زنان در شهرهای آلوده بیشتر مبتلا به آندومتریوز می‌شوند
عضو کمیته علمی کنگره بین‌المللی آندومتریوز با اشاره به اینکه درگیری زنان در شهرهای دارای آلودگی صنعتی به آندومتریوز بیشتر است، گفت: استفاده از روش جراحی یا غیرجراحی در درمان بیماری بستگی به شدت بیماری و فرد دارد

خدیجه شادجو در نشستی که در ارتباط با کنگره بین‌المللی آندومتریوز برگزار شد، اظهار داشت: در درمان آندومتریوز روش درمان بستگی به شرایط بیمار دارد. ممکن است  تنها درد بیمار را آزار دهد و یا دچار نازایی شده باشد که هر کدام از این مشکل‌ها روش جداگانه درمانی می‌طلبد. 

وی با اشاره به اینکه تجویز قرص‌های ضدبارداری در کاهش درد و کنترل بیماری آندومتریوز تأثیر دارد، گفت: گاهی درد بیمار آنقدر زیاد بوده و دستگاه ادراری، روده و ... را در بدن درگیر کرده که ناچاریم بیمار را به سمت درمان از طریق جراحی پیش ببریم

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اندومتریوز، متهم ردیف اول درد لگنی, درد هنگام عادت ماهیانه و نازایی در زنان

 

عضو کمیته علمی کنگره بین‌المللی آندومتریوز در مورد اینکه آیا تجویز قرص‌های هورمونی عوارض جانبی برای بیمار ندارد،‌ گفت: حتی ویتامین‌ها ممکن است در کنار مزایایشان معایبی برای فرد مصرف‌کننده ایجاد کند. در مورد قرص‌های هورمونی همچون قرص‌های ضدبارداری نیز به همین صورت است.

شادجو با تأکید بر اینکه سیر بیماری را در نحوه درمان مورد توجه قرار می‌دهیم، گفت: اکثر بیماران مبتلا به آندومتریوز جوان هستند و پزشک خود تشخیص می‌دهد که آیا جراحی و استفاده از روش‌های هورمونی در درمان آن بیمار مؤثر است.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آندومتریوز را چگونه تشخیص می دهند؟

 

وی با بیان اینکه در کلینیک آندومتریوز ابن‌سینا، کار بصورت گروهی انجام می‌گیرد، گفت: در این کلینیک وضعیت بیمار به صورت کامل بررسی می‌شود و خطرات جراحی نیز برای بیمار شرح داده خواهد شد.

عضو کمیته علمی کنگره بین‌المللی آندومتریوز گفت: علاوه بر بیماران پایتخت از شهرهای مختلف کشور و با درجه‌های بالای بیماری به کلینیک آندومتریوز جهت درمان مراجعه می‌کنند که خوشبختانه با موفقیت‌های چشمگیری در حوزه درمان بیماری‌شان مواجه می‌شوند.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آندومتریوز موجب نازایی می شود؟

 

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه علت دقیق آندومتریوز مشخص نیست، گفت: درگیری زنان با این بیماری در شهرهای دارای آلودگی صنعتی بیشتر است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com