غذاهای مردانه را بشناسید
مردان از نظرنیاز‌های تغذیه‌ای با زنان تفاوت‌هایی دارند از جمله آن‌ها باید به مواد مغذی لازم برای حفظ عضلات و پیشگیری از بیماری‌های مانند سرطان پروستات توجه بیشتری نشان دهند. لذا غذاهای مفید برای مردان با زنان متفاوت است

 غذای مفید برای مردان

همانطور که می‌دانید رژیم غذایی، اهمیت ویژه‌ای در سلامت افراد دارد. برای مردان نیز مصرف برخی از غذاها لازم است و به حفظ سلامتشان کمک می‌کند.

اسید چرب امگا ۳، روی، لیکوپن، منیزیم، ویتامین ب، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ای از جمله غذاهای مفید برای مردان است که بیشتر به آن نیاز دارند. این دسته از مواد غذایی از عملکرد جنسی حمایت می کنند، ریسک بیماری های قلبی را کم می کنند و ریسک سرطان پروستات را کاهش می دهند.

کارشناسان دریک تحقیق منحصر بفرد دریافته‌اند که خوردن مواد غذای مانند ماهی، سالاد و روغن زیتون می‌تواند به شدت باعث افزایش قدرت باروری در مردها شود.

گفتنی است، غذاهای مفید برای مردان می‌تواند باعث تقویت رگهای خونی در بدن مردان و تقویت قدرت باروری درآنها شود.

بررسی‌ها نشان می دهند،کارشناسان توصیه می‌کنند آقایان مقادیر زیادی از غلات، حبوبات، آجیل و ماهی و مرغ را در رژیم غذایی خود درطول هفته قرار دهند اما تنها یکبار در هفته از گوشت قرمز در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای از جمله غذاهای مفید برای مردان است که علاوه بر افزایش قدرت باروری در مردان باعث جلوگیری از بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و اضافه وز و همینطور انواع سرطان ها می‌شود.  علاوه بر رژیم غذایی مدیترانه‌ای انجام ورزش نیز به شدت می‌تواند بر افزایش قدرت باروری در مردان حتی در سنین بالاتر نیز اثر گذار باشد.

در ادامه به معرفی برخی از غذاهای مفید برای مردان می پردازیم.

 

گوجه فرنگی

مردانی که از گوجه‌فرنگی، سس و یا رب گوجه‌فرنگی به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، از خودشان در برابر بیماری سرطان پروستات محافظت می‌کنند. به عبارت دیگر مردانی که ۲ تا ۴ بار در هفته از گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن استفاده می‌کنند، نسبت به سایر مردان به میزان ۳۵ درصد کمتر به بیماری سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

لیکوپن، کاروتنوئیدی است که در گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان یافت می‌شود. این ماده مغذی در سس گوجه فرنگی بیشتر از خود گوجه فرنگی در دسترس بدن قرار می‌گیرد. آب گوجه‌فرنگی نیز این خاصیت را ندارد، زیرا لیکوپن برای اینکه جذب بهتر و بالاتری داشته باشد، باید همراه با چربی یا روغن و به صورت پخته شده، مصرف شود.

 

هندوانه

تا سن ۵۵ سالگی مردان بیشتر از زنان از فشارخون بالا رنج می‌برند. دانشمندان بر این عقیده‌اند که مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم می‌تواند خطر فشار خون بالا و نیز سکته مغزی را کاهش دهد. هندوانه یکی از میوه‌هایی است که حاوی مقدار زیادی از این ماده معدنی است.

یک برش هندوانه دارای ۶۶۴ میلی گرم پتاسیم است، که از مقدار پتاسیم موجود در یک موز یا یک فنجان آب پرتقال بیشتر است.

 

ماهی

یکی از غذاهای مفید برای مردان است که حداقل دو بار در هفته برای مردان توصیه می شود. ماهی های سالمون، خال مخالی، تن، قزل آلای دریاچه یا رودخانه، ماهی کولی، ساردین، و شاه ماهی محتوی اسید چرب امگا ۳ و پروتئین بالا و اسید چرب اشباع پایین هستند. اسید چرب امگا ۳ ویسکوزیته خون را کاهش داده و مانع لخته شدن خون می شود همچنین فشارخون و چربی خون را کاهش می دهد.

برخلاف اسید چرب اشباع شده که کلسترول خون را افزایش می دهد. امگا ۳ باعث کاهش التهاب بدن شده و در کاهش آلزایمر و پارکینسون موثر است.

 

غلات

غلات کامل مانند جو و گندم کامل و سبوس دار از غذاهای مفید برای مردان که منابع غنی منگنز و سلنیوم و تریپتوفان و فسفر و منیزیم و پروتئین است و به کاهش چربی خون کمک می کند و از رسوب در عروق و سکته قلبی و مغزی و ایجاد لخته خون پیشگیری می کند و باعث فعالیت سلول های سفید خون می شود. همچنین قند خون را کاهش داده و ریسک بیماری دیابت نوع ۲ را کم می کند.

 

شکلات

مصرف شکلات تلخ به کاهش کلسترول بد، بهبود گردش خون و تنظیم فشار خون کمک می‌کند و برای مردانی که مشکل نعوظ دارند بسیار مناسب است.

 

گوشت قرمز کم‌چرب

به گفته متخصصان، پروتئین موجود در گوشت قرمز پس از تجزیه در بدن، به لیوسین و آمینو اسید تبدیل می‌شود که برای استحکام عضلات مردان مفید است.

 

سویا

محصولات سویا نیز از پروستات در برابر سرطان محافظت می‌کند.

 

سبزیجات نارنجی رنگ

این سبزیجات دارای رنگدانه‌ای به اسم بتاکاروتن هستند که از التهاب و بزرگی پروستات جلوگیری می‌کنند.

 

سبزیجات پهن برگ

اسفناج، کاهو و کلم برای سلامت پروستات و چشم مفید هستند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: nabzema.ir