این علایم سرطان های مردانه را جدی بگیرید
در بین سرطان های مردانه بر عکس سرطان پروستات که به آهستگی پیش میرود، سرطان بیضه میتواند یک شبه وخیم شود.

علایم سرطان های مردانه

با هم نگاهی به برخی علامت های مهم برای شناسایی سرطان در مردان می اندازیم. برخی از این علائم نسبت به سایرین ارتباط جدی تری با سرطان دارند اما همه اینها را باید بشناسید و درباره آنها با پزشک صحبت کنید.

 
ایجاد مشکلاتی در هنگام دفع ادرار

بسیاری از مردان با افزایش سن در دفع ادرار مشکلاتی برایشان ایجاد میشود از جمله:
-    نیاز به دفع مکرر ادرار به خصوص در شب
-    قطره قطره آمدن ادرار، نشت بی اختیار ادرار و یا احساس اضطرار در ادرار
-    مشکل در شروع ادرار یا ضعیف بودن جریان آن

بزرگی غده پروستات معمولا این علائم را ایجاد میکند اما سرطان پروستات نیز همین علائم را دارد. برای یافتن علت مشکل به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما را معاینه کرده و احتمال بزرگی پروستات را بررسی میکند و ممکن است آزمایش خون (به نام تست PSA) برای تشخیص سرطان به شما توصیه کند.

 
تغییراتی در بیضه

اگر متوجه برجستگی، سنگینی یا هر تغییر دیگری در بیضه خود شدید هرگز معاینه آن را به تاخیر نیندازید. بر عکس سرطان پروستات که به آهستگی پیش میرود، سرطان بیضه میتواند یک شبه وخیم شود. پزشک به دنبال وجود هر گونه مشکل، به معاینه فیزیکی، آزمایش خون و سونوگرافی از کیسه بیضه میپردازد.

 

وجود خون در ادرار یا مدفوع

این علامت جز اولین علائم سرطان مثانه، کلیه یا روده بزرگ است. برای بررسی هر گونه خونی که طبیعی نیست، به پزشک مراجعه کنید حتی اگر هیچ علامت دیگری نداشته باشید. اگر چه احتمالا مشکل شما عاملی غیر از سرطان (مانند هموروئید (بواسیر) یا عفونت ادراری) دارد اما بهرحال باید عامل را شناسایی کرده و درمان کنید.

 

تغییراتی در دهان

اگر سیگار میکشید یا تنباکو مصرف میکنید، در خطر بیشتر سرطان دهان قرار دارید. مراقب لکه های سفید یا قرمز داخل دهان یا بر روی لبهای خود باشید. در صورت ایجاد چنین ضایعاتی باید برای آزمایش و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

 

تغییرات سینه

مردان معمولا وجود برجستگی در سینه را نادیده میگیرند چون سرطان سینه در مردان حائز اهمیت شمرده نمیشود اما 1% از همه سرطانهای سینه در مردان اتفاق می افتد و معمولا خیلی دیر تشخیص داده میشود. اگر متوجه وجود برجستگی در سینه خود شدید آن را نادیده نگیرید و برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

 

سرفه

اگر سیگاری نیستید، سرفه تقریبا هیچ وقت نشانه سرطان نیست و اغلب خود به خود ظرف 3 تا 4 هفته رفع میشود اما اگر چنین نشد و دچار کوتاهی تنفس یا بیرون آمدن خون در حین سرفه شدید، به ویژه اگر سیگاری هستید حتما به پزشک مراجعه نمایید. سرفه شایعترین علامت سرطان ریه است. پزشک مخاط ریه شما را مورد آزمایش قرار میدهد تا ببیند عفونتی وجود دارد یا نه. همچنین ممکن است تصویر پرتوی ایکس برای بررسی مشکلات دیگر ریه را تجویز نماید.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ