متاسفانه هنوز برخی مردم باورهای کاملا نادرستی دارند که آنها را از اطرافیان شنیده‌اند و آقایانی که به قول دکتر جان‌گری، کلاه همه‌چیزدانی برسر می‌گذارند، درصد قابل‌توجهی از این افراد هستند....

 

 وقتی مردی درباره سلامت توصیه‌ای می‌کند،‌ اگر بپرسیم چرا به این موضوع معتقد است یا بگوییم نظرش مبنای علمی ندارد؛ در بهترین حالت سکوت اختیار می‌کند! در این مطلب از برخی باورهایی که با زندگی روزمره آقایان مرتبط‌ هستند، آزمونی طراحی کرده‌ایم تا گامی در ارتقای دانسته‌های عمومی هموطنان برداریم.

پرسش‌ها

1. گذاشتن کلاه بر سر یا استفاده از سشوار سبب طاسی می‌‌شود.

الف. درست ب‌. نادرست

2. کوررنگی در مردان شایع‌تر از زنان است.

الف. درست ب‌. نادرست

3. پوشیدن لباس زیر باعث می‌شود تعداد اسپرم‌ها کاهش یابد.

الف‌. درست ب‌. نادرست

4. هرچه صورت را بیشتر با تیغ اصلاح کنیم، ریش‌ها ضخیم‌تر می‌شوند.

الف‌. درست ب‌. نادرست

5. شما می‌توانید باعث شکستگی اندام جنسی خود شوید.

الف‌. درست ب‌. نادرست

6. هرچه شماره پای مردی بزرگ‌تر باشد، اندام جنسی او هم بزرگ‌تر است.

الف‌. درست ب‌. نادرست

7. هورمون‌های جنسی مردان در 30 سالگی به اوج خود می‌رسد.

الف‌. درست ب‌. نادرست

8. اگر هنگام تمرین‌های بدنسازی بدن درد نگیرد یعنی تمرین اثربخش نیست.

الف‌. درست ب‌. نادرست

9. کاندوم قابلیت کشسانی دارد و اندازه آن برای همه افراد مناسب است.

الف‌. درست ب‌. نادرست

10. اگر بهداشت رعایت شود، می‌توان از یک کاندوم چند بار استفاده کرد.

الف‌. درست ب‌. نادرست

11. در میان علل سرطانی مرگ در مردان، مرگ ناشی از سرطان پروستات از همه شایع‌تر است.

الف‌. درست ب‌. نادرست

12. مردان هم به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

الف‌. درست ب‌. نادرست

13. مردان نباید نگران پوکی‌استخوان باشند.

الف‌. درست ب‌. نادرست

14. کاهش شنوایی در مردان شایع‌تر است.

الف‌. درست ب‌. نادرست


پاسخ‌ها

1. نادرست. هنوز هیچ تحقیق علمی‌ای ثابت نکرده که به سر گذاشتن کلاه یا استفاده از سشوار باعث طاسی می‌شود. ریزش موی مردانه زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو کوچک شوند و در نتیجه موهای کوتاه‌تر و ریزتری از پوست می‌روید و درنهایت دیگر مویی نخواهد رویید.

2. درست. کوررنگی یک اختلال ژنتیکی کروموزوم X است که اگر زنان ژن معیوب آن را روی یک کروموزوم X خود داشته باشند کروموزوم X سالم از بروز بیماری جلوگیری می‌کند اما چون مردان فقط یک کروموزوم X دارند، معیوب بودن ژن، به معنای ابتلا به این بیماری خواهد بود. افراد مبتلا به کوررنگی معمولا نمی‌توانند رنگ قرمز را از سبز تشخیص دهند.

3. نادرست. اگرچه بالا رفتن دمای ناحیه تناسلی به مدت طولانی می‌تواند بر تعداد اسپرم‌های مرد اثر بگذارد اما هنوز هیچ مدرک علمی‌ای در مورد اثر پوشیدن لباس زیر بر تعداد اسپرم‌ها در دسترس نیست.

4. نادرست. بافت و ضخامت موها را اندازه، قطر و شکل فولیکول‌های مو تعیین می‌کند و نرمی، زبری و ضخامت مو هیچ ربطی به شیوه اصلاح شما ندارد. اصلاح موهای صورت با تیغ، فقط ممکن است سر هر تار مو را زبر کند زیرا لبه تیغ دقیقا عمود بر مقطع هر تار مو نیست بنابراین هر تار مو را با زاویه‌ای متفاوت می‌بُرد و به این ترتیب موها زبر می‌شوند.

5. درست. داخل اندام جنسی مرد هیچ استخوانی وجود ندارد که بخواهد بشکند اما بافت پیوندی متسع این قسمت هنگام رابطه زناشویی ممکن است دچار پارگی شود که نادر است.

6. نادرست. 2 متخصص اورولوژی در لندن با بررسی 104 مرد دریافتند که هیچ ارتباط قابل‌قبول و مشخصی بین اندازه پا و اندام جنسی مردان وجود ندارد.

7. نادرست. اوج میزان هورمون‌های جنسی، حدود 18 سالگی است اما این به معنای اوج فعالیت جنسی در سن 18 سالگی نیست.

8. نادرست. قرار نیست با درد، بدن خود را قوی کنید. درحقیقت اگر بدن هنگام انجام تمرین ورزشی درد بگیرد یعنی بدن در حال آسیب دیدن است.

9. درست. کاندوم یک وسیله پیشگیری از جنس لاتکس است که اندازه استاندارد آن برای بیشتر مردان مناسب است.

10. نادرست. کاندوم یکبار مصرف است، حتی اگر بلافاصله بعد از یک بار نزدیکی دوباره به آن نیاز داشتید، باید از یک بسته دیگر استفاده کنید.

11. نادرست. با توجه به صحبت‌های دکتر رشید رمضانی، رییس اداره سرطان وزارت بهداشت در کشور ما شایع‌ترین سرطان‌های مردان در کشور به ترتیب عبارتند از: سرطان‌های معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خونساز، ریه، مری، اعصاب مرکزی، پوست و غدد لنفاوی.

12. درست. مردان هم به سرطان‌پستان مبتلا می‌شوند اما این سرطان در آنها بسیار نادر است. برای تفهیم بهتر این موضوع بهتر است بگوییم از هر  1000 مرد، فقط یک نفر به سرطان‌پستان مبتلا می‌شود. عوامل خطر این سرطان در مردان عبارتند از: سن بالا، سابقه خانوادگی (خانم‌ها یا آقایان خانواده) سرطان پستان، بیماری‌‌های ژنتیکی مرتبط با افزایش استروژن، بیماری‌های کبدی مزمن، مصرف الکل و چاقی.

13. نادرست. بیماری پوکی‌استخوان باعث تضعیف اسکلت بدن و افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها می‌شود. این بیماری در مردان کمتر شایع است زیرا اسکلت بدن مردان از زنان بزرگ‌تر است و دوره یائسگی ندارند. تغییرات هورمونی دوران یائسگی، پوکی‌استخوان را در زنان شدت می‌بخشد. با وجود این، برخی مردان در خطر ابتلا به این بیماری هستند. عوامل خطر پوکی‌استخوان در مردان عبارتند از: افزایش سن، کاهش میزان تستوسترون، مصرف الکل، بیماری‌های گوارشی، مصرف داروهای استروییدی و بستری شدن و کم تحرکی.

14. درست. مردان با احتمال بیشتری دچار کاهش شنوایی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین علل کاهش شنوایی، قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض صداهای بلند است مثلا کار در کارخانه، معدن یا پادگان نظامی بنابراین باید در چنین مکان‌هایی از گوشی‌های محافظ استفاده و به‌طور کلی صدای رادیو یا دستگاه پخش را نهایتا روی 85 دسی‌بل تنظیم کنند.

 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: Salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
بدن مردها به چه چیزی نیازمند است؟
چرا بعضی از مردها سینه هایی بزرگ دارند؟
چه زمانی مردها خوشحال میشوند؟
رژیمی فوق العاده برای مردهای چاق
مرد بودن برای سلامت مضر است!!