با دیدن این نشانه ها، همسرتان را نزد پزشک ببرید
از شوهرتان بخواهید در صورت مشاهده لكه‌ای مشكوك، تغییر رنگ ناحیه پوست یا خال و برآمدگی سریعا با دكتر مشورت كند.

بیماری های مردان

تعجب نمی‌كنیم اگر شوهر شما هم هنگام درد كشیدن بادی به غبغب بیندازد و با قیافه‌ای شبیه سوپرمن‌ها بگوید كه نیازی به ویزیت دكتر ندارد و اگر كمی صبر كند همه چیز درست می‌شود اما برخلاف تصور این دسته از آقایان، صبر كردن نه تنها چیزی را درست نمی‌كند، بلكه علائم بیماری را هم هر روز آزار‌دهنده‌تر و طاقت‌فرساتر كرده و درمان بیماری را دشوار و حتی گاهی محال می‌كند.

شاید كمتر مردی به چكاپ‌های دوره‌ای اعتقاد داشته باشد؛ اما برای آنكه مشكل ساده‌ای كه ممكن است همسرتان به‌خاطر سن یا جنسیتش به آن دچار شده كار او را به جای باریك نرساند، در ادامه این مطلب با ما باشید. ما به شما خواهیم گفت كه چه وقت و با دیدن چه نشانه‌هایی باید برای همسرتان از متخصصان وقت بگیرید و او را مجبور به مراجعه به پزشكان متخصص كنید.

سرطان معده

مراقب این علائم باشید: اگر همسرتان مدتی است كه از سردرد، تهوع، استفراغ، كاهش اشتها، مدفوع خونی یا سیاه، سوء هاضمه، درد و نفخ، یا علائم ثانویه كم خونی مثل احساس بی‌حالی و ضعف شكایت دارد، بهتره است او را نزد پزشك ببرید تا با انجام آزمایش‌های غربالگری ازسلامتش مطئن شوید. از كنار علائمی شبیه به زخم معده نیز به سادگی نگذرید كه شاید زنگ خطری برای سرطان معده باشد.

چرا؟ سرطان معده بعد از سرطان پوست شایع‌ترین سرطان بین مردان 40تا45 ساله است. مردان دو برابر زنان به این سرطان مبتلا می‌شوند. آمار ابتلا به سرطان معده در ایران، دو برابر میانگین جهانی است و این سرطان بیشترین آمار مرگ و میر را در بین انواع دیگر دارد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، دلیل شیوع این سرطان در مردان تنها مصرف زیاد دخانیات نیست. بر اساس تحقیقات در موسسه ملی سرطان كانستانزا كمبریج (can tsa cambridge) از آنجا كه مردها فاقد هورمون زنانه استروژن هستند بیشتر به این سرطان دچار می‌شوند كه به عقیده محققان استروژن تا حدودی می‌تواند افراد را در برابر این سرطان محافظت كند. البته سرطان معده اغلب بدون علائم آشكار ظاهر شده و رشد می‌كند و شما به عنوان همسری هوشیار باید از سابقه ژنتیكی همسرتان آگاه باشید و در اقوام درجه یك او اگر كسی مبتلا به این سرطان است، او را موظف به انجام چكاپ‌های دوره‌ای كنید.

چه باید كرد؟ گذشته از آشتی با آشپزخانه خانه و كمتر سراغ فست فود رفتن، باید كمتر سراغ غذا‌های نمك‌سود شده و ترشی‌ها بروید. از سوی دیگر، حتی اگر ذائقه همسرتان با غذاهای سبز سازگار نیست، باید او را مجبور به مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه كنید و جای زیادی برای پیاز و سیر در آشپزخانه‌تان باز كنید. گذشته از تمام این تغییراتی كه در سبك زندگی‌تان ایجاد می‌كنید، باید بدانید كه آندوسكوپی و رادیوگرافی راه‌های تشخیصی سرطان معده هستند.

سرطان پوست

مراقب این علائم باشید: اگرچه اغلب ایرانی‌ها چشم آبی و مو بور نیستند و پوست روشن ندارند، اما همچنان سرطان پوست جزء شایع‌ترین سرطان‌هاست. خطرناك‌ترین نوع سرطان پوست، ملانوم است و گفته می‌شود كه مردان 50 ساله دو برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

چرا؟ مردان به علت كار در معرض نور خورشید بیشتر به این سرطان مبتلا می‌شوند. علاوه بر این تماس طولانی مدت با مواد شیمیایی مثل آرسنیگ و زغال سنگ نیز از عوامل ایجاد كننده سرطان پوست است.
 
چه باید كرد؟ از شوهرتان بخواهید در صورت مشاهده لكه‌ای مشكوك، تغییر رنگ ناحیه پوست یا خال و برآمدگی سریعا با دكتر مشورت كنید تا در صورت لزوم آزمایشات غربالگری را انجام دهید. شاید آقایان در مقایسه با خانم‌ها حساسیت كمتری نسبت به پوست‌شان داشته باشند؛ به آنان گوشتزد كنید كه علائم سرطان در ابتدا خیلی شدید نیست. اگر همسرتان حاضر به خرید كرم‌ها نیست خودتان دست به كار شوید به داروخانه بروید و كرم ضد آفتابی با درجه 15 SPF خریدای كنید تا به‌طور مداوم 30 دقیقه قبل از خروج از منزل از آن استفاده كند و تاكید كنید هر دو ساعت تمدیدش كند. می‌توانید به او بگویید با كلاه لبه‌دار خوش تیپ‌تر است و به جای لباس‌های آستین كوتاه در تابستان می‌تواند از لباس‌های آستین بلند كه از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند و امكان جریان داشتن هوا را فراهم می‌كنند، استفاده كند.

 سرطان مثانه

مراقب این علائم باشید: اگر همسرتان دچار تكرر ادرار شده یا سوزش و دردی را هنگام ادرارحس می‌كند یا در ادرارش لكه‌های خونی پدیدار شده او را مجاب كنید تا در اسرع وقت به پزشك مراجعه كند. سرطان مثانه در اوایل بروزش می‌تواند علائمی شبیه به سنگ كلیه هم داشته باشد.

چرا؟ شیوع سرطان مثانه در مردان چهار برابر زنان است و البته بسیار شایع. این سرطان ممكن است تا سال‌ها مخفی بماند و با خونریزی زیاد و زمانی‌كه بیماری پیشروی كرده، ظاهر شود. این بیماری در افراد كمتر از 40 سال به ندرت ظاهر می‌شود و معمولا افراد بالای 60 سال را در گیر می‌كند. اگر همسرتان در معرض مواد شیمیایی قرار دارد، در كارخانه كار می‌كند یا در آرایشگاه با مواد شیمیایی سر و كار دارد یا حتی اگر راننده كامیون است و سیگار هم می‌كشد، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد.

چه باید كرد؟ بررسی سوابق بیماری بستگان نیز همانند دیگر سرطان‌ها، حرف اول را برای شناسایی بیماری‌های احتمالی می‌زند. پس اگر پدر، عموها یا پدربزرگش به این بیماری مبتلا بوده، در مورد بررسی وضعیت سلامت همسرتان حساسیت بیشتری به خرج دهید.

سرطان پروستات

مراقب این علائم باشید: این سرطان در مراحل اولیه اغلب خاموش است و تنها زمانی علائم بروز می‌كنند كه سرطان به خارج از پروستات نفوذ كرده و كار درمان سخت شده باشد. علائمی كه در موارد پیشرفته بیماری دیده می‌شود، از قبیل ناتوانی ادرار، درد یا سوزش، اشكال در نعوظ آلت، خون در ادرار و جریان ضعیف ادرار، احساس درد متناوب در قسمت پایین پشت، بالای ران و مفصل ران هستند.

چرا؟ اگر شوهرتان بیش از 65 سال دارد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان است و سابقه فامیلی در سرطان پروستات می‌تواند خطر دچار شدن به آن را بیشتر كند. گذشته از این، حواس‌تان به دور شكم شوهرتان باشد كه چاقی و اضافه وزن نیز خط ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌هد.

چه باید كرد؟ محققان به آقایان توصیه می‌كنند تا مصرف چربی‌ها را در رژیم غذایی‌تان كاهش دهید و همچنان از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده كنید. روغن‌های گیاهی را جایگزین روغن‌های حیوانی كنید. ماهی بخورید كه خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد. وزن‌تان را هم نرمال نگه دارید. افرادی كه «بی‌ام‌آی» 30 یا بیشتر از 30 دارند بیشتر سرطان پروستات می‌گیرند.

فشار خون بالا

مراقب این علائم باشید: اغلب مردان دچار این بیماری هستند در حالی‌كه خودشان هم خبر ندارند. تنها در موارد پیشرفته افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار سردرد، سرگیجه و خون دماغ می‌شوند. این بیماری ممكن است علائم دیگری مانند تهوع، خستگی، تپش قلب، تاری دید و درد قفسه سینه را هم داشته باشد. اگر همسرتان برای چكاپ یا موارد دیگر به پزشك مراجعه كرد به پزشك یادآوری كنید تا فشار خون شوهرتان را نیز بررسی كند.

چرا؟ خطر ابتلا به فشارخون با افزایش سن بیشتر می‌شود و در مردان بالای 45 سال افزایش می‌یابد. این بیماری نیز بسیار شایع است. در آمریكا یك سوم افراد بالغ و نصف مردان بالای 60 سال به فشار خون بالا دچار هستند، اما مردان جوان هم ممكن است درگیر این بیماری شوند. چاقی و سابقه بیماری خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. به‌طور میانگین توصیه می‌شود تا برای افراد بالای 20 سال هر دو سال یك‌بار كنترل فشار خون صورت بگیرد.

چه باید كرد؟ اگر همسرتان اضافه وزن دارد برای پیشگیری از فشار خون رژیم غذایی مفیدی برایش آماده كنید. از فشار خون بالا سرسری نگذرید كه ممكن است با پیگیری آن سرنخ‌هایی از بیماری‌هایی دیگر را پیدا كنید. برای حفظ سلامت همسرتان و پیشگری از فشار خون بالا، مصرف غذا‌های پرنمك را فراموش كنید. میزان 300/2 میلی‌گرم مصرف مجاز روزانه نمك برای هر نفر است و گذشته از آن باید برای دور شدن این خطر، سبزیجات و میوه‌های تازه مصرف كنید و مصرف غذا‌های چرب را هم ممنوع كنید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز