دیافراگم لگنی، pelvic floor چیست؟
دیافراگم لگنی یا کف لگن - Pelvic floor - یک گروه از عضلات هستند که از استخوان شرمگاهی به استخوان دنبالچه کشیده شده اند، در این مقاله شرح می دهیم که چرا باید توجه بیشتری به دیافراگم لگنی خود داشته باشیم

چرا باید توجه بیشتری به دیافراگم لگنی خود داشته باشیم؟

 این دسته از ماهیچه ها مانند یک گهواره در دهانه منطقه زیر لگن کشیده شده است و حفره بالای لکن را از ناحیه پرینه زیرین جدا می کند.

عضلات دیافراگم لگنی، از رحم، مثانه و روده ها نگهداری می کند و آنها را در برابر جاذبه زمین در جای خودشان نگاه میدارد.

 pelvic_region.jpg

اگر شما این عضلات را بحال خود رها کنید، نتیجه آن ضعیف شدن این عضلات است، ضعیف شدن ماهیچه های دیافراگم لگنی بطور طبیعی برای همه ما اتفاق می افتد (اگر بچه دار شده اید و یا به یائسگی نزدیک می شوید بسرعت برای شما اتفاق خواهد افتاد)، برای حس بهتر این ضعف عضلانی بیاد بیاورید که وقتی شما می خندید، سرفه می کنید و یا عطسه میکنید آگاهانه تراوش و چکه ادرار را حس میکنید که این اتفاق نشان دهنده ضعف ماهیچه های کف لگن شماست.

در حالت های بدتر، ضعف ماهیچه های لگنی شما، راه را بطور کامل برای افتادگی عضو های داخل لگن ( افتادگی رحم، مثانه و روده بزرگ ) باز می کند.

 

weak-pelvic-floor.png

 دیافراگم لگنی ضعیف و آسیب پذیر

 

با شروع ورزش دادن عضلات کف لگن خود، شما تفاوت را حس کرده و اهمیت تقویت دیافراگم لگنی خود را بخوبی درک خواهید کرد: شماکنترل بیشتری بر مثانه خود خواهید داشت و کنترل بر بخش تحتانی بدن خود را به خوبی حس می کنید و با به آهنگ در آوردن ماهیچه هایی که تا کنون وجودشان را حس نکرده بودید از احساس اطمینان بیشتری بهره مند خواهید شد ... و این تقویت عضلات برای شریک زندگی شما هم مهم  و قابل درک خواهد بود.

 

strong-pelvic-floor.png

دیافراگم لگنی سالم و قوی

 

و  همچنین برای کسانی که شکم بزرگ و برآمده دارند ( که شاید بدلیل ضعف عضلات لگنی باشد )، سفت کردن این عضلات به سفت شدن و کشیده شدن شکم به داخل، کمک خواهد کرد

 

 

تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ

اختصاصی سیمرغ