بیضه مردان در مورد سلامت و شخصیت آنها چه حقایقی را بر ملا می کند؟
 بیضه مردها دارای اندازه و ساختار متفاوتی است که گاهی این اندازه و ساختار متفاوت حقایقی را در مورد مردان برملا می کند که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم

حقایقی در مورد بیضه مردان و سلامت آنها و چگونگی معاینه بیضه در خانه

اغلب اوقات آلت تناسلی مرد مهم ترین بخش اندام جنسی او محسوب می شود، اما اندام جنسی مردان تنها به آلت تناسلی آنها خلاصه نمی شود. بیضه ها در کیسه بیضه، جایی که اسپرم تولید می کنند، خنک می شوند – بیضه ها باید دارای دمایی نسبتا کمتر از بدن باشند. اما آنچه در مورد بیضه ها مهم است اندازه آنهاست؛ اندازه بیضه های مردان تا حدی برخی ویژگی های شخصیتی و همچنین سلامت آنها را نیز برملا می کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید : 8 روش برای این که مردان ارگاسم لذت بخش تری تجربه کنند


بیضه بزرگ و بروز مشکلات قلبی

پژوهشی که در سال 2013 بر روی 2800 مرد انجا شد، نشان داد مردانی که دارای بیضه بزرگ هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های قلبی می باشند. بعد از اینکه محققان به مدت 7 سال مردان را تحت بررسی قرار دادند، دریافتند که مردانی که دارای بیضه بزرگ هستند، بیشتر دچار بیماری های قلبی می شوند. به علاوه این مردان بیش از دیگران به سمت نوشیدن مشروبات الکلی می روند و بیشتر به فشار خون بالا مبتلا می شوند. همراه با استرسی که احتمالا به دلیل تصور این مردان از عدم توانایی جنسی بروز می کند، خود را در معرض بیماری های قلبی قرار می دهند.

محققان بیان کردند یکی دیگر از دلایل بروز بیماری قلبی در مردان دارای بیضه بزرگ هورمون تولید کننده تستوسترون است که هورمون لوتئینه کننده یا هورمون جسم زرد* luteinizing نامیده می شود؛ این هورمون مسئول تحریک تولید هورمون تستوسترون است. بررسی ها نشان داده اند سطح بالای تستوسترون با بروز بیماری های قلبی در ارتباط است.

*هورمون لوتئینه کننده یا جسم زرد luteinizing : این هورمون نقش حیاتی در سیستم تولید مثل زنان و مردان ایفا می کند. هورمون لوتئینه کننده بیضه مردان و تخمدان زنان را برای تولید هورمون های تولید مثل تحریک می کند.


بیضه کوچک و کم خوابی

محققان در بررسی هایی که در دانشگاه دانمارک جنوبی انجام دادند، به نوعی ارتباط جالب بین کیفیت خواب و اندازه بیضه مردها پی بردند. این محققان تقریبا برنامه خواب، وقفه های خواب و عادت های خواب 1000 مرد را مورد بررسی قرار دادند و پس از آن اندازه بیضه و میزان اسپرم های آنها را بررسی کردند.

محققان دریافتند مردانی که دچار کم خوابی می شدند، یا تا دیروقت بیدار می ماندند و یا خواب مداوم ندارند، 29 درصد کمتر از دیگران اسپرم داشتند. علاوه بر این بیضه های آنها به میزان 1.6 درصد بیشتر از دیگران تغییر شکل داده و از نظر اندازه نیز کوچک تر بود.

مشخص است که بیضه کوچک باعث بی خوابی فرد نمی شود، با این حال این بررسی نشان داد افرادی که دارای بیضه کوچک تر هستند، خواب کافی ندارند. به علاوه محققان ذکر کردند افرادی که خواب کمتری دارند، عادت های ناسالمی در زندگی خود دارند، از جمله غذاهای چرب و الکل بیشتر مصرف می کنند و سیگار می کشند. بنابراین بیضه کوچک نشان می دهد فرد به روش های دیگری دارای مشکلات سلامتی و عادت های ناسالم است.


بیضه کوچک تر و پدران بهتر

بیضه مردان در مورد سلامت و شخصیت آنها چه حقایقی را بر ملا می کند؟

این ادعا ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما پدرانی که بیشتر به بچه هایشان اهمیت می دهند، کسانی هستند که بیضه های کوچکتری دارند. تحقیقی در این زمینه در دانشگاه اموری Emory انجام شد و با 70 پدر که دارای فرزندان 1 تا 2 سال بودند مصاحبه ای انجام شد. در این تحقیق هم با پدر و هم با مادر صحبت شد و در مورد چگونگی ارتباط پدر با فرزند سوالاتی پرسیده شد، از جمله اینکه پدر هر چند وقت یک بار پوشک فرزند را عوض می کند، یا وی را به حمام می برد و یا اینکه وقتی کودک مریض است او را به نزد دکتر می برد یا خیر. در این مصاحبه سطح تستوسترون پدر نیز اندازه گیری شد.

نتایج بررسی به این شرح بود که مردانی که بیشتر به کارهای کودک خود می پردازند، دارای سطح تستوسترون کمتری هستند و در نتیجه بیضه کوچکتری دارند. دکتر جیمز ریلینگ James Rilling مردم شناس، در این باره می گوید: ما فرض را بر این گرفته ایم که اندازه بیضه های پدر بر روی میزان ارتباط وی با فرزندان تاثیر دارد؛ اما این امکان نیز وجود دارد زمانی که پدر با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده و به مراقبت از آنها می پردازد، بیضه های وی کوچک می شوند. تاثیرات محیطی می توانند بیولوژی را تغییر دهند. به عنوان مثال ما می دانیم که سطح تستوسترون در مردان زمانی که نقش پدر را ایفا می کنند، کاهش پیدا می کند.

این مسئله در سلامت مردان به چه معناست؟ مردانی که به عنوان پدر به پرورش فرزندان می پردازند و ارتباط خوبی با فرزندان خود دارند، دارای سلامت روحی بهتری هستند.


سرطان بیضه

بیضه مردان در مورد سلامت و شخصیت آنها چه حقایقی را بر ملا می کند؟

هیچ مسئله و نشانه ای در مورد سلامت بیضه ها نباید نادیده گرفته شود، چرا که ممکن است نشان دهنده یک مشکل مهم و جدی باشد. می توانید بیضه ها را خودتان مورد معاینه قرار دهید. سرطان بیضه ممکن است بر روی یک یا هر دو بیضه تاثیر بگذارد که به شکل یک توده در بیضه یا بزرگ شدن بیضه، سنگینی کیسه بیضه، درد در زیر شکم یا کشاله ران یا تجمع مایعات در کیسه بیضه بروز می کند.

سرطان بیضه مردان را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد، گرچه بیشتر در سن 20 تا 34 سالگی بروز می کند، به ویژه در بین مردان سفید پوست که میزان بروز سرطان بیضه در مردان سفید پوست 4 تا 5 برابر مردان سیاه پوست است. بهتر است بدانید بعد از هر بار حمام کردن می توانید بیضه های خود را بررسی کنید و از لحاظ وجود سرطان در آنها مطمئن شوید. برای انجام این معاینه در خانه مراحل زیر را دنبال کنید:

معاینه یا بررسی را بعد از حمام آب گرم انجام دهید. گرمای دوش گرفتن پوست کیسه بیضه را شل کرده و راحت تر می توانید هر چیز غیر عادی را در آن شناسایی کنید.

-  از هر دو دست برای بررسی بیضه های خود استفاده کنید. انگشت سبابه و انگشت میانی خود را زیر بیضه ها و انگشت شست تان را بالای آن قرار دهید. بیضه را بین انگشت های پایین و شست خود بچرخانید. (توجه کنید که تفاوت در اندازه بیضه ها طبیعی است.)

-  زمانی که بیضه ها را حس می کنید، ممکن است متوجه ساختار طنابی در بالا و پشت بیضه شکل شوید. این ساختار اپیدیدیم epididymis نامیده می شود که اسپرم ها را ذخیره و حمل می کند. این ساختار را با یک توده یا برآمدگی اشتباه نگیرید.

-   مراقب هر گونه توده در داخل بیضه باشید. توده ها ممکن است به اندازه یک نخود فرنگی باشند و اغلب بدون درد هستند. اگر توده ای را زیر انگشت های خود حس کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

گرچه بیضه چپ و راست اغلب دارای دو اندازه متفاوت هستند، اما اندازه آنها ثابت می ماند. اگر متوجه تغییر در اندازه بیضه های خود شدید، به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : نامتقارن بودن بیضه در مردان چه دلیلی دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد بیضه و علت های ایجاد درد در بیضه ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 دلیل درد بیضه را بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این علائم، نشانه سرطان بیضه در آقایان است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زندگی بدون رحم و بیضه ممکن است؟

بیشتر بدانید : واریکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


SaveSave