فوت زنان پس از حمله قلبی، بدلیل ضعف در مراقبت های ساده و معمولی
زنان کمتر از مردان به درمانهای توصیه شده پس از حمله قلبی پاسخ می دهند، این مسئله می تواند شکاف جنسیتی بزرگی را در بقای طولانی مدت نوع بشر، ایجاد کند

کوتاهی در مراقبت های پس از حمله قلبی در زنان، موجب افزایش خطر مرگ می شود

پژوهشگران با نگاهی به اسناد نزدیک به 50000 بیمار، که در یک بیمارستان مورد مطالعه  قرار گرفت، دریافته اند که، از بیمارانی که برای حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بوده اند، زنان، حدود 8 درصد کمتر از مردان، از مراقبت های مطلوب پس از مرخص شدن از بیمارستان، برخوردار شده اند.

مراقبت مطلوب، بدان معنی است که به بیماران بهبود یافته، نسخه ای برای درمان های استاندارد و مناسب پس از ترخیص داده می شود. با توجه به دستورالعمل پس از حمله قلبی، این نسخه تجویز شده می تواند شامل، مشاوره برای ترک سیگار، ارجاع به یک برنامه توانبخشی قلبی و همچنین نسخه های دارویی باشد، این نسخه دارویی، می تواند شامل مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین، یک استاتین کاهش دهنده کلسترول و داروهای فشار خون و مهار کننده های ACE  باشد.

این یافته که، مردان به احتمال زیاد درمان های توصیه شده پس از حمله قلبی را بیشتر دریافت میکنند، یافته ی جدیدی است.در مطالعات دیگری نیز، همان الگویی پیدا شد که اشاره کردیم.

اما آنچه در اینجا کلیدی است، این است که با مراقبت "بهینه " پس از حمله قلبی، بتوان شکاف جنسیتی بوجود آمده در بقای طولانی مدت بیماران مبتلا به حمله قلبی را از میان برداشت. هنگامی که زنان درمان مطلوب را دریافت می کنند، به احتمال زیاد سه سال بیشتر عمر خواهند کرد.

هنگامی که سطح درمان ساده و مراقبت های سطح پایین تری مورد نیاز بود، زنان تا 3 سال بعد مرخص شدن از بیمارستان، در معرض خطر مرگ بالاتری در مقایسه با مردان قرار گرفتند، حدود 23 درصد بالاتر. این یافته ی بسیار مفیدی برای  پزشکان است، زیرا با آگاهی به این موضوع که زنان بدلیل عدم دریافت مراقبت های لازم، بیشتر در معرض مرگ قرار دارند، پزشکان می توانند با توصیه های پزشکی و مراقبت های بهتر، پس از حمله قلبی در زنان، از شکاف مرگ و میر بیشتر زنان نسبت به مردان، بکاهند.

این یافته باعث می شود تا بیماران نیز با اطمینان بیشتری با دکترهایشان همکاری کنند، هنگامی که زنان مشاهده می کنند، پزشک بعد از ترخیص نیز از آنها مراقبت میکند، نباید از مطرح کردن مشکلشان خجالت بکشند و باید با آن ها در مورد درمان های تجویز شده همکاری و مشورت کنند.

مصرف داروهایی مانند آسپرین، استاتین ها و مسدود کننده های بتا، برای همه مناسب نیست. اما این مسئله باعث نمی شود تا زنان از دریافت درمان بهینه بازبمانند. در مطالعه ای که بین 49300 بیمار قلبی در یکی از بیمارستان های آمریکا صورت گرفت، 366 نفر در طول 3 سال بعد از ترخیص به علت سطح پایین مراقبت های پزشکی فوت کردند، که نرخ آن در میان زنان بیشتر از مردان بود .هنوز مشخص نیست که چرا مردان کمتر از زنان در معرض این خطر قرار می گیرند اما به هر دلیل که باشد، این الگو نیاز به تغییر و بازنگری دارد.

ما در مورد، مداخلات گران و تجملاتی صحبت نمیکنیم بلکه منظور، درمان های ساده و کم هزینه، مانند مصرف روزانه آسپیرین  است، که می تواند از میزان مرگ و میر زنان ( نسبت به مردان )، پس از حمله قلبی بکاهد.

این یک یافته ی انکار ناپذیر است که، زمانیکه زنان در این مطالعه  تحت درمان بهینه قرار گرفتند، این شکاف کم شد و . هنگامی که تمام بیماران، از مراقبت بهینه  پس از درمان برخوردار شدند، حتی شکاف نژادی نیز از میان برداشته شد.  میزان مرگ و میر بیماران سیاه پوست طی سه سال 36 درصد بالاتر از سفید پوستان بود، اما  این کیفیت مراقبت بود که شکاف نژادی را توضیح می داد.

این بدان معناست که تمام بیماران قلبی، باید بهترین مراقبت ممکن را دریافت کنند، تا بر اساس این یافته ها، بتوانند اختلاف نژاد و جنسیت را در بقای طولانی مدت انسان ها پاک کنند.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shafajoo.com