تکامل نیافتن سلول عصبی باشد، باید این مسئله هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود و بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد. اگر تشخیص این دو مسئله از یکدیگر به اشتباه صورت گیرد، مشکلات زیادی برای کودک همچون اختلالات رشدی ایجاد خواهد شد.


سن یبوست در کودکان

 یبوست کودکان و 2 علت اصلی آن

سن شروع تغذیه با غذاهای کمکی ، سن شایع بروز یبوست است. بعد از شروع غذای کمکی، بعد از این که کودک از شیرمادر گرفته می‌شود، یا بعد از رفتن کودک به مهد  یا مدرسه همگی زمان‌هایی است که یبوست‌های عملکردی که هیچ مشکل زمینه‌ای ندارد، به ‌تدریج خود را نشان ‌می‌دهد.

بیشتر از 90 درصد یبوست‌هایی که پس از ماه‌های اول زندگی دیده می‌شود، معمولا ناشی از مشکلی زمینه‌ای نیست؛ اما بر خلاف آن، یبوست ‌در دوران نوزادی یا ماه‌های اول تولد، حتما به بررسی تشخیصی نیاز دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان یبوست در سفر + علت یبوست در مسافرت چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه یبوست را با آب ولرم رفع کنیم

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان یبوست با 7 راه حل برای اینکه فردا صبح شکم تان راحت تر کار کند



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com