اگر باردارید و دیابت دارید، بخوانید!
 همان‌طور که می‌دانید در دیابت، قند خون شما خیلی بالاتر از حد معمول می‌شود. مقدار زیاد گلوکز در خون، بسیار مضر است. اما زمانی که باردار هستید، افزایش گلوکز می‌تواند به جنین شما نیز آسیب برساند

 نکاتی مهم در مورد دیابت بارداری

دیابت بارداری از اختلالات مهم دوران بارداری است که 2 تا 7 درصد زنان باردار به آن مبتلا می‌شوند. برخی افراد تصور می‌کنند فقط زنانی که پیش از بارداری به دیابت مبتلا بوده‌اند، در دوران بارداری این بیماری را تجربه می‌کنند، در حالی که دیابت حاملگی نوعی دیابت است که ناگهان در دوران بارداری بروز می‌کند...

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دیابت بارداری و زمان مناسب برای آزمایش بدانید، حتما گفت وگوی ما با دکتر اعظم‌السادات موسوی، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران را بخوانید.

بیشتر بدانید : BMI چیست؟ + طریقه محاسبه BMI


خانم دکتر! احتمال وقوع دیابت بارداری در چه زنانی بیشتر است؟

زنانی که در بارداری قبلی خود، قندخون بالا یا نوزاد با وزن بالا داشته‌اند، سابقه مرگ داخل رحمی جنین بدون علت مشخص و زنان چاق با BMI بالای 30، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند. علاوه بر این، زنانی که پدر و مادر مبتلا به دیابت دارند نیز در معرض خطر هستند.

بیشتر بدانید : خطر بیماری قلبی با دیابت بارداری افزایش پیدا می کند، چه باید کرد؟


 این افراد چه زمانی باید‌ آزمایش دیابت بارداری بدهند؟

اگر قبل از بارداری مراجعه کرده باشند، قندخون آنها را کنترل می‌کنیم، قند خون بعد از غذا و هموگلوبین A1C هم بررسی می‌شود اما اگر در زمان بارداری مراجعه کنند، در سه ماهه اول بارداری قندخون آنها آزمایش می‌شود. در صورتی که نتیجه این آزمایش‌ها طبیعی بود، به خانم باردار توصیه می‌کنیم رژیم غذایی مناسبی داشته باشد. در هفته 24 تا 28 بارداری مجددا هم قندخون ناشتا و هم تست تحمل گلوکز گرفته می‌شود.


آیا ممکن است زن باردار، هیچ یک از علایم خطر را نداشته باشد، اما به دیابت بارداری مبتلا شود؟

بله، بارداری خود یک عامل خطر برای بروز دیابت است.بنابر این از زنانی که هیچ یک از علایم خطر ابتلا به دیابت بارداری را نداشته باشند تست غربالگری گرفته می‌شود.

این افراد در هفته 24 تا 28 بارداری بهتر است از نظر ابتلا به دیابت بررسی ‌شوند. در این زمان از مادران باردار تست 50 گرم گلوکز گرفته می‌شود به‌گونه‌ای که 50 گرم گلوکز به آنها داده و بعد از یک ساعت میزان قندخونشان بررسی می‌شود، اگر بالای 130 میلی گرم در دسیلی تر بود، لازم است تست تحمل گلوکز بدهند.


دیابت بارداری می‌تواند ارثی باشد؟

بله، در زنانی که پدر و مادرشان مبتلا به دیابت نوع2 هستند، احتمال ابتلا به دیابت بارداری بیشتر است.


 دیابت بارداری چه تاثیری روی جنین و مادر دارد؟

تاثیر دیابت بارداری باتوجه به میزان بالا بودن قندخون، باعث افزایش وزن و فشارخون در دوران بارداری می‌شود.جنین این زنان خیلی درشت است و احتمال سخت زایی و سزارین در زنان مبتلا به دیابت بارداری بیشتر است. علاوه بر آن، تاثیر دیابت بارداری بر جنین شامل آنومالی جنین، بیماری‌های مادرزادی، بیماری قلبی و مرگ داخل رحمی است.


 خانم دکتر! دیابت بارداری بعد از بارداری بهبود پیدا می‌کند؟

معمولا در بیش از 90 درصد موارد، قندخون بعد از بارداری به حالت طبیعی برمی‌گردد ولی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در خانم‌هایی که در دوران بارداری، به دیابت مبتلا شوند در سنین بالای 40 سال وجود دارد بنابراین باید هم روی کنترل وزن و هم قندخون دقت داشته باشند.


مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری، لازم است چه آزمایش‌های دیگری انجام دهند؟

این قضیه دو حالت دارد.گاهی دیابت بارداری برای اولین بار تشخیص داده ‌می‌شود. گاهی هم خانم باردار از قبل به دیابت مبتلا بوده، ولی تشخیص داده نشده است. اگر بیمار از گروه اول باشد، عوارض قلبی-‌عروقی و کلیوی وچشمی دیابت در او دیده نمی شود، بنابراین نیازی نیست در این زمینه تحت‌نظر باشد اما در مورد دسته دوم چون چند سال مبتلا به دیابت بوده ولی اطلاعی از آن نداشته‌اند، عوارض دیابت مانند اشکالات عروق کرونر، بیماری‌های قلبی و نوروپاتی بیشتر است، بنابراین قندخونشان باید بیشتر کنترل شود و از افزایش وزن پیشگیری کنند. همچنین زنان چاق در دوران بارداری قند خونشان بیشتر باید چک شود.


افرادی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند، چه اقداماتی باید انجام دهند؟

این خانم‌ها باید به دقت قندخون و رژیم غذایی‌شان را کنترل کنند. افزایش وزن و فشارخون در مبتلایان بسیار اتفاق می‌افتد بنابراین باید به آنها توجه شود. پزشک با دقت رشد طبیعی جنین را تحت نظر می‌گیرد و اگر قند خون ناشتای مادر نیز بالا باشد و انسولین تزریق کند، در هفته 38 بارداری یعنی 2 هفته زودتر از موعد، بارداری ختم می‌شود.


بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

بیشتر بدانید : پیشگیری از دیابت دوران بارداری با ورزش

بیشتر بدانید : تزریق انسولین در بارداری ضرری برای جنین ندارد؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir