دندان ها در مورد آلت تناسلی می گویند
شاید باور نکنید که بهداشت دهان و دندان می تواند بر آلت تناسلی موثر باشد، اما حقیقت دارد.

 تاثیر بهداشت دهان و دندان بر آلت تناسلی

نگاه سطحی به عادت خوب مسواک زدن ممکن است شما را با یک دهان پوسیده رها کند و جلوی نعوظ را بگیرد. بر اساس یافته های تحقیقات اولیه در تایوان، بهداشت ضعیف دهان و دندان ممکن است روی توانایی نعوظ شما تاثیر بگذارد.

در این مطالعه مردان دچار اختلال نعوظ ( ED ) نسبت به افرادی که اختلای نداشتند، 79 درصد بیشتر دچار بیماری های پیرادندانی (به بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها گفته می‌شود. بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها عبارتند از لثه، الیاف اتصال دهنده دندان به استخوان و بافت استخوانی اطراف دندان) مزمن (chronic periodontal disease یا CPD) بوده اند. CPD، عفونتی است که زمانی رخ می دهد که لثه ها از دندان ها جدا شده و بینشان فضای خالی ایجاد شده و سبب رشد باکتری هایی شود که اطراف دندان ها گسترش پیدا می کنند.

التهاب مزمن ناشی از بیماری ها لثه می تواند باعث آسیب سلولهای اندوتلیال (endothelial) شود (سلول هایی که پوشش بر روی رگ های خونی را تشکیل می دهند)، از جمله رگ های خونی آلت تناسلی. به گفته دکتر لری لیپشالتز (Larry Lipshultz) مشاور اورولوژی سلامت مردان، آسیب اندوتلیال می تواند باعث ایجاد اختلال در جریان خون شود و شما را با آلتی بدون نعوظ رها کند (از آن جا که عروق خونی آلت تناسلی مردان حدود 25 درصد اندازه عروق کرونر هستند، اختلال نعوظ، اغلب اولین علامت هشدار دهنده مشکلات قلبی عروقی است. بنابراین با ایجاد این مشکل با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید که مشکل فقط مربوط به آلت است یا خیر).

 

آیا رسیدگی به بهداشت دهان و دندان می تواند اختلال نعوظ را رفع کند؟

آیا رسیدگی به بهداشت دهان و دندان می تواند اختلال نعوظ را رفع کند

محققان می گویند، کشیدن دندان ممکن است از طریق رفع التهاب به کاهش اختلال نعوظ کمک کند. ولی خوشبختانه این مورد آخرین راه چاره است.به گفته دکتر سالی کرم (Sally J. Cram) جراح و دندانپزشک و از مشاورین انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، اگر این بیماری در مراحل اولیه باشد، درمان می تواند به سادگی پاکسازی های کمی عمیق دندانپزشک تان انجام پذیرد. اما در صورت کشف دیرهنگام، ممکن است برای کاهش فضاهای ایجاد شده یا بازگرداندن استخوان تحلیل رفته، شما نیازمند جراحی لثه شوید.یکبار که بیماری را تحت کنترل می گیرید، بهتر است دفعات چک کردن را افزایش دهید ( هر سه ماه به جای هر شش ماه).

نکته مهم: کسانی که درگذشته بیماری های پیرادندانی داشته اند، احتمال اینکه مجددا به آن مبتلا شوند زیاد است. پس اعمال اقدامات پیشگیرانه و توجه به علائم ابتلا مهم است. از آنجا که اکثر افراد تا زمانی که بیماری وارد مراحل پیشرفته نشود، دردی ندارند، باید مراقب قرمز و متورم شدن لثه، خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن، تنفس بد، شل شدن دندان ها و تحلیل لثه باشند.

نکته خوب اینکه، بیماری های پیرادندانی کاملا قابل پیشگیری است. فقط دندان های خود را دوبار در روز هربار به مدت 2 دقیقه و با خمیردندان فلورایددار ( مورد تایید انجمن پزشکان) مسواک کنید. روزی یکبار نخ دندان بکشید و خودتان را مقید به مراجعه منظم به دندانپزشک کنید.


بیشتر بدانید : اندازه آلت تناسلی مردان چقدر است؟ می توان آلت تناسلی را بزرگ کرد؟

بیشتر بدانید : تقویت نعوظ با 7 کاری که می توانید در طول روز انجام دهید



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ