آندومتریوز موجب نازایی می شود؟
مبتلایان به آندومتریوز ۲۰ برابر بیش از زنانی که مبتلا به این بیماری نیستند، دچار ناباروری می‌شوند.

به گفته یک جراح و متخصص زنان و زایمان، درد مزمن لگنی، یکی از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری آندومتریوز است و مبتلایان به آن ۲۰ برابر بیش از زنان دیگر دچار ناباروری و نازایی می‌شوند.

دکتر الهام‌السادات هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه آندومتریوز بیماری شایعی در زنان است، گفت: این عارضه با قرار گرفتن غیرطبیعی بافت غددی و استرومایی شبه آندومتر (آندومتر بافت داخلی رحم است) بروز می‌کند. لاپاروسکوپی، بیوپسی و برخی پروسه‌های غیرتهاجمی از قبیل اولتراسوند، MRI و سی تی اسکن جهت تشخیص و رده‌بندی بیماری به کار می‌رود. این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: آندومتریوز با طیفی از علایم همراه است که شایع‌ترین آن درد مزمن لگنی است. درد هنگام قاعدگی، سوزش ادرار، مقاربت دردناک، خونریزی غیرطبیعی رحمی، لکه بینی و ناباروری از دیگر نشانه‌های این عارضه است.

هاشمیان با تاکید بر اینکه هیچ ارتباطی بین مرحله بیماری و علایم آن وجود ندارد، گفت: به همین علت بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود یا به کندی شناسایی می‌شود. راه تشخیص قطعی بیماری، لاپاروسکوپی است ولی تشخیص آن بویژه هنگامی که کاشت بافت عمیق است یا بخوبی قابل مشاهده نیست، ممکن است مشکل باشد. این جراح و متخصص زنان گفت: مطالعات نشان داده است که دو سوم مبتلایان به آندومتریوز لگنی، درد مزمن لگن دارند که از این تعداد ۳۰ تا ۴۰ درصد زنان دچار ناباروری می‌شوند. مبتلایان به آندومتریوز ۲۰ برابر بیش از زنانی که مبتلا به این بیماری نیستند، دچار ناباروری می‌شوند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا