قلب
سکته در سنین پایین بیشتر باعث مرگ می‌شود.
دکتر عنایت‌ا... کریمیان اظهار کرد: عوامل بسیاری در مورد کاهش سن سکته قلبی دخیل هستند از جمله اضافه وزن، کم‌تحرکی، بیماری‎های کلیوی، دیابت، فشارخون کنترل نشده، زمینه‎های ارثی، رژیم غذایی پرچرب، مصرف دخانیات، اضطراب و استرس که از عوامل مهم در بیماری‎های عروق کرونری هستند.

وی افزود: ایران نیز به لحاظ برخی عوامل خطرساز در این زمینه با سایر کشورها در یک رده قرار دارد، اما وجود استرس و اضطراب بالا باعث شده منحنی سن سکته رو به پایین سوق پیدا کند. همچنین با صنعتی شدن جامعه، تمایل به طرف غذاهای فست‌فودی و پرچرب بیشتر شده و از فرهنگ و آداب و رسوم سنتی در حیطه رژیم غذایی فاصله گرفته شده است.

این فوق‌ تخصص جراحی قلب، تصریح کرد: وجود چنین عواملی علاوه بر بروز مشکلات قلبی باعث ایجاد برخی سرطان‎ها می‌شود. همچنین شیوع دیابت در جامعه باعث تنگی عروق کرونری می‌ گردد. گفتنی است، روش‎های صنتعی نیز تأثیر به سزایی در تشدید دیابت دارند.

کریمیان با اشاره به وجود فشارخون در جامعه، اظهار کرد: در حال حاضر در جامعه ما 20 درصد مردم دچار فشارخون بالا هستند که فقط 10 درصد آن‌ها شناخته و کنترل شده هستند.

وی با اشاره به مصرف رو به افزایش دخانیات در جامعه، اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش سن سکته قلبی در ایران مصرف دخانیات در شکل جدید به ویژه به صورت قلیان است، به همین جهت باید آموزش‎های خاصی برای منع استفاده از مصرف دخانیات صورت گیرد چرا که تأثیرات ناخوشایند دیگری نیز دارد.

این فوق‌ تخصص جراحی قلب در ادامه گفت: ایجاد پایگاه‎‌های سلامت نقش به سزایی در این زمینه دارد، هر چند تاکنون چندان قوی عمل نکرده‎اند. کنترل چاقی و فرهنگ پرداختن به ورزش‎های همگانی باعث نشاط روحی و جسمی شده و تا حد زیادی از سکته قلبی جلوگیری می‎کند.

کریمیان با اشاره به سن سکته قلبی در بین مردان و زنان، خاطرنشان کرد: مردان تا سن 60 سالگی بیشتر در معرض خطر هستند، چرا که هورمون‎های زنانگی از ابتلا به سکته قلبی پیشگیری می‌کند، اما از سنین 60 به بالا در بین مردان و زنان به حالت یکسان می‌رسد. 5 تا 10 درصد از سکته‎ها با عوامل گفته شده منجر به مرگ می‌شوند. همچنین سکته در سنین پایین بیشتر باعث مرگ می‌شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir


مطالب پیشنهادی:
بهترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبی
دشمن سکته را بشناسید
آیا رابطه جنسی در بروز سکته قلبی نقش دارد؟
آیا مصرف قرص روغن ماهی، سکته قلبی را کاهش میدهد؟
5 علت عجیب سکته های قلبی