پرتاب کردن کودک به بالا خطرات جدی در پی دارد!!
پرتاب کردن کودک به بالا یکی از کارهایی است که بسیاری از والدین و به ویژه پدرها انجام می دهند. اما بهتر است بدانید این کار که از روی علاقه انجام می دهید، چه پیامدهای خطرناکی دارد.

خطرات پرتاب کردن کودک شیرخوار

آیا شما هم ازآن دسته افرادی هستید که با دیدن یک کودک او را در آغوش می گیرید و برای خنداندن کودک، او را به بالا پرتاب می کنید؟ اگر شما عوارض این کار را بدانید، هرگز چنین کاری را با کودک نمی کنید. پرتاب کودک به سمت بالا و گرفتن او باعث ایجاد سندروم تکان کودک می شود که جان وی را به خطر می اندازد. این آسیب‏ ها می‏تواند خطرمرگ را برای کودک در پی داشته باشد، زیرا باعث می شود بچه به کما برود، شبکیه چشم به طورجدی خون ریزی کند، در مغز خون لخته شود (هماتوم ساب دورال) یا شاید به فوت کودک منجر شود.

پرتاب کردن شیرخواران به سمت بالا، بسیارخطرناک است و کاملاً باید از این عمل اجتناب کرد، زیرا در شیرخواران اندازه سر نسبت به بقیه بدن بیشتر است و چگالی، حجم جمجمه و مغز نسبت به بدن متفاوت است و با این کار یکی از مخرب ترین فرایندهای آسیب رسان به مغز، که اساساً تغییر شتاب گفته می شود، رخ می دهد. به همین دلیل است که در حوادث ترافیکی می بینیم بیشترین آسیب به مغز وارد می شود.

انداختن کودک به بالا

هرموقع که شتاب علاوه بر خود سرعت ازشتاب بالا به پایین یا ازپایین به بالا رخ دهد، در اصطلاح پزشکی به آن اکسلریشن acceleration می گویند که یکی از مخرب ترین فرایندهای آسیب رسان به بافت مغز است. با پرتاب کردن شیرخواران به سمت بالا و به دلیل حجم و چگالی بالاتر مغز نسبت به بدن، آسیب جدی به مغز وارد می شود و این کار حتماً آسیب‏ رسان است .



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com