خانم ها مراقب این 15 بیماری باشید
از هر 10 زن حدود یک نفر به بیماری آندومتریوز مبتلاست.

سلامت زنان به عنوان یکی از ارکان اصلی خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. بروز هر نوع مشکل در سلامت آنها صدمات جبران‌ناپذیری از نظر روحی و جسمی به بقیه اعضای خانواده وارد کرده و به طور کلی سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد. بنابراین شناخت بیماری‌هایی که زنان را تهدید می‌کند، گام موثری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌هاست. در این مطلب 15 بیماری رایج در بین زنان را معرفی می‌کنیم تا با در پیش گرفتن مراقبت‌های لازم خودتان را در برابر آنها مصون کرده و عمری طولانی و همراه با سلامت داشته باشید.

 

سرطان

بیماری سرطان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در بین خانم‌هاست. در بین انواع سرطان‌ها، سرطان ریه و سینه جزو شایع‌ترین و مرگبارترین سرطان‌ها برای زنان محسوب می‌شوند. بنابراین لازم است که با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و انجام معاینات لازم از بروز این بیماری خطرناک پیشگیری کنید.

 

بیماری‌های قلبی

اگرچه خانم‌ها در مقایسه با آقایان کمتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، اما با این حال بیماری‌های قلبی دومین عامل مرگ و میر در بین زنان است. به عقیده محققان علاوه بر عواملی مانند افزایش سن، درآمد کم، استرس‌های مزمن و سابقه خانوادگی، عوامل دیگری مانند مصرف دخانیات، چاقی مفرط، خانه‌نشینی و بی‌تحرکی و فشارخون بالا که متاسفانه در بین زنان در حال گسترش است، باعث افزایش خطر بروز این بیماری‌ها می‌شود.

 

پرفشاری خون

پرفشاری خون عامل اصلی بروز سکته مغزی است و باعث افزایش خطر حملات قلبی و نارسایی کلیوی می‌شود. اگرچه زنان مسن بیشتر در معرض این مشکلات قرار می‌گیرند، اما آمارهای جدید نشان می‌دهد که تعداد زنانی که در معرض این بیماری و مشکلات ناشی از آن هستند روبه افزایش است.

 

بیماری‌های انسداد مزمن ریه (COPD)

زنان نیز روزبه‌روز بیشتر به بیماری‌های انسدادی مزمن ریه و بخصوص آمفیزم و برنشیت مزمن مبتلا می‌شوند. این بیماری‌ها باعث محدود شدن جریان هوا در ریه‌ها شده و با علائمی مانند نفس‌نفس زدن، خس‎خس سینه و سرفه‌های خلط‌دار خود را نشان می‌دهند. مصرف دخانیات اصلی‌ترین عامل بروز بیماری‌های انسداد مزمن ریه است.

 

اختلالات خلقی و اضطراب

متاسفانه اختلالات خلقی و استرس در بین زنان گسترش زیادی داشته است. از بین این اختلالات می‌توان به افسردگی، اختلالات خلقی دوقطبی ـ شیدایی یا اختلال دیستایمیک اشاره کرد که به زندگی فرد و اطرافیانش آسیب‌های جدی می‌زند. به عقیده متخصصان، افسردگی بیش از بیماری‌هایی مانند آرتریت، پرفشاری خون، بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها و دیابت روی راندمان کاری خانم‌ها اثر منفی می‌گذارد.

 
آندومتریوز

از هر 10 زن حدود یک نفر به بیماری آندومتریوز مبتلاست. اگرچه این بیماری چندان جدی گرفته نمی‌شود، اما زندگی را به کام تعداد زیادی از زنان تلخ کرده است. آندومتریوز شامل رشد بافت‌های رحمی در خارج از حفره رحم بوده و خود را با قاعدگی‌های دردناک یا هموراژی، کیست‌ها و درد در حین رابطه جنسی نشان می‌دهد.

 

سنگ کیسه صفرا

سنگ‌های کیسه صفرا ممکن است باعث مسدود شدن مجرای صفراوی شوند که وظیفه حمل سنگ‌ها را به سمت کبد و روده‌ها برعهده دارد. این مشکل را (کولیک صفراوی) می‌نامند. زمانی‌که کیسه صفرا موفق به تمیز کردن خود نمی‌شود، حجیم شده و باعث بروز دردهای شدید می‌شود. این بیماری در زنان سه تا چهار برابر رایج‌تر از مردان است و یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات سلامت آنها به حساب می‌آید.

 

پوکی استخوان

پوکی استخوان با کاهش تراکم استخوانی تعریف می‌شود که با بالا رفتن سن خود را نشان می‌دهد. این بیماری را به تغییرات هورمونی نسبت می‌دهند که بعد از یائسگی در بدن زن‌ها ایجاد می‌شود. اگرچه مشکل پوکی استخوان مردان را نیز درگیر می‌کند، اما این بیماری همچنان در بین زنان رواج بیشتری دارد. نتایج پژوهش‌هایی که روی خانم‌های بالای 50 سال انجام شده است، نشان می‌دهد که به طور متوسط از هر دو زن، یک زن از شکستگی استخوانی مربوط به پوکی استخوان رنج می‌برد.

 

بیماری‌های خودایمنی

بیماری‌های «خودایمنی» گروهی از بیماری‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند، به طوری که بدن به صورت ناشناخته ارگان‌های خود را مورد حمله قرار داده و باعث تخریب بافت‌ها می‌شود. متاسفانه بیش از 80 نوع بیماری خودایمنی مزمن مانند دیابت نوع 1 و ام اس( MS ) وجود دارد که برخی از آنها در زنان بیشتر دیده می‌شود.

 
التهاب مثانه(سیستیت)

زنان بیشتر از مردان دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند به دلیل این‌که مجاری ادراری در آنها کوتاه‌تر از مردان است. همین مساله نیز باعث می‌شود که باکتری‌ها با سهولت بیشتری وارد مثانه شوند. گفته می‌شود در آمریکای شمالی، 20 تا 40 درصد زنان دست‌کم یک بار التهاب مثانه را تجربه کرده‌اند. به عقیده متخصصان بیشتر زنان در طول زندگی خود بارها با این مشکل مواجه می‌شوند و حدود 2 تا 3 درصد زنان هر سال دچار عفونت ادراری یا همان التهاب مثانه می‌شوند.

 

مشکلات گردش خون

مشکلات گردش خون طیف زیادی از زنان را درگیر می‌کند و در بین زنان باردار رواج بیشتری دارد. این اختلالات صرفا مربوط به افزایش وزن نیست؛ بلکه تغییرات هورمونی ناشی از تغییرات پروژسترون، افزایش حجم خون و افزایش فشار در عروق نیم تنه پایین بدن نیز در بروز این مشکل دخیل هستند. در بین علائم رایج این مشکل می‌توان به ورم پاها، واریس و البته مشکلات جدی‌تری مانند سکته مغزی نیز اشاره کرد.

 

مشکلات تیروئیدی

اختلالات تیروئیدی با کم‌کاری یا پرکاری تیروئید بروز می‌کند. این اختلالات در زنان بیشتر از مردان رواج دارد و متاسفانه احتمال بروز سرطان تیروئید نیز در آنها بیشتر وجود دارد. بنابراین لازم است که زنان توجه بیشتری به سلامت تیروئید داشته باشند.

 

سکته مغزی

سکته مغزی اولین دلیل مرگ و میر در بین زنان است. از هر سه زن، یک زن در اثر این مشکل جان خود را از دست می‌دهد. این آمار بالا مربوط به تغییرات بنیادی اجتماعی است که در آن سبک و شرایط زندگی زنان دستخوش تغییرات زیاد شده و میزان استرس وارده به آنها بیش از گذشته است. در کشورهایی مانند کانادا و آمریکای شمالی، زنان بیش از مردان دچار سکته مغزی می‌شوند.

 

آرتریت

آرتریت در زنان دو برابر مردان است. دقیق‌تر این‌که 50 درصد خانم‌های شصت و پنج ساله و بالاتر، از این بیماری رنج می‌برند. به عقیده متخصصان، زنان می‌توانند با انجام فعالیت‌های بدنی منظم در طول زندگی درد ناشی از این بیماری را کاهش داده و سبک زندگی خود را بهبود بخشند.

 

دیابت

بخشی از مشکلات سلامت رایج در بین زنان ناشی از دیابت است. متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان درآمد زنان و شیوع چاقی مفرط در بین آنها از عوامل رواج بیماری دیابت است. این بیماری به کیفیت زندگی آسیب می‌زند و ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین