تحقیقات جدید نشان می دهد که گردو برای آقایان بسیار مفید می باشد زیرا بر...
 
یك پژوهش جدید نشان داد: گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موشهای آزمایشگاهی كاهش می‌د‌هد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌محققان دانشگاه كالیفرنیا و دپارتمان مركز تحقیقاتی منطقه‌ای وسترن كشاورزی در آلبانی طی مطالعات اخیر خود دریافته‌اند كه مصرف گردو هم سرعت پیشرفت سرطان پروستات را در موشها كند می‌كند و هم تاثیرات مفیدی روی ژن‌های چندگانه مرتبط با كنترل رشد و متابولیسم تومور دارد.
این تحقیق حاصل مطالعات پاول دیویس، متخصص تغذیه در دپارتمان تغذیه و محقق مركز سرطان دیویس در دانشگاه كالیفرنیا است كه نتایج آن در نشست ملی سالانه انجمن شیمی آمریكا در سانفرانسیسكو ارائه شد.
دكتر دیویس اظهار داشت كه یافته‌های حاصل از این تحقیق شواهد علمی بیشتری ارائه می‌كند مبنی بر اینكه گردو اگرچه سرشار از چربی است اما برای سلامتی مفید است.
دكتر دیویس در تشریح مطالعات خود متذكر شد: این پژوهش نشان می‌دهد كه وقتی موش‌های مبتلا به تومورهای سرطانی پروستات مقادیری گردو مصرف می‌كنند كه مصرف آن برای مردها نیز به آسانی و بدون مشكل امكانپذیر است، رشد تومور در آنها كنترل می‌شود.
دیویس افزود: این یافته مرا بسیار امیدوار كرد چون نتیجه مصرف گردو در بیماران می‌تواند مفید و سودمند باشد.
آمارها نشان می‌دهد كه در آمریكا از هر 6 مرد یك نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. این سرطان از جمله بیماریهایی است كه فاكتورهای محیطی بویژه رژیم غذایی نقش مهمی در بروز آن تولید می‌كنند. چندین مطالعه بالینی نشان داده است كه خوردن گردو به دلیل اینكه سرشار از امگا-3، چربی‌های چند شاخه‌ای اشباع نشده، آنتی اكسیدانها و سایر مواد شیمیایی گیاهی است، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را كاهش می‌دهد. اما در این تحقیق برای اولین بار تاثیر مصرف این مغز گیاهی خوراكی در مقابله با سرطان پروستات مشخص شد.
دكتر دیویس به موشهایی كه با تغییرات و دستكاری‌های ژنتیكی به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند، مغز گردو خوراند. پس از 18 هفته دیویس متوجه شد مصرف مقداری گردو معادل مصرف روزانه یك انسان یعنی 4/2 اونس در موشها باعث شد به میزان قابل توجهی از اندازه و سرعت رشد تومورهای سرطانی در آنها كاسته شود در حالی كه در گروه مقایسه موشهایی كه به همین مقدار از چربی دیگر به جز چربی گردو استفاده كرده بودند،‌ این مزایا در آنها مشاهده نشده بود.
محققان دریافتند: در موشهایی كه گردو مصرف كرده بودند نه تنها رشد سرطان پروستات 30 تا 40 درصد كاهش پیدا كرد بلكه مقدار نوعی پروتئین خاص در خون آنها كمتر شد. این پروتئین یك فاكتور رشد شبه انسولینی است كه ارتباط بسیار قوی با بروز سرطان پروستات دارد. بعلاوه دیویس و دستیارانش روی تاثیر گردو بر فعالیت ژنی در تومورهای پروستات بررسی كرده و تاثیرات مثبت این خوردنی سالم را روی ژنهای چندگانه مرتبط با كنترل رشد و متابولیسم تومور كشف كردند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 پروستات
 آیا نگران بزرگ شدن پروستات خود هستید؟
10 توصیه غذایی برای حفاظت از پروستات
علائم هشدار دهنده پروستات بزرگ
آقايان بخوانند: شرح وظایف پروستات