گاهی كودكان به دنبال سرماخوردگی دچار حمله شدید و مشكل تنفسی می‌شوند كه در اصطلاح به آن خروسك می‌گویند كه این بیماری بر اثر التهاب نای و حنجره ایجاد می‌شود.

 

دكتر بیتا نجفیان، متخصص بیماری‌های كودكان و فوق تخصص نوزادان در تعریف این بیماری  به عفونت و التهاب ناحیه گلوتیك و ساب گلوتیك (پایینی گلو)‌ خروسك (croup) می‌گوید.

به گفته وی، سن شایع این بیماری از 6 ماهگی تا 3 سالگی بوده و در فصول سرد و در پسران شایع‌تر است و تقریبا عامل تمامی موارد بیماری، ویروس است.

بیماری در ابتدا شبیه یك سرماخوردگی معمولی آغاز و بتدریج پس از یك تا 2 روز علائم اصلی به صورت سرفه، خشونت صدا و استریدور (خرخر شدید)‌ ظاهر می‌شود.

طبق گفته دكتر نجفیان، سرفه‌ها خشك و پشت‌سر هم بوده و صدایی شبیه فوك یا آخر صدای خروس است كه بر حسب شدت بیماری ممكن است به صورت تندی تنفس، زجر تنفسی، كبودی و بالاخره نارسایی تنفسی هم بروز كند.

این فوق تخصص نوزادان با اشاره به این كه معمولا در خروسك، شدت تب خفیف است و بندرت به بیش از 39 درجه می‌رسد، اذعان می‌كند: بیماری 3 تا 7 روز طول می‌كشد و در روزهای دوم و سوم به شدت بیماری افزوده می‌شود.

دكتر نجفیان می‌گوید: از مشخصات بیماری تندی تنفس (بیش از 40 بار در دقیقه)‌، آبریزش از دهان، سختی بلع و تب بالاست كه در شب تشدید‌می‌شود.

 

گفته می‌شود سوار شدن عفونت باكتریال در این بیماری نادر است و در چنین وضعی به شكل اوتیت یا التهاب گوش میانی بروز می‌كند.

تشخیص بیماری
اصولا تشخیص خروسك از سوی پزشك و با علائم بالینی است كه در صورت شك، پزشك می‌تواند رادیوگرافی رخ و نیمرخ گردن را درخواست كند تا نمای باریك شدن (نای)‌ را ملاحظه كند.

وی خاطرنشان می‌كند: نبود این علامات دلیل بر رد بیماری نیست و در آزمایش خون افزایش گلبول‌های سفید از نوع لنفوسیت دیده می‌شود.

نحوه درمان
دكتر نجفیان با اشاره به این كه خروسك (کروپ)‌ یك عفونت ویروسی است و درمان آن نگهدارنده و محافظتی تا پایان دوره بیماری است، می‌افزاید: بیشتر بیماران را می‌توان به صورت سرپایی یا با چند ساعت تحت نظر بودن آنها در اورژانس درمان كرد.

وی اصول درمان سرپایی خروسك را شامل استراحت، مصرف مایعات و بخور می‌داند و ابراز می‌كند: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند كه در صورت بروز علائمی همچون آبریزش از دهان، كبود شدن لب، بیقراری، تند شدن تنفس و اضطراب در كودك سریعا وی را به پزشك برسانند.
 
پیشگیری، قبل از درمان
شستن مكرر دست و تماس نگرفتن با افرادی كه دچار عفونت‌های تنفسی هستند، از راه‌های پیشگیری از خروسك است.

این فوق‌تخصص نوزادان درباره بیماری در كودكان شیرخوار می‌گوید: بهتر است تا هر زمانی كه كودك قادر به گرفتن سینه مادر است، به او شیر داده ‌شود و نباید كسی در اطراف او سیگار بكشد.

دكتر نجفیان تصریح می‌كند: باید پیش از تجویز هر دارویی (حتی شربت سرماخوردگی)‌ به كودك، با پزشك اطفال مشورت شود و وی را از مكان‌های پرجمعیت و تماس با افراد بیمار دور نگه داشت.

نكته كلیدی
یكی از نكات مهمی كه در درمان سرپایی و بستری كودك حائز اهمیت است، حضور مادر بر بالین كودك است كه می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد، زیرا آغوش مادر، بهترین بستر برای كودك بیمار است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
توصیههایی در کاهش گلودرد
خوراکی مفید برای گلو درد
گلودرد چرکی چقدر اهمیت دارد؟
گلودرد فرزندتان را جدی بگيريد
تفاوتهای ده علامت سرماخوردگی ، آنفلوآنزای فصلی و H1N1