چاق ها نابارور می شوند؟
خانمی كه وزن بالا دارد و چاق محسوب می شود، باید 3 تا 6 ماه قبل از بارداری با رژیم گرفتن، وزن خود را پایین بیاورد.

ارتباط چاقی و ناباروری در زنان

امروزه یکی از مشکلات اکثر خانم‌ها چاقی و اضافه‌وزن است. کمتر خانمی بر این باور است که چاقی می‌تواند باعث ناباروری شود اما این موضوع از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده است. مطالعه‌های متعدد نشان داده‌، زنانی كه اضافه وزن دارند یا چاق هستند در مقایسه با زنانی كه وزن طبیعی دارند، مدت زمان بیشتر و دشوارتری را برای باردارشدن سپری می‌كنند. به‌علاوه پس از باردارشدن نیز احتمال ناموفق‌بودن بارداری در آنها بیشتر است. اضافه وزن در مردان و زنان منجر به افزایش اختلالات هورمونی در بدن می‌شود و  فرآیند باروری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 

چاقی ناباروری می‌آورد؟

اضافه وزن و چاقی باعث افزایش میزان هورمون‌ها در بدن می‌شود و هورمون‌ها نیز فرآیند باروری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. ترشح غیرطبیعی هورمون‌ها می‌تواند تاثیرات منفی بر تولید تخمک داشته باشد. در زنان، وزن زیاد باعث افزایش تولید انسولین می‌شود كه عامل نامنظم‌شدن تخمك‌گذاری است. همچنین بین چاقی، افزایش تولید انسولین و ناباروری ارتباطی وجود دارد كه به این همراهی سندرم تخمدان پلی‌كیستیك گفته می‌شود. به عبارت ساده‌تر در خانمی كه چاق است، سیستم هورمونی از سیكل منظم خارج می‌شود و فرد مقاومت انسولینی پیدا می‌كند و تخمك‌گذاری قطع می‌شود. با چاق‌ترشدن خانم‌، میزان هورمون‌های مردانه بالاتر می‌رود و مشكلات بسیاری از جمله تخمدان پلی‌کیستیک پیدا می‌کند. مطالعه‌های جدید نشان داده خانم‌هایی كه تخمدان پلی‌كیستیك دارند و وزن كم می‌كنند، خودبه‌خود باردار می‌شوند.

خانمی كه وزن بالا دارد، باید 3 تا 6 ماه قبل از بارداری با رژیم گرفتن، وزن خود را پایین بیاورد. اگر BMI بالای 45 بود نیز نیاز به جراحی است. به خانمی كه تحت جراحی قرار می‌گیرد، توصیه می‌شود فورا باردار نشود اما خانمی كه با رژیم و ورزش لاغر می‌شود می‌تواند به سرعت بعد از كاهش وزن باردار شود در طول بارداری نیز با توجه به شرایط فرد مكمل‌های مورد نیاز تجویز خواهد شد.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ