دو تمرین ورزشی برای رفع افتادگی سینه‌ها
خانم‌ها باید مراقب باشند در طول شیردهی وضعیتی مناسب داشته باشند تکیه دهند و بالشی زیر سر نوزاد بگذارند و به جلو خم نشوند.
خانمی از کرج نوشته‌اند: «بعد از زایمان اندازه سینه‌ام تغییر قابل‌ ملاحظه‌ای داشت که با شیردهی تقریبا متناسب شد اما مشکلم افتادگی آن است. آیا ورزش یا راهکاری برای رفع این افتادگی وجود دارد؟»

پاسخ مشاور: افتادگی پستان بیشتر ژنتیکی است. اگر خانمی از ابتدا پستان افتاده‌ای داشته، نمی‌توان به کمک ورزش آن را بالا کشید اما اگر قبل از شیردهی این مشکل را نداشته و بعد از چند دوره شیردهی دچار افتادگی شده، ورزش کمک‌کننده خواهد بود. انجام ۲ نوع ورزش‌ در دوران شیردهی و بعد از آن برای پیشگیری از افتادگی شانه و پستان‎‌ها لازم است.

در یک نوع باید شانه‌ها را بالا و عقب ببرید. مثلا کشیدن دست‌ها از عقب می‌تواند تصحیح‌کننده حالت شانه و افتادگی پستان باشد. اگر گردن هنگام شیردهی افتاده باشد نیز مستقیم روی قفسه‌ سینه و افتادگی پستان‌ها اثر می‌گذارد و لازم است با تمرین‌های ویژه وضعیت گردن را هم اصلاح کرد. برخی ورزش‌ها نیز تقویت‌کننده عضلات قسمت جلویی سینه است. هر ورزشی که تقویت‌کننده عضله اصلی جلوسینه‌ای باشد، مفید است.

اگر می‌خواهید سینه بالا و خوش‌فرم باشد، باید با وزنه تمرین کنید. ابتدا باید از وزنه‌های سبک شروع و به مرور وزنه‌های سنگین‌تر را امتحان کنید. توجه داشته باشید که خود پستان بافت عضلانی ندارد و همیشه لازم است عضلات اطراف و نگهدارنده آن را تقویت کنیم.

خانم‌ها باید مراقب باشند در طول شیردهی وضعیتی مناسب داشته باشند تکیه دهند و بالشی زیر سر نوزاد بگذارند و به جلو خم نشوند. در ضمن از هر ۲ پستان به نوزاد شیر دهند تا دچار افتادگی یک‌طرفه نشوند. نکته دیگر در مورد لباس زیر است. برخلاف گذشته که گفته می‌شد لازم نیست خانم شیرده لباس زیر بپوشد، امروزه بر لزوم استفاده از سینه‌بند و نقش آن در پیشگیری از افتادگی سینه تاکید می‌شود.

بعد از شیردهی نیز خانم‌هایی که مایلند ورزش کنند، اگر ورزش‌های ضربتی انجام می‌دهند، حتما لازم است از محافظ سینه استفاده کنند و اگر ورزش‌های حرکتی مثل دو و پرش دارند، باید لباس‌های زیر مخصوص که به بدن می‌چسبند و درز و سگک ندارند، بپوشند تا پستان‌ها حداقل حرکت را داشته باشد چون حرکت زیاد آنها باعث بروز خارش و اصطکاک با لباس می‌شود و مشکل پوستی ایجاد می‌کند. البته حرکت پستان حین ورزش باعث افتادگی پستان نمی‌شود. در ضمن خود بافت پستان را نمی‌توان با ورزش کوچک و بزرگ کرد.

دکتر سارا لطفیان، متخصص طب ورزشی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
نشانه های سرطان سینه چیست؟
امیدی تازه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه
دو ادویه مفید بر علیه سرطان سینه را بشناسید
خبر های خوش در مورد سرطان سینه
آیا بازسازی سینه پس از درمان سرطان امکان پذیر است؟