جالب است بدانید با تغییر عادات بد كه اغلب ما به آن دچاریم، می‌توانیم از كمردردهای بارداری پیشگیری كرده و یا حتی این دردها را...

جلوی آینه مشغول مرتب كردن موهایم بودم. انگار نسبت به قبل پرتر و درخشنده‌تر شده است. به یاد این موضوع افتادم كه الان موهای دختر كوچولوی 650 گرمی‌ام نیز احتمالا هم رنگ و هم حالت گرفته‌اند، هر چند كه رنگ و حالت موهای او ممكن است بعد از تولد تغییر كند. اما در این هفته به وضوح دیده می‌شوند. از توی آینه یك نیم نگاهی هم به هیكلم ‌انداختم، خصوصا در حالت نیمرخ. بعدش به كمرم حق دادم كه با این تغییر مركز ثقل و افزایش خمیدگی در ستون فقرات دچار درد شود...

البته جالب است بدانید با تغییر عادات بد كه اغلب ما به آن دچاریم، می‌توانیم از كمردردهای بارداری پیشگیری كرده و یا حتی این دردها را تسكین دهیم.

مثلا هنگام ایستادن بسیاری از مردم وزن خود را روی یك پا می‌اندازند یا به عقب تكیه می‌كنند و یا خمیده می‌شوند كه همه این وضعیت‌ها ستون فقرات را از هم ترازی خود خارج كرده و به آن آسیب می‌زند یا در هنگام مسواك زدن به سمت سینك دستشویی خم شده و فشار اضافی به ستون فقرات می‌آورند.

اما من چند راه علمی ‌یاد گرفتم كه آن را به همه خانم‌های باردار توصیه می‌كنم:

سعی كنید كمی ‌به سمت پایین چمباتمه زده و یك ساعد خود را به سینك تكیه دهید. (مانند شکل مقابل).
همچنین می‌توانید یك پای خود را روی چهار پایه قرار دهید كه این به شما امكان می‌دهد هم ترازی ستون فقرات را حفظ كنید و فشار را از روی كمر بردارید.

نکته بعدی در مورد پوشیدن جوراب یا کفش است:
برای پوشیدن جوراب یا كفشتان به جای اینكه به جلو خم شوید، که این حالتی دلهره‌آور است و امکان افتادن خصوصا در هفته‌ها یا ماه‌های آخر بارداری است که تعادل شما کمی به‌هم می‌خورد. راه ایده‌آل را انتخاب كنید یعنی نشسته، در حالی كه پشت خود را صاف نگه داشته‌اید یك پای خود را بالا بیاورید و روی پای دیگر قرار دهید، سپس جورابتان را بپوشید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: salamatiran.com
مطالب پیشنهادی:
ورزش های مخصوص برای بهبود کمردرد بارداری
بارداری و ورزش
چه مقدار افزایش وزن در زمان بارداری طبیعی است؟
کاهش ورم در دوران حاملگی
علل خستگی در زمان حاملگی