یبوست مشكلی شایع در حاملگی است و حداقل نیمی‌از زنان حامله دچار آن می‌شوند. این مشكل ناشی از فشار رحم در حال بزرگ شدن بر....
 
یبوست مشكلی شایع در حاملگی است و حداقل نیمی‌از زنان حامله دچار آن می‌شوند. این مشكل ناشی از فشار رحم در حال بزرگ شدن بر روی ركتوم (راست روده - قسمت انتهایی روده بزرگ كه به مقعد ختم می‌شود) و اثر هورمون های حاملگی كه باعث كاهش انتقال غذا در دستگاه گوارش می‌شوند است. قرص آهن می‌توانند یبوست را بدتر كند.

برای برطرف كردن یبوست چكار باید كرد؟
 
در زیر روش هایی برای جلوگیری و كاهش یبوست آورده شده است:
  • هر روز غذاهای سرشار از فیبر نظیر غلات، نان سبوس دار، و میوه جات و سبزیجات تازه بخورید. به صبحانه خود دو قاشق غذاخوری سبوس گندم (كه از داروخانه ها می‌توان تهیه كرد) اضافه كنید و پس از آن یك لیوان آب بخورید.
  • آب زیاد بنوشید (حداقل 6 تا 8 لیوان در روز). روزی یك لیوان آب میوه، بویژه آب آلو بخارا نیز می‌تواند كمك كننده باشد.
  • ورزش كنید. پیاده روی، شنا، دوچرخه ثابت، و یوگا همگی در كاهش یبوست كمك كننده بوده و در عین حال به سلامتی و تناسب اندام كمك می‌كنند.
  • به نیاز بدن خود توجه كنید. اگر نیاز به دستشویی رفتن دارید هیچگاه از رفتن به دستشویی خودداری نكنید.
  • با راهنمایی پزشك از قرص های حاوی فیبر كه داروخانه ها بدون نسخه هم می‌فروشند استفاده كنید.

آیا یبوست می‌تواند تبدیل به مشكلی جدی شود؟

سفت شدن مدفوع و زور زدن می‌تواند سبب ایجاد یا بدتر شدن هموروئید (بواسیر - تورم ورید های ناحیه راست روده) شود. هر چند هموروئید بندرت سبب ایجاد مشكلی جدی می‌شود و در بیشتر موارد بعد از زایمان برطرف می‌شود ولی می‌تواند بسیار دردناك باشد. در صورتیكه یبوست شدید همراه با درد شكمی‌داشتید سریعاً به پزشك مراجعه كنید.
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:ninisite.com
 
مطالب پیشنهادی:

 

درمان سردرد در بارداری
پيشگيری از كمردرد دردوران بارداری
علل خستگی در زمان حاملگی
تیرگی پوست در زمان حاملگی
دوران بارداری و عفونت ادراری