تاثیر بیماری قلبی بر بارداری
زنان زیادی با وجود بیماری قلبی به بارداری فکر می کنند، اما آیا زنانی که بیماری قلبی دارند مشکلی برای باردار ندارند؟

تاثیر بیماری قلبی بر بارداری

این تصور اشتباه است که زنانی که بیماری قلبی دارند نمیتوانند باردار شوند. در موارد بسیار نادری بارداری میتواند برای مادری که بیماری قلبی دارد، خطرناک باشد. در برخی موارد تغییرات هورمونی در بارداری میتواند کمک کند قلب بهتر کار کند. اما در نهایت زنانی که بیماری قلبی دارند پیش از بارداری باید با مشاور در این باره مشورت کنند. 

 

زنانی که بیماری قلبی دارند، قبل از بارداری چه کار کنند

اگر شما در حال حاضر مبتلا به بیماری قلبی هستید باید بررسی لازم انجام شود تا قلب از نظر تحمل فشار اضافه ارزیابی شود. ابتدا شما باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا این ارزیابی انجام شود. در این حالت سه احتمال وجود دارد:

- پزشک میگوید همه چیز مساعد است و شما میتوانید باردار شوید. 

- پزشک میگوید نیاز به برخی درمانها قبل از باردار شدن دارید.

- پزشک میگوید باید به دنبال راههای جایگزین مانند فرزند خواندگی یا رحم اجاره ای باشید.

 

یکی دیگر از دلایلی که باید پیش از بارداری سراغ متخصص بروید این است که برخی داروهای قلبی خاص نباید در دوران بارداری استفاده شوند و باید حتما جایگزین شوند. شما باید درمورد هر نوع دارویی که استفاده میکنید با پزشک صحبت کنید، حتی ویتامینی که به تازگی و بدون نسخه از داروخانه تهیه کرده اید.

 

چه زمانی بارداری برای زنانی که بیماری قلبی دارند، خطرناک است؟

متاسفانه برخی انواع بیماریهای قلبی با بارداری تشدید شده و برای مادر خطرناک خواهند بود. این بیماری ها عبارتند از:

-  اگر شما دچار نارسایی احتقانی قلب باشید و قلب شما در زمانی که باردار نیستید، درست کار نکند احتمالا نمیتواند فشار اضافه بارداری را نیز تحمل کنید.

- کاردیومیوپاتی شدید.

- انسداد سمت چپ.

- افزایش فشار خون ریوی.

- تنگی شدید دریچه.

- ریتم نامنظم قلب.

- اتساغ آئورت.

- سندرم مارفان.

 

به عنوان مثال مشکلات ریتم قلب در دوران بارداری شایع است. اگر دریچه قلبتان مصنوعی باشد ممکن است با مشکلات و عوارضی در دوران بارداری رو به رو شوید. اگر دریچه ها درست کار نکنند ممکن است شما مشکل تحمل افزایش جریان خون داشته باشید. دریچه مصنوعی همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به اندوکاردیت میشود. 

 

بارداری چطور قلب را تحت تاثیر قرار میدهد؟

بارداری بر قلب و سیستم گردش خون اثر میگذارد. در دوران بارداری خون 30 تا 50 درصد افزایش حجم خواهد داشت تا به جنین در حال رشد غذا برساند. مقدار خون پمپاژ شده در قلب هم در هر دقیقه 30 تا 50 درصد افزایش دارد و در نتیجه ضربان قلب زیاد میشود و همه این تغییرات باعث میشود قلب سخت تر کار کند. زایمان هم حجم کار قلب را زیاد میکند. به خصوص زمانی که شما فشار می آورید تغییرات ناگهانی در جریان خون ایجاد میشود. 

 

کودک با بیماری قلبی به دنیا می آید؟

احتمال ابتلای کودکی که مادری سالم دارد، به بیماری قلبی 0.8 درصد است. ما علت دقیق بروز این بیماری را نمیدانیم اما مشخص است که استفاده از الکل و داروهای اعتیاد آور، چاقی، دیابت، عادات غذایی ناسالم ، تب در زمان تلاش برای بارداری یا عفونتهای ویروسی میتواند خطر ابتلای کودک به بیماری قلبی را در دوران بارداری بالا ببرد. عدم تعادل ژنتیکی و برخی داروهایی که در دوران بارداری استفاده میشوند هم میتوانند این خطر را بالا ببرند. بنابراین باید حتما با پزشک در این مورد مشورت کنید.

اگر یکی از والدین بیماری مادرزادی قلبی داشته باشد، خطر ابتلای کودک به همین بیماری 3 تا 6 درصد خواهد بود و اگر این بیماری را مادر داشته باشد، این احتمال بالاتر هم خواهد رفت. حتی اگر یکی از کودکان مبتلا به بیماری قلبی باشد، این احتمال در کودک بعدی نیز زیاد خواهد بود. در والدینی با یک ژن ناقص مانند سندرم مارفان 50 درصد احتمال انتقال ژن معیوب به جنین وجود دارد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:niniban.com