آمبولیزایسون فیبروم های رحمی روشی است که بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد که فیبروم ها با حفظ قدرت باروری خارج شوند...

 

 این روش جایگزین مناسبی برای خارج کردن رحم است.

فیبروم رحمی: 30% از زنان 20 تا 50 سال
این تومورهای خوش خیم و متعدد باعث بروز درد و خونریزی می‌شوند. روش های جراحی کلاسیک می‌تواند آنها را از بدن خارج کند. با استفاده از میمکتومی، فیبروم ها را سالی یک بار از بدن درمی‌آورند، در غیر این صورت بخشی یا تمام رحم خارج می‌گردد.

بنابراین در اغلب موارد، توانایی بارداری مورد تهدید قرار می‌گیرد. اخیراً، روش جدیدی ابداع شده است که تصویربرداری به شیوۀ MRI فراصوت هم به کمک آن می‌آید. در این روش تومورها به شیوۀ بسیار تخصصی و توسط افزایش دما، از خارج، و بدون جراحی باز از بین می‌روند.

آمبولیزاسیون فیبروم ها
با این حال یک روش جایگزین غیر تهاجمی دیگر هم وجود دارد، که از پانزده سال پیش تا کنون به طور روز افزونی مورد استفاده قرار گرفته است، این روش آمبولیزاسیون فیبروم هاست. این روش نیازی به جراحی ندارد اما رادیولوژیست ها در انجام آن دخالت دارند.

در این روش نیز، عملیات از خارج بدن و بدون جراحی باز و برش انجام می‌شود، در نتیجه بیمار بسیار سریع بهبودی خود را بازمی‌یابد. در این روش میکرو توپ های ترکیبی توسط یک کاتتر در شریان رحم تزریق می‌شوند، بیمار نیز تحت بی‌حسی موضعی قرار دارد. این توپ ها کانال های تهیه کنندۀ غذای فیبروم را می‌بندند و فیبروم ها را خفه می‌کنند، در نتیجه بافت می‌میرد. اولین مزیت روش آمبولیزاسیون فیبروم ها این است که امکان بارداری خیلی سریع را فراهم می‌آورد، یعنی سه ماه بعد از انجام آمبولیزاسیون. تحقیقات علمی هیچ گونه عارضۀ جانبی و تأثیر سوئی از این روش نه بر روی نوزاد و نه بر روی روند زایمان نشان نداده اند.

آمبولیزاسیون فیبروم ها، قدرت باروری را حفظ می‌کند
بنابراین آمبولیزاسیون مناسب زنانی است که می‌خواهند بچه دار شوند، این روش جایگزین مفیدی برای هیستروکتومی است اما به شرطی که فیبروم ها خیلی بزرگ نباشند و خارج از رحم رشد نکرده باشند. تا به امروز، بیش از 200000 زن در سراسر دنیا از این شیوه بهره برده اند.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
این خانم ها نباید قرص ضد بارداری بخورند!؟
نکاتی راجع به مصرف مکمل ها در دوره بارداری
5 علامتی که نشان می دهد دوقلو باردارید!!
بارداری با اضافه وزن + 42 توصیه اضافه
بخور نخورهای بارداری