هر نوع خونریزی در دوران بارداری غیر عادی است

26 ساله هستم. همیشه فكر می‌كردم با شروع دوران بارداری، عادت ماهانه خانم‏ها در طول این دوران قطع می‏شود اما مدتی است متوجه شدم برخی از خانم‏ها در زمان بارداری عادت ماهانه می‏شوند. این گفته تا چه اندازه صحت دارد؟

دكتر شیرین قاضی‌زاده‌احسایی، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم‌پزشكی تهران:

در جواب سوال شما خواننده عزیز باید بگویم، به دلایل مختلفی ممكن است افراد در دوران بارداری دچار خونریزی شوند كه البته این خونریزی‏ با خونریزی‌های دوران قاعدگی متفاوت است. به همین خاطر برخی از افراد این خونریزی‏ها و لكه‌بینی‏ ها را با دوران عادت ماهانه اشتباه می‌گیرند. همچنین لازم به ذكر است كه بدانید در دوران بارداری تخمك‌گذاری متوقف شده و تخمكی در این دوران آزاد نمی‎‏شود. زمانی كه تخمكی آزاد نشود دیگر عادت‌ماهانه‌ای صورت نخواهد گرفت. به همین خاطر ممكن نیست افراد به‌طور مرتب 28 روز یك‌بار با میزان همیشگی خونریزی داشته باشند و بعد از طی دوره پاك شوند بنابراین در پزشكی این مسئله قابل قبول نیست. برخی از خانم‏ها ممكن است به دلیل داشتن دوران قاعدگی نامنظم (مثلا 20 روز یك‌بار یا 30 روز یك‌بار به مدت سه روز یا برخی اوقات پنج روز عادت ماهانه می‏شوند) فكر كنند در دوران بارداری عادت‌ماهانه هستند. به‌طور قطع فردی كه عادت ماهانه منظم دارد امكان ندارد در دوران بارداری دچار چنین مشكلی یعنی خونریزی یا لكه‌بینی شود.

در هر صورت هر نوع خونریزی در دوران بارداری غیر عادی است و شخص باید به پزشك مراجعه كند و معاینات لازم را انجام دهد به‌خصوص اگر گروه خونی مادر منفی و همسرش مثبت باشد در اسرع‌وقت باید آمپول روگام زده شود. به این ترتیب قبل از آنكه در خون مادر آنتی‌بادی D تولید شود، سلول‌های RH مثبت نابود می‌شود. همچنین انجام سونوگرافی در این شرایط الزامی است زیرا اطمینان حاصل می‌شود كه جنین زنده است و ضربان قلب دارد. در آخر باز هم تاكید می‌كنم، هیچ خونریزی در دوران بارداری را نباید به عادت ماهانه نسبت داد و باید در سریع‌ترین زمان ممكن مسئله را با پزشك در میان گذاشت.


بیشتر بدانید : خونریزی در دوران بارداری

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: مجله سیب سبز