تحقیقات جدید نشان می دهد که اصلاح کردن صورت با محصولات خاص مانند خمیر ریش می تواند یک خطر غیر قابل مشاهده برای مردان باشد به نام: کاهش تعداد اسپرم ها.
تحقیقات جدید نشان می دهد که اصلاح کردن صورت با محصولات خاص مانند خمیر ریش می تواند یک خطر غیر قابل مشاهده برای مردان باشد به نام: کاهش تعداد اسپرم ها.

آیا خمیر اصلاح Shaving Cream تعداد اسپرم هایتان را کاهش می دهد؟

اکثر مردان خطر تراشیدن ریش را می دانند – ممکن است به دست خودتان صورتتان را زخمی کنید و مجبور شوید با یک چسب زخم یا بانداژ از خانه خارج شوید. ولی تحقیقات جدید نشان می دهد که اصلاح کردن صورت با محصولات خاص می تواند یک خطر غیر قابل مشاهده و نامطلوب داشته باشد: کاهش تعداد اسپرم ها.

مطالعه ای که در دانشگاه ماساچوست  Massachusetts منتشر شد نشان داد که *فتالات phthalate، یک ماده شیمیایی که معمولا در خمیر ریش ها و سایر محصولات بهداشت شخصی و خانگی وجود دارد می تواند تاثیرات مضری روی توانایی مردان برای تولید مثل داشته باشد.

*فتالات phthalate: آنها استرها اسید فتالیک هستند و عمدتا به عنوان مواد افزودنی به پلاستیک برای افزایش انعطاف پذیری، شفافیت، دوام و طول عمر آنها می شود.

خمیر اصلاح صورت عامل کاهش اسپرم در آقایان است!

این گروه محققان روی 48 زوج که به تازگی به یک کلینیک محلی *IVF مراجعه نموده بودند، مطالعه کردند. از آن ها نمونه ادرار گرفته شد و در همان روز از مردان نمونه اسپرم گرفته شد و سطوح فتالات را در آن ها بررسی نمودند.

*In vitro fertilisation ( IVF) لقاح در خارج از بدن یا آی‌وی‌اف: روشی است که در آن سلول‌های تخمک را در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می‌کنند و یک یا چند سلول تخم به دست آمده را پس از گذشت چند مرحله تقسیم سلولی در رحم قرار می‌دهند تا روند رشد جنین به طور طبیعی ادامه پیدا کند.

آنچه محققان دریافتند این بود که فتالات می تواند با اتصال به اصلاح کننده های شیمیایی به پروتئین هایی که مواد ژنتیکی را تشکیل می دهند می توانند DNA اسپرم را تغییر دهد. این می تواند اثر نامطلوب روی اسپرم و در نتیجه فرزندی که قرار است از آن بوجود بیاید، می گذارد.

خمیر اصلاح صورت عامل کاهش اسپرم در آقایان است!

به گفته ریچارد پیلسنرRichard Pilsner، دانشمند بهداشت که سرپرست مطالعه بود، خطر زمانی است که اسپرم تولید شده و در بیضه ها به بلوغ می رسد. اگر مردی در حین این زمان، سطح فتالات بالایی داشته باشد، شانس بیشتری برای تاثیر روی اسپرم هایش وجود دارد که به معنای احتمال کاهش تعداد اسپرم است.

پیلسنر در بیانیه ای اعلام کرد، " در گذشته برای مراقبت از جنین تنها مراقب مادران باردار بودند تا آنها سیگار نکشند و نوشیدنی الکی مصرف نکنند .بلوغ اسپرم 72 روز طول می کشد با این حال می دانیم که مردان در مواجهه با مواد شیمیای موجود در محیط زیست مانند فتالات، آسیب پذیر هستند. بنابراین به همان اندازه که مادران باید مراقب باشند ، پدران هم باید از خود مراقبت کنند. "

به گفته پیلسنر، تیمش هنوز کاملا مطمئن نیست که آیا فتالات واقعا روی DNA اسپرم تاثیر می گذارد یا نه. آنها 131 منطقه ژنتیکی مختلف را شناسایی کردند که فتالات رویشان تاثیر داشت و بسیاری از «ن ها ژن هایی بودند که بر رشد، تکامل و عملکرد یا نگهداری سلول ها مرتبط بودند، ولی تیم برای یافتن نقطه اتصال نهایی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

اگر تحقیق پیلسنر به خوبی بررسی شده باشد، بهتر است که پدران آینده نگر برای پاکسازی بدنشان از مصرف محصولات سنگین فتالات سه ماه یا بیشتر قبل از این که تصمیم به بچه دار شدن بگیرند، اجتناب نمایند.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ