فواید و عوارض پدر و مادر شدن در سن بالا
جورج کلونی مسن تر از میانگین سن والدینی است که اولین بار بچه دار می شوند.اما آیا واقعا پدر و مادر شدن در سن بالا برای والدین و فرزندان دارای فواید است یا عوارض؟

6 حقیقت در مورد بچه دار شدن در سن بالا/ مسن تر:

جورج و امل کلونی دو ماه پیش در ماه ژانویه صاحب یک دوقلو شدند که اقدام این دو در آمریکا موجی از تمایل زوج های مسن برای بچه دار شدن را به دنبال داشته است.این دوقلو اولین بچه های جورج 55 ساله و امل 39 ساله هستند که در سال 2014 با هم ازدواج کردند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جورج کلونی 55ساله و همسر 39ساله اش صاحب فرزندان دوقلو شدند

کلونی مسن تر از میانگین سن والدینی است که اولین بار بچه دار می شوند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ( CDC ) در آمریکا میانگین سن مادرانی که برای اولین بار بچه دار می شوند 26.3 در سال 2014 بوده است. بر اساس اطلاعات گردآوری شده بین سال های 2011 تا 2013 میانگین سن پدرانی که برای اولین بار بچه دار می شوند 25.4 بوده است.

با این حال درصد گروه والدین مسن – به خصوص مادران مسن تر – در حال افزایش است. بر اساس گزارش CDC از سال 2000 تا 2014 نسبت تولد اولین نوزاد در زنان 30  تا 34 ساله 28 درصد و زنان 35 ساله و بالاتر 23 درصد افزایش داشته است.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2011 در مجله اورولوژی منتشر شد، به طور کلی از سال 1980 نرخ تولد اولین نوزاد برای زنان بالای 35 سال حدود 60 درصد و نرخ تولد اولین فرزند در مردان بالای 40  سال حدود 30 درصد افزایش داشته است.


1. مادران مسن تر، عمر طولانی تری دارند

مطالعه ای که در سال 2014 در مجله یائسگی منتشر شده بود نشان داده زنانی که آخرین فرزندشان بعد از 33 سالگی متولد شده نسبت به زنانی که آخرین فرزندشان در 29 سالگی متولد شده 2 برابر احتمال دارد که 95 سال یا بیشتر عمر کنند. به گفته محققان این مطالعه نشان می دهد که توانایی فرزند آوری در سنین بالاتر نشانه ای از کندتر پیر شدن است.

 

2. سن پدر ممکن است طول عمر فرزندان را تحت تاثیر قرار دهد

در مطالعه ای که سال 2012 در مجله آکادمی ملی علوم منتشر شد، نشان داد، مردانی که مسن تر هستند وقتی بچه دار می شوند تمایل به داشتن فرزند و نوه و تلومر طولانی تر (عمر طولانی) دارند که این توالی کروموزومی در انتهای هر کدام از کروموزوم ها وجود دارد و در مقایسه با افرادی که تلومر کوتاه تری دارند، خطر مرگ در طول زمان را کاهش می دهد، و تلومرهای طولانی تر در مقابل روند افزایش سن از شما محافظت می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 

تلومر و طول عمر

تلومر (Telomere) پایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی می‌باشد که از یک توالی غیر کد کننده تشکیل یافته است.وجود تلومر به عنوان سپر حفاظتی برای محافظت از ژنوم سلول یوکاریوتی اهمیت حیاتی دارد و کاهش زیاد طول تلومر منجر به از بین رفتن توانائی عملکرد این ساختار در انجام وظایف خود شده و درنهایت سلول را به سوی نابودی می‌برد. مشاهدات متعدد نشان داده‌اند که سلولهای سوماتیک انسانی طبیعی، که در سیستم در شیشه(in vitro)کشت داده شده‌اند، تنها می‌توانند تعداد محدودی تقسیم را انجام دهد و پس از آن رشد آنها متوقف شده و سلولها دچار سالخوردگی می‌شوند پس از اینکه کاهش طول تلومر به حد بحرانی برسد فرکانس بالائی از نوترکیبی‌های کروموزمی مشاهده می‌شود همین امر می‌تواند عامل سالخوردگی و نهایتاٌ نابودی سلول گردد. این اتفاق دربدن موجودات زنده (in vivo) نیز رخ می‌دهد و تحقیقات ارتباط طول عمر موجودات زنده پرسلولی وکاهش طول تلومر را نشان می‌دهند. به عنوان مثال در یک بررسی بر روی موش صحرایی مشاهده شد که کاهش طول عمر تلومر در بافتهای سوماتیک این جانور در جنس نر بیشتر (سریعتر) از جنس ماده‌است.و این مطلب با طول عمر آنها که در ماده‌ها بیش از نرهاست مطابقت دارد. همین مسئله باعث شد که بحث‌هائی پیرامون افزایش مدت عمر بشر و حتی جاودانگی بشر مطرح گردد و دانشمندان در تلاش هستند که ابتدا اینکار را با ساختن حیوانات آزمایشگاهی مثلاً موشهائی با عمرهای طولانی تر ازحد معمول به مرحله عمل برسانند.

 

3. دوقلوزایی در مادران مسن تر بیشتر از مادران جوان دیده می شود

بر اساس یافته های مایو کلینیک Mayo Clinic ( یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است)، شانس داشتن دوقلو در مادران مسن بیشتر است.  بر اساس مطالعه ای که در سال 2006 در مجله Human Reproduction منتشر شد. علت آن ممکن است به تغییرات هورمونی که با افزایش سن در زنان رخ می دهد برگردد. ولی استفاده از درمان های باروری از جمله لقاح آزمایشگاهی هم ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد. تولد دوقلو در زنان مسن در آمریکا افزایش داشته است. بر اساس گزارش سال 2012  CDC از سال 1980 تا 2009، نرخ تولد دوقلوها در بین زنان 35 تا 39 ساله 100 درصد افزایش داشته است و بین زنان 40 ساله و بالاتر 200 درصد شده است.

 

4. کودکان پدران مسن تر ممکن است ریسک بالاتری برای ابتلا به مشکلات روانی داشته باشند

مطالعه ای که در سال 2014 در سوئد انجام شد و در مجله JAMA Psychiatry منتشر شد، نشان داده است فرزندان متولد شده از پدران بالای 45 سال در مقایسه با فرزندان متولد شده از پدرانی که در اوایل دهه 20 سالگیشان هستند، 3.5 برابر احتمال ابتلا به اوتیسم، 13 برابر احتمال ابتلا به ADHD ( اختلال کم توجهی و بیش فعالی ) و 24 برابر احتمال ابتلا به اختلال دوقطبی در آن ها بیشتر است. محققان متذکر شدن که با بالا رفتن سن مردان، جهش در اسپرمشان افزایش یافته که منجر به انتقال این جهش به فرزندشان می شود.

 

5. بارداری بالای 35 سال با خطر همراه است

مطالعات مایو کلینیک نشان می دهد زنانی که سنشان بالای 35 سال است، احتمال ابتلا به فشار خود در دوران بارداری در آن ها بیشتر بوده و زایمان پیش از موعد در آن ها در مقایسه با مادران جوان تر بیشتر است.به علاوه زنان بالای 35 سال ریسک بیشتری در به دنیا آوردن فرزندی با شرایط خاص به سبب کم بودن یا آسیب کروموزومی دارند از قبیل بیماری سندرم داون. با این حال بر اساس گزارش کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا احتمال خطر داشتن فرزندی با مشکل کروموزومی، کم است.

 

6. خطر ابتلا به سرطان در مادران مسن تر کم تر است

مطالعه ای که سال 2012 در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شده نشان داد زنانی که آخرین فرزندشان در دهه 30 یا 40 بوده نسبت به زنانی که آخرین فرزندشان در 25 سالگی بوده است خطر ابتلا به سرطان آندومتر ( سرطان داخلی رحم ) در آن ها کم تر بوده است. دلیل این یافته مشخص نیست ولی می تواند به این علت باشد که زایمان، رحم را از شر سلول های سرطان زا خلاص می کند یا این که زنانی که در سنین بالاتر توانایی فرزند آوری دارند، رحم سالم تری داشته اند.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ