پیشگیری از سرطان پستان با لوتئولین موجود در این سبزیجات
پژوهشگران اعلام کرده‌اند لوتئولین موجود در ترکیبات سبزیجاتی چون کرفس و کلم بروکلی می‌تواند خطر ابتلا به نوعی سرطان پستان موسوم به سه‌گانه منفی را در زنان کاهش دهد

مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات در وعده‌های غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان را به طور کلی در انسان کاهش دهد، زیرا این مواد غذایی منبعی عالی و سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر به شمار می‌روند که بخشی حیاتی در یک رژیم غذایی سالم دانسته شده است.

در میان میوه‌ها و سبزیجات، استفاده طولانی‌مدت از کرفس و کلم بروکلی  به دلیل داشتن خواص ضد سرطانی می‌تواند زنان را از ابتلا به سرطان پستان در امان نگه دارد.

بر اساس مطالعه محققان دانشگاه میسوری معلوم شده که خوردن گیاهانی همچون آویشن، جعفری، کرفس و کلم بروکلی در پیشگیری از ابتلا به این سرطان نقشی بسیار زیاد دارد.

آنها اعلام کرده‌اند که ترکیبی طبیعی به نام لوتئولین (Luteolin) در این سبزیجات وجود دارد که می‌تواند از خطر گسترش متاستاژ ناشی از ابتلا به سرطان پستان موسوم به سه‌گانه-منفی در زن‌ها بکاهد.

در سرطان پستانی سه‌گانه منفی (Triple-negative breast cancer)، سلول‌ها فاقد گیرنده‌های استروژن، پروژسترون و یا ژن موسوم به HER2 هستند. HER2 در تحریک سلول‌های سرطانی برای تکثیر نقش دارد و بخشی از زنان به همین دلیل دچار سرطان پستان می‌شوند.

به گفته سلمان حیدر از مرکز تحقیقات قلب و عروق دالتون، یافته‌های تحقیقی نشان می‌دهد که ترکیب گیاهی غیر سمی لوتئولین می‌تواند در برابر انواع مختلف سرطان کارآمد باشد.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های سرطانی سه‌گانه منفی انسانی که روی موش‌ها رشد داده شده بود، اثر ترکیب مذکور را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که در اولین دوره آزمایش مشخص شد لوتئولین می‌تواند متاستاژ ناشی از این سرطان را در ریه موش‌ها سرکوب و مهار کند.

سلمان حیدر افزود: تقریباً در هر بار استفاده از این ترکیب گیاهی بی‌خطر و موثر مشاهده شد که اثرات ناشی از این سرطان در موش‌ها بدون از دست دادن وزنشان کاهش یافته است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: niniban.com