چرا آنجلینا جولی تخمدان هایش را هم برداشت؟
همان گونه که آنجلینا جولی در مصاحبه های خودش گفت این یک تصمیم شخصی است که هر فردی باید با آگاهی کامل و با چشم باز بگیرد.

پس از اینکه اختلال ژنتیکی آنجلینا جولی مشخص شد او اعلام کرد که هر دو سینه اش را برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان برداشته و برای بسیاری از خانمها جای سؤال بود که معروفترین و زیبا ترین زن دنیا چه انگیزه ای برای برداشتن زنانه ترین عضو یعنی سینه اش داشته است. اخیرا خبر عمل جراحی مجدد این هنر پیشه مشهور، دنیای مجازی و رسانه ها را دچار شوک جدیدی کرده : چه چیزی آنجلینا را راضی به برداشتن تخمدانها که اصلی ترین عضو برای ترشح هورمونهای زنانه می باشد کرده است؟ آیا واقعاً اختلال ژنتیکی که در او وجود داشت نیاز به این اعمال جراحی را توجیه میکرد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید ابتدا در مورد اختلال ژنتیکی این هنر پیشه معروف که شایعترین اختلال ژنتیکی در مبتلایان به سرطان پستان و تخمدان است توضیح دهیم :

 

موتاسیون ژن  BRCA 1  و BRCA2

اگر بخواهیم یک توضیح ساده بدهیم باید گفت این دو ژن مسئول ترمیم سلول ها هستند و مانع از تشکیل سرطان میشوند و در حقیقت نقش ترمیم سلولهای بدن را دارند، در بیمارانی که این ژن ها دچار اختلال یا موتاسیون شده اند این وظیفه به خوبی انجام نمیشود و در نتیجه سلول های سینه و یا تخمدان یا هردو به حالت سرطانی رشد میکنند. در بیمارانی که این اختلال را در یکی از این ژنها داشته باشند احتمال سرطان سینه تا 85 درصد و احتمال سرطان تخمدان تا 40 درصد بالا می رود لذا دلیل کافی و منطقی برای اقدام پیشگیرانه وجود دارد.

 

آیا تنها راه پیشگیری برداشتن این دو عضو است؟

برای جلوگیری از سرطان پستان میتوان از دارو استفاده کرد، داروهائی مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن و آرومازین جزء داروهائی هستند که متخصصین ممکن است برای جلوگیری از سرطان پستان در افراد مستعد به این بیماری تجویزکنند. این دارو ها تا 50 درصد ریسک سرطان پستان را در فرد کاهش میدهند و پس از 35 سالگی قابل استفاده هستند.  برای پیشگیری از سرطان تخمدان نیز دارو وجود دارد و قرص های جلوگیری از بارداری میتوانند تا 40 درصد ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در این افراد را کاهش دهند.  عمل جراحی به دلیل برداشتن عمده نسجی که استعداد ابتلا به سرطان را دارد با موفقیت بالاتری در کاهش این دو سرطان همراه است. اما باید توجه داشت که برداشتن هر عضوی از بدن با اختلالاتی همراه خواهد بود که هر فردی قادر به تحمل آن نیست.
لذا هر فردی پس از مشخص شدن استعداد بالا برای ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان باید روشهای داروئی و جراحی را با پزشک خود مورد بررسی قرار دهد و پس از آگاهی کامل و با مشورت با شریک زندگی خود تصمیم به این کار بگیرد.
ممکن است برخی از خانم ها  ترجیح دهند که برای بررسی ریسک خود اقدامی نکنند و فقط با پیگیری مستمر و چک کردن مکرر در صورت ابتلا تشخیص زودرس داده و برای درمان اقدام سریع کنند.

 

آیا تصمیم آنجلینا درست بود؟

همان گونه که آنجلینا در مصاحبه های خودش گفت این یک تصمیم شخصی است که هر فردی باید با آگاهی کامل و با چشم باز بگیرد. مادر این هنر پیشه در سن 49 سالگی مبتلا به سرطان تخمدان شده بود و خاله وی به سرطان پستان مبتلا بود ودر بررسی از خاله وی مثبت بودن ژن BRCA1   تأیید شد و این سابقه قوی خانوادگی، پزشکان و خود وی را برای بررسی ژنتیکی قانع کرد. در بررسی انجام شده این اختلال ژنتیکی در خود آنجلینا هم ثابت شد و وی به فکر جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها افتاد و همان گونه که گفته شد برداشتن تخمدان ها و سینه ها از روشهای مؤثر و توصیه شده در جلوگیری از سرطان پستان و سرطان تخمدان است.

 

آیا عوارض عمل جراحی برداشتن سینه و تخمدان قابل درمان یا تحمل است؟

برداشتن سینه ها برای جلوگیری از سرطان سینه معمولاً با بازسازی همزمان انجام میشود و از نظر ظاهری برای خانمها قابل تحمل است فقط ممکن است حس سینه ها تغییر کند یا عوارض ناشی از پروتز مانند چسبندگی یا عفونت یا پارگی پروتز بروز کند که قابل درمان است و بیمار باید آمادگی برخورد با آن را داشته باشد. برداشتن تخمدانها با عوارض یائسگی همراه است و مشکلاتی مانند گر گرفتگی، خشکی پوست و واژن، پوکی استخوان و کاهش میل جنسی را به همراه دارد که درمانهای دارویی در کاهش این عوارض تا حدی مؤثرند، پس در آخر میتوان گفت که آنجلینا جولی با توجه به اطلاع کامل از خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان و بررسی کامل راه های توصیه شده برای پیشگیری این کار را کرده و تصمیم درستی گرفته و درعین حال با به اشتراک گذاشتن حقایق مربوط به این تصمیم ها در مورد سلامتیش موجب آگاه تر شدن بانوان دنیا نسبت به این بیماری و مقابله با آن شده است. در آخر باید به خانمها یاد آوری کرد که بررسی ژنتیک در همه خانمها لازم نیست و فقط در عده کمی توصیه میشود مخصوصاً در افرادی که بیش از یک نفر در خانواده آنها به سرطان پستان یا تخمدان مبتلا شده یا این بیماری در سنین پائین در خانواده دیده شده باشد یا در عضو مذکر خانواده دیده شود که در آن صورت بررسی ژنتیکی بیمار مبتلا و سپس در صورت مثبت بودن، بررسی دیگر افراد خاتواده نیز لازم میشود.


دکتر نسرین السادات علوی، جراح و متخصص بیماری های پستان

 

تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ