راهکارهای جوانی برای خانم های یائسه
یائسگی در خانم ها همراه خود بسیاری از تغییرات از جمله تغییرات در ظاهر پوست را به همراه خواهد داشت.

تغییر مهم در پوست خانم های یائسه

سطح بسیاری از هورمون ها از جمله سطح هورمون استروژن در دوران یائسگی در خانم ها کاهش می یابد که نشانه های آن بروز چین و چروک و پیری پوست می باشد. خوشبختانه با توجه کردن به اصولی می توان اثرات این مشکل را در بدن خانم ها کاهش داد و باعث شد تا آنها همیشه پوستی جوان داشته باشند.

 

مشکلات اصلی پوستی در دوران یائسگی

یائسگی باعث بسیاری از تغییرات بر روی پوست می شود. از آن جمله این که باعث می شود تا بدن سنتز کلاژن کمتری را انجام دهد. و چربی زیر پوستی نیز از بین می رود. به علاوه این که انعطاف پذیری پوست نیز کاهش می یابد. که همین عوامل نقش موثری در افتادگی پوست و بروز چروک و خطوط پیری بر روی سطح پوست دارد.

 

راهکارهایی برای جوان ماندن پوست خانم های یائسه

راهکار اول: شستشو پوست. یکی از راه های محافظت پوست در سنین بعد از یائسگی شستشوی آن می باشد. از آنجایی که پوست با افزایش سن خشک تر می شود، بنابراین استفاده از مرطوب کننده ها و کرم های آبرسان در دوران یائسگی برای مرطوب کردن مداوم پوست صورت بسیار ضروری است.

شستشوی منظم پوست صورت در دوران یائسگی
شستشوی منظم پوست صورت در دوران یائسگی

 

راهکار دوم: دوش آب گرم، به خاطر این که در دوران یائسگی غدد چربی موجود در زیر پوست به خوبی عمل نمی کنند، پوست خشک می شود. به همین دلیل استفاده از دوش آب گرم و استفاده از مرطوب کننده ها می توانند باعث تحریک غدد چربی زیر پوستی و بهبود عملکردشان شود.

 

 راهکار سوم: استفاده از کرم های ضد آفتاب. در دوران یائسگی پوست بسیار بیشتر از دوران های دیگر نسبت به تابش نور آفتاب حساسیت از خود نشان می دهد. به همین دلیل در صورت قرار گرفتن زمان زیاد در زیر نور آفتاب، امکان بروز سرطان پوست در دوران یائسگی بسیار بالا است. به همین دلیل به خانم های یائسه توصیه می شود که حتما در زمانی که در محیط های آفتابی قرار می گیرند، از کرم های ضد آفتاب با SPF برابر 30 یا بیشتر استفاده نمایند.

 

راهکار چهارم: رفع چین و چروک دور چشم. چین و چروک بخصوص در اطراف چشم یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است در خانم های یائسه به وضوح مشاهد شود و باعث بروز حس پیری در آنها شود. در واقع خشکی پوست که از نشانه های کاهش هورمون استروژن در بدن می باشد، علت این امر است. در این موارد توصیه می شود که برای پیشگیری و کند کردن بروز چروک دور چشم، حتما از کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده های مناسب استفاده شود.

 

راهکار پنجم: محافظت از پوست دست ها. پوست دست ها نیز از جمله اندام هایی هستند که در دوران یائسگی بیشتر در معرض چین و چرک و پیری قرار می گیرند. برای جلوگیری از این امر توصیه می شود که پوست دست ها همیشه مرطوب نگهداشته شوند، از تابش نور آفتاب به دور باشند و در هنگام کار در خانه حتما از دستکش استفاده شود تا کمترین آسیب به پوست دستها وارد گردد.

خانم های یائسه مراقب پوست دست های خود باشند
خانم های یائسه مراقب پوست دست های خود باشند

 

راهکار ششم: خوردن مواد غذایی غنی از مواد آنتی اکسیدان. مصرف منظم میوه ها و سبزی ها می توانند باعث مقابله با ترکیبات مضر در بدن و نهایتا تحریک کلاژن سازی شده که همین عوامل منجر به ایجاد پوستی سالم و جوان خواهند شد.

مصرف مواد غذایی آنتی اکسیدانی در دوران یائسگی
مصرف مواد غذایی آنتی اکسیدانی در دوران یائسگی

 

راهکا هفتم: مصرف سویا. سویا از جمله مواد غذایی موثر برای جوانی و سلامت پوست خانم های یائسه می باشد. سویا غنی از ایزوفلاونوئیدها است. ترکیباتی که می توانند در بهبود عملکرد پوست موثر باشند. متخصصان علوم تغذیه مصرف 50 میلی گرم ایزوفلاونوئیدها را در روز برای داشتن پوست سالم به خانم های یائسه توصیه می کنند که این میزان را می تواند در دو لیوان شیر سویا یافت.

سویا ضد پیری پوست خانم ها
سویا ضد پیری پوست خانم ها

 

راهکار هشتم: کاهش استرس. کم کردن استرس و اضطراب هم از جمله مواردی هستند که می توانند در داشتن پوست سالم  و جوان به خانم ها کمک کنند. به همین دلیل استفاده از ورزش های تمرکزی مانند یوگا به خانم ها بعد از دوران یائسگی توصیه می شود.

 

راهکار نهم: تمرینات ورزشی. بخصوص ورزش های با وزنه می توانند با تقویت عضله های بدن باعث اکسیژن رسانی بهتر به سلول های بدنی بخصوص سلول های پوستی شوند و به این صورت می توانند ظاهر جوانی را برای خانم در سنین مبانسالی و در دوران بعد از یائسگی به ارمغان بیاورند.

 

راهکار دهم: خواب آرام و کافی. یکی از نیازهای اصلی خانم ها در دوران یائسگی خواب آرام و کافی است. در صورتی که خانمی در این دوران حدود 8 تا 9 ساعت خواب آرام داشته باشد، می تواند از پوست شاداب و جوانتری برخوردار باشد.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ