یك متخصص فیزیولوژی ورزش گفت: مصرف این مواد باعث عقیمی و ایجاد صفات زنانه در مردان می‌شود.


 یك متخصص فیزیولوژی ورزش گفت: بیش از 25 درصد مكمل‌های بدنسازی آلوده به مواد نیروزا هستند كه مصرف این مواد باعث عقیمی و ایجاد صفات زنانه در مردان می‌شود.

مسعود حاجی رسولی  اظهار داشت: بین 20 تا 25 درصد كل مكمل‌های غذایی مانند پروتئین‌ها و آمینواسیدها كه در دنیا در باشگاه‌های بدنسازی استفاده می‌شود آلوده به مواد نیرو زاست كه این میزان در كشورمان به علت عدم كنترل صحیح بیش از این میزان است.

وی گفت: مكمل‌ها، هورمون‌ها، مواد نیروزا و افزایش‌ دهنده‌های حجم تحت عنوان دوپینگ شناخته می‌شوند كه بیشتر در مسابقات قهرمانی مصرف دارند اما اگر فردی نخواهد در مسابقات قهرمانی شركت كند باید توجه داشته باشد كه این داروها عوارض خاصی دارند.
وی با بیان اینكه داروهای شایع كه مصرف می‌شوند بیشتر برای افزایش حجم عضله مورد استفاده قرار می‌گیرند اضافه كرد: این داروها با نام آنابولیك تروئیدها خوانده می‌شوند كه عوارض آن كاملاً شناخته شده است و در طولانی مدت در مردان طاسی سر، ایجاد جوش‌های چركی و ماندگار در بدن، آتروپی بیضه و در نهایت عقیمی غیر قابل برگشت و ایجاد صفات زنانه مانند تغییر صدا می‌شود.
 
حاجی‌ رسولی تأكید كرد: این داروها در كوتاه مدت باعث افزایش میل جنسی، افزایش حجم عضله و صفاتی مانند پرخاشگری و شجاعت می‌شود ولی در ادامه عوارض مذكور را در پی دارد و مدت زمانی كه عوارض خود را نشان می‌دهد بستگی به دوز مصرفی آن و تحمل فرد دارد.
 
وی ادامه داد: دسته دیگری از داروها داروهای محرك هستند كه باعث افزایش هوشیاری و كاهش خستگی می‌شوند و برای ورزشكارانی كه وزن كم می‌كنند متأسفانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و این داروها مانند آمفتامین‌ها هستند و نكته جالب این است كه ماده تشكیل‌دهنده پایه‌ای ماده مخدر شیشه متاآمفتامین است كه متأسفانه یك داروی شایع در دوپینگ است.

این متخصص فیزیولوژی ورزش خاطرنشان كرد: دسته دیگری از موادی كه توسط ورزشكاران استفاده می‌شود هورمون‌های رشد و انسولین هستند كه باعث رشد بی‌رویه استخوان‌ها می‌شوند به طوری كه طول و عرض استخوان‌ها پس از مصرف طولانی دیگر تناسب لازم را نخواهند داشت و این افراد معمولاً دارای چانه‌هایی با قواره ناهنجار هستند.

وی خاطرنشان كرد: مكمل‌هایی كه اصولاً در ایران و دنیاست بر اساس تحقیقی كه در كشور آمریكا در سال 2004 روی 2 هزار مكمل مانند پروتئین‌ها و آمینواسیدها انجام شد مشخص شد كه بیش از هزار و 800 نوع آن آلوده به مواد نیروزا هستند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
 حافظه زنان بهتر است یا حافظه مردان؟چرا!
معاينات دستگاه تناسلی مردان
تفاوتهای جالب روانشناسی زنان و مردان
مغز زنان،مغز مردان!
افزایش و کاهش هورمون های جنسی در مردان