برفک واژن چیست و چگونه به آن مبتلا می شوید؟
بسیاری از زنان در دوره ای از زندگی خود با بیماری برفک واژن مواجه می شوند اما ابتلا به برفک واژن در دهه 30 و 40 زندگی و همچنین در زنان باردار شایعتر است و...

علل، علائم، تشخیص و درمان برفک واژن

برخی از زنان مبتلا به برفک واژن هیچ گونه علائمی نداشته و نسبت به بیماری خود بی اطلاع هستند. در چنین مواردی بیماری به صورت اتفاقی و در حین تست پاپ اسمیر تشخیص داده می شود.

 

برفک واژن چیست؟

برفک واژن یک بیماری شایع است که از عفونت واژن و نواحی اطراف آن ناشی می شود.عفونت معمولا از نوع کاندیدا آلبیکنس می باشد.کاندیدا بر روی پوست زندگی می کند و به طور معمول در دهان، روده و واژن یافت می شود. کاندیدا توسط باکتری های بی ضرر دیگری که بر روی پوست قرار دارند تحت کنترل قرار می گیرند.اما گاهی مواقع تعادل باکتریایی پوست به هم می خورد و شرایط برای رشد سریع کاندیدا بیشتر شده و در نتیجه باعث بروز علائمی مانند ترشحات و التهاب می شوند.

 

چه کسی به برفک واژن مبتلا می شود؟

بسیاری از زنان در دوره ای از زندگی خود با بیماری برفک واژن مواجه می شوند اما ابتلا به برفک واژن در دهه 30 و 40 زندگی و همچنین در زنان باردار شایعتر است. هنوز مشخص نیست که چرا برخی از زنان بیشتر مستعد ابتلا به برفک هستند. بیماری دیابت و بیماری هایی که باعث ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن می شوند احتمال ابتلا به برفک واژن را بیشتر می کنند.

 

محرک های بالقوه برای ابتلا به برفک واژن :

- پوشیدن لباس های تنگ که مانع تهویه ی طبیعی و مناسب می شوند.

- مصرف آنتی بیوتیک (حدود 30 درصد از موارد ابتلا به برفک واژن به علت مصرف آنتی بیوتیک ها بروز می کند.)

- استفاده از محصولاتی که واژن را تحریک می کنند مانند دوش واژینال (دوش (douche) یک واژۀ فرانسوی و به معنی شستن یا خیساندن است. دوش واژینال روشی برای شستن واژن است که معمولاً با ترکیبی از آب و سرکه انجام می‌شود. دوش‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و حاوی مواد ضدعفونی‌کننده و مواد معطر هستند. دوش در یک بطری یا کیسه عرضه می‌شود و از طریق لوله‌ای به سمت واژن می‌رود.)

- شیمی درمانی

- شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد که استفاده از نوار های بهداشتی و یا تامپون احتمال ابتلا به برفک واژن را بیشتر می کنند.

- اگرچه برفک واژن یک بیماری مقاربتی محسوب نمی شود اما در برخی موارد می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، واژنی و یا مقعدی منتقل شود.

 

علائم برفک واژن چه چیزهایی هستند؟

برخی از زنان مبتلا به برفک واژن هیچ گونه علائمی نداشته و نسبت به بیماری خود بی اطلاع هستند. در چنین مواردی بیماری به صورت اتفاقی و در حین تست پاپ اسمیر تشخیص داده می شود.

 

علائم برفک در زنان:

  1. - درد، خارش و سوزش فرج
  2. - قرمز شدن واژن و فرج
  3. - ترشحات واژن (اغلب سفید و معمولا بدون بو)
  4. - درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و یا دفع ادرار

 

برفک در آلت تناسلی مردانه نیز ممکن است بروز کند.

علائم برفک در مردان:

  1. - ناراحتی، سوزش و خارش در نوک آلت تناسلی مردانه و یا در زیر پوست ختنه گاه
  2. - قرمزی و یا لکه های قرمز بر روی آلت تناسلی و یا زیر پوست ختنه گاه
  3. - ترشحاتی غلیظ و یا رقیق زیر پوست ختنه گاه
  4. - احساس ناراحتی هنگام دفع ادرار

 

تشخیص برفک واژن چگونه است؟

این بیماری باید توسط پزشک تشخیص داده شود. پزشک شما را معاینه می کند و در صورت لزوم برای شما آزمایش ساده ای تجویز می کند. در این آزمایش از واژن و یا آلت تناسلی مردانه نمونه برداری شده و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود.

اگر علائم شما به خاطر بیماری های دیگری مانند التهاب واژن یا عفونت تریکومونایی بروز کرده باشند، توسط این آزمایش آنها را می توان تشخیص داد.البته بیشتر پزشکان به علت نمایان بودن علائم، برفک واژن را بدون نیاز به انجام آزمایش تشخیص می دهند.

*برفک واژن یک بیماری مقاربتی نیست لذا لزومی ندارد که شریک جنسی شما نیز به پزشک مراجعه کند و یا موارد پیشگیرانه و یا درمانی خاصی را رعایت کند.

 

درمان برفک واژن چگونه است؟

  1. - اگر علائم شما خفیف باشد معمولا پزشک برای شما یک دوره یک تا سه روزه مصرف داروی ضد قارچ را تجویز می کند.اگر علائم شدید تر باشند این دوره طولانی تر خواهد بود.

  2. - داروهای تجویز شده توسط پزشک می توانند به صورت خوراکی یا کرم باشند و یا اینکه ممکن است به صورت قرص هایی باشند که باید داخل واژن قرار داده شوند. می توان گفت تاثیر درمانی قرص های خوراکی و قرص های واژنی مشابه هستند.

  3. - شما می توانید برخی از این دارو ها را به صورت بدون نسخه نیز تهیه کنید.

  4. - در برخی موارد قرص های خوراکی ضد قارچ می توانند باعث بروز عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ و یا یبوست شوند.

  5. - برای زنان باردار و یا شیرده معمولا قرص های خوراکی ضد قارچ به علت تاثیری که می توانند بر روی نوزاد بگذارند تجویز نمی شوند.

  6. - قرص های داخل واژنی معمولا عوارض جانبی خاصی را ایجاد نمی کنند اما در برخی موارد می توانند باعث ایجاد تحریک موضعی شوند.

  7. - کرم های ضد قارچ معمولا همزمان با قرص های خوراکی یا واژنی و در مواردی که قرمزی و یا احساس درد در اطراف واژن یا فرج وجود دارد، تجویز میشوند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

   * از داروهای بدون نسخه برای مدت طولانی استفاده نکنید.
    - اگر علائم بعد از 14 روز بهبود پیدا نکردند به پزشک مراجعه کنید.
    - علائم دوباره بروز می کنند.
    - شما زیر 18 سال و یا بالای 60 سال سن دارید.
    - شما باردار هستید.
    - شما به یک بیماری مقاربتی مبتلا هستید.
    - علائم دیگری نیز وجود دارند که بعد از مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد:
    - خونریزی غیر طبیعی در خارج از زمان قاعدگی
    - درد در ناحیه شکم
    - ترشحات خون آلود
    - زخم و یا تاول در واژن

 

اگر برفک واژن دوباره عود کرد چه باید بکنیم؟

دوره های درمانی کوتاه مدت توسط داروهای ضد قارچ معمولا در یک زن از هر 5 زن جواب نمی دهند. اگر علائم شما بعد از 7 تا 14 روز درمان نشود، پزشک شما را جزء همان یک مورد از 5 مورد در نظر می گیرد.در چنین مواردی ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به صورت منظم دوز مشخصی از داروهای ضد قارچ را مصرف کنید.مطالعات اخیر نشان می دهد که چنین استراتژی می تواند به میزان قابل توجهی از عود بیماری پیشگیری کند.داروهای دیگری نیز برای پیشگیری از عود برفک واژن وجود دارند که می توانید در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

 

برای پیشگیری از برفک واژن چه باید کرد؟

  1. - واژن خود را با صابون های بدون بو و غیر معطر و یا فقط با آب بشویید. از دوش واژن، ژل ها و صابون های معطر و ژل های معطر واژن اجتناب کنید.

  2. - در صورتی که نسبت به کاندوم های لاتکس، کرم های اسپرم کش و روان کننده ها حساسیت دارید، از استفاده از آنها اجتناب کنید. می توانید به جای کاندوم های لاتکس از کاندوم های غیر آلرژی زا استفاده کنید.

  3. - از پوشیدن لباس های ساخته شده از الیاف مصنوعی و لباس های تنگ خوددرای کنید.

 

درمان خانگی برفک واژن

زنانی که به صورت منظم به برفک واژن مبتلا می شوند می توانند از ماست استفاده کنند. می توانید ماست را به صورت کرم یا با استفاده از نوار بهداشتی مورد استفاده قرار دهید. شواهد پزشکی نشان می دهد که این روش درمانی خانگی تا به حال باعث بروز علائم خطرناکی نشده و می توان به عنوان روشی درمانی موثر از آن استفاده کرد.

 

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:shafajoo.com