نشانه شرم‌آور بارداری!
تغییرات هورمونی بارداری، صورت و بدن برخی خانم‌ها را پرموتر از قبل می‌كند.
این 7 نشانه در روزهای بارداری ممكن است زیبایی شما را تهدید كرده یا شما را در جمع دوستان‌تان معذب کند. برای افرادی كه این روزها را تجربه نكرده‌اند، قضاوت كردن در مورد یك زن باردار راحت است. این افراد به‌راحتی می‌توانند روی مادر آینده، برچسب شلختگی، كثیفی یا بی‌مبالاتی بزنند و او را نقل مجالس خود كنند.
شاید اتفاق خوشایندی مثل شكل گرفتن جنین در بدن شما، گاهی باعث سرافكندگی‌تان در جمع دوستان شود، اما باید بپذیرید كه بعضی نشانه‌های ناخوشایند، در این 9 ماه با شما و هر زن باردار دیگری می‌ماند و راهی جز سازگار شدن با آنها برای‌تان وجود ندارد. شاید برخی پرهیزهای غذایی یا مراقبت‌ها بتواند از شدت بروز این نشانه‌ها كم كند، اما نه شما و نه هیچ یك از مادران آینده، نمی‌توانید به‌طور كلی این نشانه‌های بارداری را از بین ببرید.

نفخ می‌كنید
تقریبا همه خانم‌های باردار، در ماه‌های قبل از مادر شدن‌شان صاحب شكمی پر صدا و پر گاز می‌شوند. مشكلی كه می‌تواند در یك جلسه كاری حسابی آنها را معذب کرده و به‌خاطر چرخش پر صدای گاز در شكم‌شان، آنها را در حضور دیگران شرمنده كند. گذشته از صداهای درونی شكم‌تان، به‌خاطر كنترل كمتری كه در ماه‌های آخر بارداری روی عضلات‌تان دارید، احتمالا نگه داشتن این گاز تا رسیدن به دستشویی هم برای‌تان دشوار خواهد بود و گاهی با حمله نگاه‌های سنگین كسانی كه از شما چنین انتظاری نداشته‌اند همراه شوید. اما دلیلی برای شرمندگی وجود ندارد. جمع شدن گاز در شكم شما، نتیجه تغییرات هورمونی است كه در بدن‌تان اتفاق می‌افتد و تقریبا همه خانم‌های باردار، كم و بیش به چنین مشكلی دچار می‌شوند. در ماه‌های قبل از بارداری‌تان، اگر به‌خاطر تغذیه نامناسب یا تغییراتی كه در بدن‌تان اتفاق می‌افتد به مشكل نفخ دچار شوید، احتمالا نگه داشتن آن برای‌تان سخت‌تر خواهد بود، اما هیچ كس نباید از یك زن باردار انتظار كنترل صددرصد باد شكمش را داشته باشد.

نشانه‌ها را كمرنگ كنید
هیچ راهی نمی‌تواند به‌طور كلی نفخ‌تان را از بین ببرد اما اگر مراقب خورد و خوراك‌تان باشید و سراغ غذاهای نفاخ نروید، می‌توانید از شدت این مشكل كم كنید.

لباس زیرتان را كثیف می‌كنید
در ماه‌های آخر بارداری، حتی یك عطسه می‌تواند كنترل شما بر ادرارتان را از بین ببرد. نشت غیرارادی ادرار در ماه‌های بارداری، به‌ویژه در اواخر آن، مشكلی است كه بیشتر مادران آینده از آن شكایت می‌كنند. گرچه برخلاف مشكل قبلی، تنها خودتان هستید كه متوجه این اتفاق می‌شوید، اما باز هم ممكن است آن را آزار‌دهنده و حتی شرم آور تلقی كنید.

نشانه‌ها را كمرنگ كنید
توصیه می‌كنند حتی برای چند بار در روز، لباس زیرتان را عوض كنید یا برای راحت‌تر بودن، از پدهای مخصوصی كه در داروخانه‌ها وجود دارد، استفاده كنید چراكه گذشته از كم شدن كنترل شما روی عضلات‌تان، بزرگ شدن جنین و پایین آمدنش می‌تواند نیاز شما به دستشویی رفتن را بیشتر كند. بد نیست در این ماه‌ها با تخلیه زود به زود ادرارتان، احتمال نشت ناگهانی آن را كمتر كنید.
 
پشمالو می‌شوید
تغییرات هورمونی بارداری، صورت و بدن برخی خانم‌ها را پرموتر از قبل می‌كند. اگر شما هم با چنین شرایطی روبه‌رو شده‌اید، هیچ چاره‌ای جز زود به زود وقت گرفتن از آرایشگرتان نخواهید داشت. فكر لیزر كردن در این 9 ماه را هم به ذهن‌تان راه ندهید.

نشانه‌ها را كمرنگ كنید
به جای رفتن سراغ درمان‌های دائمی از قبیل لیزر می‌توانید مثل قبل اپیلاسیون را انتخاب كنید. نگران نباشید. نه موادی كه برای اپیلاسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه دردی كه حین انجام آن می‌كشید، هیچ كدام نمی‌توانند به جنین شما آسیب بزنند.

بو می‌دهید
تعریق بیش از اندازه و بو‌دار شدن عرق بدن از دیگر مشكلاتی است كه در بارداری گریبان شما را می‌گیرد. برای كمتر كردن این مشكل، بهتر است از خوردن غذاهایی كه عرق را بدبوتر می‌كنند، پرهیز كنید و زیاد از حد هم لباس نپوشید. شاید بهتر باشد كمتر سیر یا غذاهای دریایی میل كرده و به جای آن با نوشیدن بیشتر آب، به دفع شدن سموم بدن‌تان كمك كنید. از طرف دیگر، در این ماه‌ها شما بیشتر از قبل درمعرض عفونت‌های واژینال قرار خواهید داشت و ممكن است به‌خاطر ابتلا به چنین عفونت‌هایی كه به‌دلیل نوسان هورمون‌ها اتفاق می‌افتد، احساس بد بویی كنید. كم‌تحملی شما در برابر گرما كه یكی از عوارض باردار شدن‌تان است، قطعا باعث تعریق بیشترتان هم می‌شود و از آنجا كه بوی شدید عطر و استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند سلامت جنین‌تان را تهدید كند زیاد هم نمی‌توانید روی كمك محصولات شیمیایی برای از بین بردن بوی بد بدن‌تان حساب كنید.

نشانه‌ها را كمرنگ كنید
حسابی آب بنوشید تا بوی عرق‌تان کمتر شود. گذشته از این، به محض اینکه احساس کردید دچار عفونت شده اید به متخصص زنان مراجعه کنید تا این مشکل مزمن نشود.

هموروئیدی می‌شوید
یبوست یكی از مشكلاتی است كه اغلب خانم‌های باردار به آن دچار می‌شوند. گذشته از هورمون‌ها، گاهی واكنش بدن خانم‌ها به برخی مكمل‌های دارویی یا رژیم‌های غذایی هم می‌تواند این مشكل را تشدید كند. یبوست شدید می‌تواند مادران آینده را به بواسیر و هموروئید هم دچار كند و آنها را مجبور به مراجعه به متخصص و شروع دارودرمانی كند. اگر در این ماه‌ها همراه با دفع مدفوع از بدن‌تان، شاهد چكیدن قطره‌های خون با رنگ روشن بودید، نگران نشوید. كافی است به یك متخصص گوارش مراجعه كنید و برای درمان هموروئید و جلوگیری از مزمن شدن آن دارودرمانی را شروع كنید.

نشانه‌ها را كمرنگ كنید
نوشیدن آب كافی در طول روز، مصرف روغن زیتون و سبزیجات برگ سبز و البته تحرك داشتن هم می‌تواند به كم شدن مشكل شما كمك كند.

جوش جوشی می‌شوید
بسیاری از زنان باوجود مراقبت از پوست‌شان در ماه‌های اول بارداری، شاهد بروز آكنه‌هایی می‌شوند كه نسبت به درمان هم مقاوم هستند. درست است كه تغذیه در بروز بسیاری از آكنه‌ها نقش دارد اما خانم‌های باردار اغلب به‌خاطر نوسان‌های هورمونی این مشكل را تجربه می‌كنند. قدیمی‌ها می‌گویند كسانی كه این حالت را تجربه می‌كنند، قرار است دختردار شوند. اما از نظر متخصصان حتی در شكم داشتن جنین پسر هم می‌تواند به بروز آكنه‌ روی پوست شما منجر شود.

نشانه‌ها را كمرنگ كنید
تنها راهی که برای کمرنگ کردن این نشانه دارید، این است که مراقب خورد و خوراک‌تان باشید و از غذاهایی که پوست‌تان را تحریک می کنند پرهیز کنید.

از همسرتان فاصله می‌گیرید
برخی خانم‌های باردار حتی تحمل بوی بدن همسرشان را ندارند اما تعداد خانم‌هایی كه به این دلیل از نزدیك شدن به همسرشان طفره می‌روند، زیاد نیست. سردی یا بی‌میلی جنسی از مشكلات رایج دوران بارداری است كه گاهی تغییرات هورمونی و در اغلب موارد تغییرات ظاهری بدن آن را به‌وجود می‌آورند. بسیاری از خانم‌های باردار از ظاهر خود خجالت می‌كشند و به همین دلیل از همسر خود فاصله می‌گیرند. این مشكل بیشتر سراغ زنانی می‌رود كه در ماه‌های بارداری‌شان بی‌رویه و بیش از اندازه چاق شده‌اند. گاهی ناآگاهی و ترس‌های نابجای خانم‌ها هم دلیل سرد شدن آنها می‌شود. گرچه متخصصان می‌گویند زنی كه مشكل پزشكی خاصی در ماه‌های بارداری ندارد و بارداری سالمی را تجربه می‌كند، محدودیتی برای برقراری ارتباط جنسی سالم ندارد اما بسیاری از خانم‌های باردار تصور می‌كنند با برقراری این رابطه به جنین‌شان آسیب می‌زنند و به همین دلیل از انجام رابطه زناشویی طفره می‌روند.

نشانه‌ها را كمرنگ كنید
با پزشك‌تان در مورد محدودیت‌هایی كه ممكن است در برقراری رابطه زناشویی داشته باشید، صحبت كنید و همسرتان را هم در جریان نگرانی‌های‌تان قرار دهید. مطمئن باشید اطمینانی كه پزشك‌تان به شما می‌دهد، می‌تواند تا اندازه زیادی بار این نگرانی‌ها را از دوش‌تان بردارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز

مطالب پیشنهادی:
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
توصیه‌های تغذیه‌ای دوران بارداری
معرفی نوشیدنی های مفید در دوران بارداری
خطرات استرس در دوران بارداری