چه کسانی در معرض سرطان تخمدان هستند؟
شایع‌ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از درد شکم، نفخ یا افزایش اندازه شکم، احساس پر بودن مثانه و بی‌اختیاری ادرار، تمایل ناگهانی به ادرار کردن و تکرر ادرار.

علائم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نهمین سرطان شایع بین زنان و پنجمین علت مرگ و میر آنهاست. در واقع سرطان تخمدان بیشتر از هر سرطان دیگری باعث مرگ در زنان می‌شود. بر اساس آمارها در آمریکا در سال 2012، 21 هزار و 880 زن مبتلا به سرطان تخمدان شده‌اند و 13هزار و 850 نفر در اثر آن کشته شده‌اند. تشخیص سرطان تخمدان در 70 درصد از زنان مبتلا وقتی داده شده که آن‌ها در مرحله 3 و 4 سرطان قرار داشته‌اند، در حالی که اگر سرطان تخمدان در مرحله‌ یک تشخیص داده شود بیش از 90 درصد احتمال دارد بیمار در حداکثر 5 سال به طور کامل بهبود یابد.

در گذشته پزشکان تصور می‌کردند این سرطان قبل از اینکه به مراحل پیشرفته برسد علامتی ندارد و به هیچ وجه قابل تشخیص نیست اما امروزه می‌دانیم بیشتر زنان چند ماه قبل از تشخیص بیماری علائم را حس می‌کنند. شایع‌ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از درد شکم، نفخ یا افزایش اندازه شکم، احساس پر بودن مثانه و بی‌اختیاری ادرار، تمایل ناگهانی به ادرار کردن و تکرر ادرار. این علائم وقتی خطرناک هستند که به تازگی یعنی حداکثر در یک سال اخیر به وجود آمده باشند.

بر اساس تحقیقات در آمریکا عوامل خطرساز متعددی در سرطان تخمدان دخیل هستند اما اولین عاملی که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بالا می‌برد سن پایین شروع قاعدگی است. این سرطان در دخترانی که در کمتر از 12 سالگی قاعده شده‌اند بالا‌تر از دیگران است. همچنین سن یائسگی بالای 50 سالگی هم خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. این خطر در زنانی که هیچ‌وقت باردار نشده‌اند، ناباروری دارند، سابقه آندومتریوز یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند هم شایع است. 10 درصد از تمام سرطان‌های تخمدان ارثی است، بنابر این سابقه سرطان سینه یا تخمدان در خانواده هم می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ