طبق مطالعه ای که اخیراً صورت گرفته است، مصرف این ویتامین باید زودتر یعنی حداقل یک سال قبل از بارداری آغاز شود....

بچه می‌خواهید؟ قبل از بارداری اسید فولیک بخورید !
اسید فولیک ویتامینی است که مکمل آن به طور رسمی به زنانی که می‌خواهند بچه دار شوند، از چند هفته قبل از بارداری توصیه می‌شود. توضیحات:

اسید فولیک و پیشگیری از نقص در تشکیل مجاری عصبی
نابهنجاری مجاری عصبی، یک مشکل مادرزادی است. مجاری عصبی در حدود 20 تا 28 روز پس از بارداری شکل می‌گیرند. برخی سلول های جنین بر روی این مجاری شکل می‌گیرند، مانند مجرایی که برای ستون فقرات، نخاع و مغز تشکیل می‌شوند. گاهی اوقات پیش می‌آید که مجرای عصبی بد یا ناقص شکل می‌گیرد و باعث بروز ناهنجاری های شدید می‌شوند. (اسپینا بیفیدا و آنانسفالی)

چنین نابهنجاری هایی در تشکیل مجاری عصبی به علت کمبود اسید فولیک بروز پیدا می‌کنند، اسید فولیک همان ویتامین B9 یا فُلات است که در سبزیجات سبز به میزان فراوان موجود است. 
به همین علت است که مقامات بهداشتی به زنان توصیه می‌کنند که مصرف مکمل های اسید فولیک را حداقل چهار هفته پیش از بارداری آغاز کرده و تا 8 هفته بعد از بارداری ادامه بدهند.

مصرف اسید فولیک از یک سال قبل از بارداری، مؤثرتر است !
بنابر مطالعه ای که اخیراً انجام شده است، خاصیت دیگر مکمل های اسید فولیک در زمینه ای دیگر، یعنی زایمان زودرس اعلام شده است. با این حال، این اثر محافظتی به شرطی مشاهده خواهد شد که مکمل ویتامین B9 حداقل یک سال قبل از بارداری مورد مصرف قرار گیرد.

از میان 35000 زنی که این مطالعه بر روی آنان انجام شده است، زایمان های طبیعی بین هفته های 20 تا 28 بعد از قطع قاعدگی، در میان آنهایی که از یک سال قبل از قاعدگی از اسید فولیک بهره برده بودند، 70% کاهش داشت، و این عدد برای هفته های 28 تا 32 بعد از قطع قاعدگی، 50% بوده است. بیش از این مدت، اسید فولیک تأثیری نداشت.

با توجه به دشواری ها و مشکلات زایمان زودرس، این اطلاعات بسیار مهم است و مصرف این مکمل بسیار مهم به زنانی که می‌خواهند بچه دار شوند، توصیه می‌شود.

البته باید در بارۀ این موضوع و احتمال مصرف منظم و باقاعدۀ این مکمل، خیلی زود با پزشک تان صحبت کنید، زیرا برنامه ریزی برای مصرف اسید فولیک چند هفته زودتر یا یک سال قبل از بارداری، چندان ساده نیست.

چه طور به کمک مواد غذایی، میزان اسید فولیک بدن مان را افزایش دهیم؟
مخمر، یک خوراکی سرشار از فُلات است، اما ما نمی‌توانیم مقدار زیادی از این خوراکی را مصرف کنیم.
اسید فولیک، در اسفناج، خربزه، گردو و پنیرهای فرآوری شده موجود است. سبزیجات دیگر نیز میزان متوسطی اسید فولیک دارند و از آنجایی که ما به طور مرتب از آنها استفاده می‌کنیم، حجم قابل توجهی از این مکمل را دریافت خواهیم کرد. این سبزیجات عبارتند از: سبزی های برگ دار (کاهو، کاسنی فرنگی، کلم، تره فرنگی، کنگر فرنگی)، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ترب، مارچوبه، کدو مسمایی، آوکادو و عدس. و البته در هویج، گوجه فرنگی، پیاز، کدو تنبل، ذرت، فلفل، مرکبات، موز، کیوی، میوه های قرمز، خرما، انجیر، سیب، گلابی، سیب زمینی، برنج، نان، لبنیات تازه، تخم مرغ، گوشت، ماهی و... نیز یافت می‌شود.

با مصرف این خوراکی ها، علاوه بر تأمین اسید فولیک مورد نیاز، تغذیۀ بسیار متنوعی نیز خواهیم داشت.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
مطالب پیشنهادی :
مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
وضعیتهای خوابیدن در دوران بارداری
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!
بارداران چاق پنج دقيقه قبل از غذا يك ليوان آب بخورند
پیشگیری از بارداری بصورت اضطراری