باوری اشتباه در مورد افزایش شانس باروری خانم ها پس از نزدیکی
بسیاری از مادربزرگ ها توصیه هایی برای افزایش شانس باروری خانم ها دارند، اما در این میان قصد داریم به یک باور اشتباه در مورد افزایش شانس باروری خانم ها پس از نزدیکی اشاره کنیم.

آیا بی حرکت ماندن پس از نزدیکی شانس باروری خانم ها را افزایش می دهد؟

توصیه مادربزرگ ها که به گوش همه رسیده است، این است که برای باردار شدن، خانم باید بعد از نزدیکی به مدت حداقل 15 دقیقه بی حرکت بماند و حتی الامکان پاها را بالا ببرد. اما نتایج یک پژوهش اخیر که در دانشگاه ساوتهمپتون انجام شده است نشان می دهد این عمل هیچ تاثیری در افزایش شانس و احتمال باروری ندارد.

این محققان بررسی های خود را روی 470 خانمی که قصد بارداری از طریق تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI)  را داشتند انجام دادند. این روش کمک باروری، شامل تزریق مستقیم اسپرم در دوره ی پیش از تخمک گذاری به داخل رحم زن است. درصد موفقیت این روش حدود 10 تا 15 درصد در هر سیکل تخمین زده شده است. بعد از پایان شش اقدام در 50 درصد موارد بارداری اتفاق می افتد.

محققان بعد از بررسی مشاهده کردند 32 درصد خانم هایی که بعد از تلقیح داخل رحمی به مدت 15 دقیقه بی حرکت ماندند و 40 درصد خانم هایی که به این توصیه قدیمی توجهی نکردند، باردار شدند. لذا محققان اعلام کردند بی حرکت ماندن بعد از نزدیکی تاثیری در باردار شدن ندارد. بنابراین نباید تصور کرد به محض برخاستن همه چیز نقش بر آب می شود. علاوه بر این مانعی برای دوش بعد از نزدیکی نیز وجود ندارد.

تنها راه حل افزایش احتمال بارداری، داشتن نزدیکی و رابطه جنسی منظم زوجین است. در واقع محققان بر این باور هستند داشتن یک بار رابطه جنسی در روز احتمال باروری را در یک سیکل به 50 درصد می رساند.

به گفته متخصصان از دیگر عواملی که تاثیر منفی در باردار شدن دارند، می توان به استرس (هر چه مشکلات روحی بیشتر باشد، سیستم غدد آندوکرین بیشتر دچار اشکال می شود)، چاقی مفرط (که باعث کاهش تعداد تخمک ها می شود) یا مصرف الکل اشاره کرد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net