خانم‏ ها در دوران یائسگی به‌دلیل تغییرات هورمونی، نیاز مبرمی به تامین کلسیم دارند.

«خانمی 44 ساله هستم و به نظر می‏ رسد به زودی یائسه خواهم شد. برای کاهش عوارض این دوران چه باید بکنم و چه غذاهایی بخورم؟ آیا لازم است مصرف مکمل خاصی را شروع کنم؟»

افسردگی یکی از عوارض دوران یائسگی است. خانم‏هایی که دچار افسردگی می‌شوند تحرک کمتری دارند، بنابراین برای پیشگیری از چاقی‏ بهتر است فعالیت‏های روزانه‌تان را زیاد کنید تا هم دچار افسردگی نشوید و هم وزنتان بالا نرود. علاوه بر این، در دوران یائسگی به دلیل ترشح نشدن هورمون‏های استروژن و پروژسترون، چاقی خانم‏ها به شکل چاقی مردانه درمی‏ آید و چربی‏ها بیشتر در قسمت شکم انباشته می‏شوند بنابراین خانم‏های یائسه باید مراقب باشند تا اندازه دور شکمشان در ناحیه ناف از 80 تا 88 سانتی‏متر بالاتر نرود.

خانم‏ها در دوران یائسگی به‌دلیل تغییرات هورمونی، نیاز مبرمی به تامین کلسیم دارند. خوردن منابع غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات کم‏ چرب، کنجد، بادام، انواع کلم پخته و... از شدت یافتن پوکی استخوان می‏کاهد. از دیگر عوارض یائسگی می‏توان به گرگرفتگی اشاره کرد. در این شرایط استفاده از منابع حاوی فیتواستروژن‏ها یا استروژن‏های گیاهی مثل سویا موثر است، اما افرادی که می‏خواهند از این مواد غذایی استفاده کنند، نباید سابقه خانوادگی ابتلا به تومور یا سرطان داشته باشند. معمولا افرادی که تغذیه مناسبی دارند، به مصرف مکمل‏های غذایی نیازی نخواهند داشت ولی کسانی که در نوجوانی و جوانی تغذیه خوبی نداشته ‏اند، با شروع یائسگی دچار عوارض متعددی می‏شوند و لازم است با نظر متخصص از مکمل‏هایی مثل کلسیم و ویتامین D استفاده کنند.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت