برای پیشگیری از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد كه هر زوج براساس موقعیتی كه در‌آن قرار دارد یكی از این روش‌ها را برمی‌گزیند و...


 البته هریك از این روش‌ها با درصد شكست متفاوتی همراه است و برخی از آنها برای پیشگیری موقت و برخی دیگر برای پیشگیری دائمی از بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یكی از روش‌هایی كه برای پیشگیری دائمی از بارداری به كار می‌رود وازكتومی است. این عمل كه روی مردان انجام می‌شود از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های دائمی پیشگیری از بارداری به شمار می‌رود. با این وجود ابتدا در برخی كشورها مردان زیر بار انجام چنین عملی نمی‌رفتند. چرا كه بر این باور بودند وازكتومی باعث بروز مشكلات جنسی در آنها می‌شود، اما به مرور با روشن شدن حقایق در مورد این روش بر تعداد افرادی كه از این روش استفاده می‌كنند، افزوده شد. هر چند هنوز هم برخی مردان به درستی با این روش آشنایی ندارند.

چرا وازكتومی؟
وازكتومی روشی است كه در آن 2 لوله‌ای كه اسپرم را از بیضه‌ها به مجرای خروجی ادرار می‌برند مسدود می‌شوند تا مایع خروجی خالی از اسپرم باشد و موجب باروری تخمك نشود. برای زوج‌هایی كه تصمیم گرفته‌اند دیگر هیچ وقت بچه‌دار نشوند، وازكتومی ایمن‌ترین و ساده‌ترین روش جلوگیری از بارداری به شمار می‌رود.
در این روش كه به صورت سرپایی انجام می‌شود ابتدا پس از بی‌حسی موضعی برش كوچكی روی كیسه بیضه داده می‌شود و لوله‌ای كه اسپرم را از بیضه خارج می‌كند مسدود می‌گردد. البته پس از اتمام وازكتومی فرد همچنان باید از روش‌های كمكی دیگر برای پیشگیری از بارداری استفاده كند تا زمانی كه آزمایش اسپرم، پاكسازی مایع خروجی از اسپرم را مورد تایید قرار دهد. انجام چنین عملی در حالی به زوجین توصیه می‌شود كه بدانیم خطرات وازكتومی در مقایسه با عمل مشابه‌ آن در خانم‌ها كه بستن لوله‌ها نام دارد، بسیار كمتر است.

هرچند بعضی اوقات ترس‌های بی‌مورد در میان مردان مانع روی آوردن به سمت وازكتومی می‌شود. ترس از درد از موارد شایع است در حالی كه این روش در شرایط بی‌حسی انجام می‌شود و در هنگام عمل هیچ دردی احساس نمی‌شود. برخی دیگر از عدم موفقیت این روش نگرانند ولی باید بدانید كه برای جلوگیری از بارداری هیچ روشی مثل وازكتومی علمی نیست. میزان شكست واقعی وازكتومی 2‌/‌0 ـ 02‌/‌0 درصد است این در حالی است كه این میزان برای قرص‌های ضدبارداری 3 ـ 6‌1/0 درصد است.

به طور كلی باید گفت در مقایسه با بستن لوله‌ها در خانم‌ها، وازكتومی از میزان شكست كمتر، زمان عمل كوتاه‌تر، هزینه و عوارض كمتری برخوردار است كه آن را در جایگاه بهتری نسبت به بستن لوله‌ها قرار می‌دهد.
برای كاهش درد احتمالی پس از وازكتومی می‌توانید از كمپرس سرد به مدت 24 ساعت پس از عمل استفاده كنید. همچنین برای چند روز از راه رفتن و ایستادن‌های طولانی‌مدت اجتناب كنید و در ضمن تا یك هفته از بلندكردن اجسام سنگین و ورزش خودداری كنید. به طور معمول اگر شغل شما با فعالیت‌های بدنی سنگین همراه نباشد ظرف 3 روز می‌توانید سر كار خود حاضر شوید.

وازكتومی معكوس
به عملی كه برای برگرداندن وازكتومی به حالت اولیه انجام می‌شود وازكتومی معكوس یا وازو وازكتومی می‌گویند.
البته همه پزشكانی كه توانایی انجام وازكتومی را دارند، مهارت لازم برای انجام وازكتومی معكوس را ندارند، زیرا وازكتومی یك عمل كوتاه و ساده است، اما وازكتومی معكوس یك میكروجراحی 3 ساعته است و به بخیه‌های میكروسكوپی نیاز دارد، بنابراین فقط جراحانی كه دوره میكروجراحی را گذرانده‌اند قادرند چنین عملی انجام دهند.
نكته دیگری كه باید به آن توجه شود این است كه میزان موفقیت وازكتومی معكوس در بین جراحان مختلف متفاوت است و آنهایی كه تجربه بیشتری دارند، درصد موفقیت بالاتری در عمل خواهند داشت. همچنین دقت و تكنیك فردی هر جراح با دیگری متفاوت است كه این مساله نیز روی موفقیت عمل تاثیر می‌گذارد.
در مجموع بهترین توصیه این است كه قبل از انجام وازكتومی در مورد تصمیم خود به درستی فكر كنید تا بعدا پشیمان نشوید، چراكه ممكن است امكان وازكتومی معكوس به راحتی برای شما فراهم نشود یا با موفقیت اندكی همراه باشد. بنابراین فقط وقتی به دنبال وازكتومی بروید كه اطمینان دارید دیگر قصد بچه‌دارشدن نخواهید داشت.

در گذشته این باور وجود داشت كه وازكتومی معكوس اگر پس از گذشت 10 سال از وازكتومی انجام شود دیگر تاثیری ندارد، اما روش‌های جراحی جدید امكان موفقیت وازكتومی معكوس حتی پس از گذشت 10 سال از وازكتومی را فراهم كرده‌اند.

یكی دیگر از روش‌هایی كه می‌تواند جایگزین وازكتومی معكوس شود، لقاح آزمایشگاهی (IVF) است. باید بدانید كه نتایج هر دوی این روش‌ها تقریبا یكی است و هیچ‌كدام از نظر میزان موفقیت بر دیگری برتری ندارد. انتخاب هریك از این روش‌ها به عهده خود شماست، هرچند در دسترس بودن آنها می‌تواند روی انتخاب شما تاثیر بگذارد.

وازكتومی فقط یك روش پیشگیری از بارداری است
 برخی بر این باورند كه با انجام وازكتومی دچار مشكلات جنسی می‌شوند، در حالی كه این گونه نیست و وازكتومی فقط یك روش پیشگیری از بارداری است و روی عملكرد جنسی تاثیری نخواهد داشت. بعلاوه وازكتومی از مردانگی نمی‌كاهد. در واقع مردانگی وابسته به هورمون‌هایی است كه خصوصیات وابسته به جنس مذكر را به وجود می‌آورند. این هورمون‌ها هستند كه رشد موی صورت، تكامل اندام‌های جنسی و كیفیت صدا را تعیین می‌كنند. از آنجا كه وازكتومی هیچ تاثیری روی این موارد ندارد بنابراین نمی‌تواند روی مردانگی اثری داشته باشد.
از دیگر مواردی كه مدت‌ها فكر افراد را به خود مشغول كرده این باور بود كه آیا وازكتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد یا نه؟ خوشبختانه مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده و مشخص شده است بعد از وازكتومی خطر سرطان پروستات افزایش نمی‌یابد و افرادی كه وازكتومی شده‌اند هیچ تفاوتی با دیگران از نظر ابتلا به سرطان پروستات ندارند.

همچنین نتایج پژوهش‌ها نشان داده است وازكتومی رابطه‌ای با بروز بیماری‌های وابسته به سیستم ایمنی (شامل آسم، دیابت، اسكلروز چندگانه، بیماری التهابی روده یا آرتریت روماتوئید)‌ ندارد. پس از وازكتومی حتی تغییر قابل توجهی از نظر حجم، رنگ و بو در مایع خروجی هم رخ نمی‌دهد چراكه كمتر از 3 درصد آن را اسپرم تشكیل می‌دهد. شایع‌ترین عارضه پس از وازكتومی درد مزمن است كه حدودا در یك نفر از هر هزار نفر دیده می‌شود كه علت آن فشار ناشی از تجمع اسپرم‌ها در لوله‌ای به نام اپیدیدیم است. در بیشتر مواقع مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن یا نشستن در وان آب گرم به رفع درد كمك می‌كند.

نكته حائز اهمیت پس از انجام وازكتومی این است كه تا مدتی پس از آن امكان باروری وجود دارد. بنابراین به توصیه‌های پزشك پس از وازكتومی خوب توجه كنید و تا زمانی كه به شما توصیه كرده است از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری هم استفاده كنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
روش دائمی پیشگیری از بارداری در مردان(وازکتومی)
همهچیز درباره وازکتومی
چند نکته راجع به وازکتومی
بهترین و مطمئن ترین روش جلوگیری از بارداری
نکاتی برای جلوگیری از عقیمی مردان