یک روش خانگی برای تشخیص بارداری
در اكثر این تست‌‌ها، یك نشانگر كنترل وجود دارد كه نشان می‌دهد آیا نتیجه تست معتبر است یا نه.

تشخیص بارداری در خانه با بیبی چک

کم نیستند زنانی که از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند و تا دوره ماهانه‌شان عقب می‌افتد، به پزشک مراجعه می‌کنند تا برایشان آزمایش بارداری بنویسد. برای برخی دیگر از خانم‌ها هم شوق و ذوق بچه‌دار شدن چیز دیگری است و باعث می‌شود حتی منتظر آزمایش پزشکان هم ننشینند و خودشان در منزل سراغ تست‌های خانگی بارداری بروند.

فناوری، کار را راحت کرده و نوارهای تست بارداری در منزل ابداع شده است اما کی، چگونه، در چه شرایطی و از چه نوع آن باید استفاده کرد و از همه مهم‌تر، چه طور باید آن را تفسیر کرد؟

گفتگوی ما را با دکتر اعظم‌السادات موسوی، متخصص زنان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین رابطه بخوانید.

بیشتر بدانید : با آزمایشات مهم قبل از بارداری آشنا شوید

بیشتر بدانید :  بیبی چک و 6 نکته ای که هر زنی باید در مورد تست بارداری بداند

تست تشخیص بارداری در منزل، واقعا ارزش تشخیصی دارد؟

تست تشخیص بارداری در منزل یا بی‌بی چک، وجود یكی از هورمون‌های نشانگر بارداری به نام گونادوتروپین جفتی انسان یا اچ سی‌جی را در ادرار نشان می‌دهد. نام بی‌بی چک نیز مانند بسیاری از نام‌های تجاری دیگر، چون برای اولین بار در بازار موجود بود، روی این تست‌‌ها گذاشته شد. هورمون اچ سی‌جی كه توسط سلول‌های جفت تولید می‌شود، ابتدا هنگامی‌ كه تخمك بارورشده در رحم جای می‌گیرد (تقریبا شش روز پس از باردار شدن)، در جریان خون وارد می‌شود. سپس میزان این هورمون در طی هفته‌های بعدی در بدن هر دو روز دو برابر می‌شود.

چند روز پس از بارداری باید از آن استفاده کرد؟

14 روز پس از بارداری (یعنی تقریبا همان زمانی كه انتظار می‌رود دوره ماهانه بعدی شروع شود)، برخی از تست‌‌های بارداری ممكن است بتوانند این هورمون را در ادرار تشخیص داده و نتیجه مثبت برای بارداری را اعلام كنند. اگر یك هفته دیگر پس از زمانی كه انتظار داشتید دوره ماهانه بعدی آغاز شود، صبر كنید؛ می‌توانید امید داشته باشید كه نتیجه دقیق‌تری از این تست‌‌ها به دست آورید.

اگر در اولین روزی كه انتظار داشتیم، دوره ماهانه آغاز نشد و از این تست‌‌ها استفاده کردیم، نتیجه تا چه حد دقیق خواهد بود؟

اكثر این تست‌‌ها ادعا می‌كنند كه بیش از 99 درصد دقت دارند؛ یعنی به‌طور ضمنی بیان می‌كنند كه همین كه زمان دوره ماهانه بعدی فرا رسید اما خونریزی دیده نشد، می‌توان از این تست‌‌ها استفاده كرد اما ‌این ادعا چندان هم صحیح نیست. واقعیت این است كه میزان هورمون در ادرار در روزهای پس از لقاح، در افراد مختلف، متفاوت است. ممكن است از انواع تست‌‌های موجود در بازار، یك یا تعداد كمی‌از آنها به اندازه كافی دقیق باشد كه بتواند در اولین روز از دوره ماهانه بعدی، سطح هورمون اچ.سی.جی را تشخیص داده و نتیجه مثبت بدهد. بیشتر این تست‌‌ها در روز اول از موعد دوره ماهانه بعدی، تنها قادرند 16 درصد از بارداری‌ها را تشخیص دهند.

چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم كه كدام تست‌‌ها بهتر و دقیق‌تر هستند؟

به سادگی نمی‌توان به‌ این سوال پاسخ داد. همه روزه محصولات جدیدی به بازار می‌آیند و تست‌‌های فعلی نیز پیشرفته‌تر می‌شوند. اصولا تست بارداری كه ادعا می‌كند می‌تواند میزان 20 میلی واحد از هورمون را در هر سی.سی در ادرار تشخیص دهد، باید دقیق‌تر از تستی باشد كه می‌گوید میزان 50 میلی واحد از هورمون را در هر سی سی ادرار تشخیص می‌دهد. متأسفانه باید گفت كه نمی‌توان به‌ این اطلاعات چندان اعتماد كرد زیرا انواع مختلفی از هورمون وجود دارد و این اعداد لزوما بیانگر توانایی تشخیص نوعی از هورمون نیست كه در اوایل بارداری در ادرار دیده می‌شود.

چگونه می‌توان از تست بارداری خانگی استفاده كرد؟
بیبی چک

ابتدا تاریخ انقضای محصول را نگاه كنید. خصوصا اگر مدتی از خرید آن گذشته است باید اول مطمئن شوید كه هنوز می‌توانید از آن استفاده كنید. اگر محصول را در محل مرطوب یا گرم مانند حمام نگهداری كرده باشید، ممكن است فاسد شده و دیگر امكان استفاده از آن وجود نداشته باشد، پس بهتر است آن را دور بیندازید و یك تست جدید بخرید. هنگامی‌ كه می‌خواهید از تست استفاده كنید، دستورالعمل نحوه استفاده از آن را به دقت مطالعه كنید زیرا نحوه استفاده از محصولات مختلف ممكن است متفاوت باشد.

در اكثر این تست‌‌ها باید نمونه ادرار خود را در یك ظرف بریزید و سپس نوار كاغذی مخصوص را در آن فرو كنید. ممكن است در برخی دیگر با استفاده از قطره چكانی كه در كنار محصول داده شده است، چند قطره از آن را در سوراخی كه روی دستگاه تعبیه شده است، بریزید. همچنین نحوه نمایش نتیجه نیز در این تست‌‌ها متفاوت است. برخی از آنها نوارهای باریك صورتی یا آبی رنگ را روی كاغذ تست نمایش می‌دهند اما برخی دیگر ممكن است علامت مثبت یا منفی را روی یك پنجره نمایش دهند.

اعتبار تست چه‌قدر است؟

در اكثر این تست‌‌ها، یك نشانگر كنترل وجود دارد كه نشان می‌دهد آیا نتیجه تست معتبر است یا نه. اگر این نشانگر تغییر رنگ ندهد، بیانگر آن است كه نتیجه تست معتبر نیست. شاید به علت فاسد شدن یا دلایلی از این قبیل باشد و ممكن است نتیجه بارداری به دست آمده از آن واقعا اشتباه باشد. در صورتی كه چنین اتفاقی افتاد، می‌توانید با فروشنده كالا تماس گرفته و بخواهید كه یك تست جدید برایتان بفرستند.

هر چند ممكن است رسیدن این تست جدید مدتی طول بكشد و نتوانید به سرعت از آن استفاده كنید. اكثر تست‌‌ها عنوان می‌كنند كه نتیجه تست ظرف 5 دقیقه مشخص می‌شود. هرچند ممكن است برای گرفتن نتیجه مثبت مجبور باشید تا 10 دقیقه نیز صبر كنید.

بیشتر بدانید : آیا نتایج بیبی چک دقیق است؟

بیشتر بدانید :  طرز استفاده از بی بی چک و پاسخ به سوالات رایج

بیشتر بدانید :  چه مدت بعد از نزدیکی باردار می شویم؟

بیشتر بدانید :  آیا واقعا باردار هستید یا خیر؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir